پاسخ بغداد به تهدید واشنگتن درباره خرید سامانه «S400»

پاسخ بغداد به تهدید واشنگتن درباره خرید سامانه «S400»
دوشنبه 7 اسفند 1396 - 10:40

سخنگوی دولت عراق با تاکید بر اینکه هنوز قراردادی میان بغداد و مسکو برای خرید سامانه S400 امضاء نشده، از حق کشورش در خرید اسلحه از هر کشوری در دنیا، دفاع کرد.

العالم _ عراق

«سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق با تاکید بر حق کشورش مبنی بر واردات اسلحه از هر کشوری در جهان، اعلام کرد که تا به این لحظه، بغداد و مسکو قراردادی درباره خرید سامانه موشکی S-400، امضا نکرده‌اند.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «القدس العربی» اظهار داشت: تا به این لحظه هیچ قراردادی با روسیه برای واردات سامانه موشکیS-400 امضاء نشده است و تنها در رسانه‌ها از چنین قراردادی سخن گفته شده است. این امر به مسائل سیاسی مربوط نمی‌شود بلکه منوط به امور نظامی و فنی است.

سخنگوی رسمی دفتر «حیدر العبادی» افزود: وزارت دفاع طرف مسئول در تجهیز و تسلیح نیروهای عراقی و تامین نیازهای نظامی آنها است و تنها طرفی است که ماهیت، شکل و منبع سلا‌ح‌هایی که وارد عراق می‌شود، تعیین می‌کند و با هر طرفی در جهان می‌تواند برای خرید اسلحه وارد معامله شود.

اخبار منتشر شده درباره قصد عراق مبنی بر خرید سامانه موشکیS 400 از روسیه، واشنگتن را بر آن داشت تا به دولت عراق و سایر دولت‌ها که بخواهند اقدامی مشابه انجام دهند، درباره تبعات این مسئله هشدار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در 24 فوریه با اشاره به اینکه نمی‌داند آیا واقعا بغداد چنین قراردادی با مسکو امضا کرده یا خیر، اعلام کرد که کشورش با چنین کشورهایی بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (کاتسا) برخورد خواهد کرد. آمریکا با کشورهای زیادی از جمله عراق صحبت کرده است تا محتوای اصلی این قانون و تبعات احتمالی امضای قراردادهای دفاعی با روسیه را تشریح کند.

اما سعد الحدیثی در این باره گفت: ما نه اکنون و نه پیش‌ از این، به طور رسمی از طرف آمریکا چنین موضعی درباره نوع، شکل و ماهیت واردات اسلحه از سایر کشورها را دریافت نکرده‌ایم. پرونده تسلیح نیروهای عراقی به مسئله نیازهای موجود برای تقویت نیروهای عراقی و سازگاری سلاح‌ها با سیستم جنگی کشور منوط است. اینها معیارهای اصلی و تعیین‌کننده وزارت دفاع به عنوان مقام فنی و مسئول امضای قراردهای تسلیحاتی هستند.

وی افزود: در توافقنامه راهبردی امضاء شده با طرف آمریکایی، هیچ بندی وجود ندارد که بیانگر ممنوعیت عراق از واردات اسلحه از کشوری مشخص باشد. این توافق‌نامه ضامن حمایت آمریکا از عراق در بخش تسلیح، تجهیز، آموزش و ایجاد یک سامانه نظامی است اما این امر مانع آن نمی‌شود که عراق در صورت نیاز میدانی، فنی و نظامی از کشور دیگری اسلحه بخرد.

هفتم فوریه، سفیر روسیه در عراق اعلام کرد که کشورش آماده است، در صورت درخواست عراق برای خرید سامانه موشکیS400، امکان تامین این سامانه برای بغداد را بررسی کند.

از سوی دیگر یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق آمده است: در اغلب مقرهای ایرانی وابسته به سپاه پاسداران در خاک سوریه، نیروهای الحشد الشعبی عراق حضور دارند که در کنار نیروهای سوری در حال مبارزه‌اند و دولت عراق به نخست‌وزیری «حیدر العبادی» نیز از این مسئله اطلاع دارد و به همین دلیل نیز مقامات عراقی متقاعد شده‌اند که موشک‌های پیشرفته‌ای را برای دفاع از خود از روسیه خریداری کنند. زیرا پیامدهای پس از حملات اسرائیل علیه این مقرها بعید نیست.

این نماینده عراقی که خواست نامش فاش نشود، افزود: «حیدر العبادی» نخست‌وزیر، یک تیم از وزارت دفاع عراق و مشاوران امنیت ملی را برای مذاکره با روسیه برای خرید سامانه موشکی زمین به هوای S400 مامور کرده‌ است. این پرونده چند روز پیش در اتاق هماهنگی امنیتی چهارجانبه عراق، سوریه، ایران و روسیه نیز بررسی شده است.

وی افزود: برخی از دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در بغداد، دلیل و انگیزه‌های این درخواست خرید موشک را از مقامات ارشد عراقی جویا شده‌اند زیرا از نظر آنها در حال حاضر عراق نیازی به این موشک‌ها ندارد و تهدیدی هوایی نیز نمی‌شود.

سامانه موشکی زمین به هوای اس-۴۰۰، نسل جدید سامانه پدافند هوایی روسی است که قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به‌طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به‌طور هم‌زمان از محدودهٔ ۴۰۰ کیلومتری را دارد. این هدفها شامل انواع پرنده‌های نظامی، هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک می‌شود.

این سامانه قابلیت‌های تواناتری در مقایسه با سامانه نسل قبل خود یعنی اس-۳۰۰ دارد و بُرد آن حداقل دو بار بیشتر از برد ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت (MIM-104 Patriot) است.

اس-۴۰۰ با داشتن قابلیت ۳ موشک مختلف، بسیار دوربرد ۴۰ان۶ (40N6)، دوربرد ۴۸ان۶ (48N6)، و موشک‌های با برد متوسط ۹ام۹۶ (9M96) قادر به پوشش کل عملکرد مورد نیاز است. هر یک از این موشک‌ها دارای قابلیت‌های متفاوت است.

فارس

پربیننده ترین خبرها