برای اولین بار؛ زنان عربستان سعودی وارد ارتش می‌شوند

برای اولین بار؛ زنان عربستان سعودی وارد ارتش می‌شوند
دوشنبه 7 اسفند 1396 - 18:45

اجازۀ کار زنان در مشاغل نظامی، بخشی از طرح بلندپروازانۀ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در این کشور در قالب سند چشم انداز ۲۰۳۰ است.

العالم - عربستان - گوناگون 

عربستان سعودی به زنان اجازه داد تا در استان هایی همچون قصيم، ریاض، مکه و مدینه وارد فعالیت های نظامی شوند.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، بر اساس بیانیه‌ای که روز یکشنبه از سوی بخش امنیت عمومی این کشور منتشر شد، این موقعیت های نظامی برای زنانی در نظر گرفته شده است که بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند، اصالتا اهل عربستان سعودی هستند و در این کشور بزرگ شده‌اند، حداقل دارای تحصیلات متوسطه هستند و تاییدیه‌های پزشکی لازم را نیز دارند.

در این بیانیه 12 شرط برای متقاضیات تعیین شده است. همچنین اعلام شده که زنانی که با مردانی غیرسعودی ازدواج کرده‌اند، زنان دارای سوابق جنایی و زنانی که پیش‌تر در نهادهای دولتی یا مرتبط با بخش نظامی استخدام شده‌اند، اجازۀ کار در مشاغل نظامی را نخواهند داشت.
 

اگرچه بزرگ شدن در پادشاهی سعودی یکی از شروط اساسی برای متقاضیان است اما آن دسته از زنانی که پدرشان به دلیل مسئولیتی مرتبط با دولت این کشور مجبور به زندگی در خارج از عربستان بوده‌اند نیز می‌توانند داوطلب فعالیت در این مشاغل نظامی باشند.

اجازۀ کار زنان در مشاغل نظامی، بخشی از طرح بلندپروازانۀ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در این کشور در قالب سند چشم انداز ۲۰۳۰ است.

پیش از این در اوایل ماه فوریه نیز دکتر اقبال الدندری، استاد دانشگاه سعودی که در سال ۲۰۱۶ میلادی در «مجلس شوراى سعودی» انتخاب شده بود خواستار آن شد که به زنان اجازه داده شود تا دست‌کم برای دوره‌ای سه ماهه در بخش نظامی این کشور خدمت کنند.

گفتنی است؛ محمد بن سلمان از زمانی که به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شد با مخالفت­های مختلفی مواجه شد. چرا که بر اساس تمام اصول حاکم بر پادشاهی عربستان وی نباید و نمی توانست به این مقام برسد.

اما او با کودتایی علیه محمد بن نایف ولیعهد  وقت تمام این اصول نقض شد و پادشاهی در خانواده سلمان بن عبدالعزیز باقی ماند. اما بن سلمان برای رسیدن به تخت پادشاهی هنوز با مخالفت­های زیادی مواجه است به همین دلیل وی برای کنترل این مخالفت­ها روی به اصلاحاتی در عربستان آورده است که برخی­‌ها آن را تاریخی و برخی دیگر آن را صرفا نوعی نمایش می­‌خوانند. اعطای حق رانندگی به زنان و اعطای حق فتوا به زنان مهمترین اصلاحات انجام شده توسط بن سلمان است. در این مطلب به بررسی مخالفت­های داخلی علیه بن سلمان و تلاش­های وی برای کنترل این وضعیت خواهیم پرداخت.


در واقع کودتای محمد بن سلمان علیه محمد بن نایف در کنار دیگر اقدامات خودسرانه وی به ویژه حمله به یمن و محاصره قطر باعث شد که مخالفت­های داخلی در عربستان علیه وی گسترش یابد. خبرگزاری اسپوتنیک عربی در باره شخصیت وی نوشته است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی جوانی بی­ تجربه است و ممکن است فاجعه‌­هایی را برای کشورش به بار بیاورد.

به همین دلیل بیست و یک نفر از شاهزاگان سعودی در تیرماه با ارسال نامه ای به «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به طور رسمی نسبت به انتخاب «محمد بن سلمان» به عنوان ولیعهد این کشور اعلام مخالفت کردند. آنان همچنین خاطرنشان کردند که این اقدام با «نظام و ساختار بیعت در خاندان حاکم برعربستان» منافات دارد.  بندر بن سلطان، متعب بن عبد الله، ترکی الفیصل، ولید بن طلال، محمد بن نواف و خالد بن ترکی برجسته ترین شاهزادگان امضا کننده این نامه را تشکیل می ­دهند.

 به همین دلیل بن سلمان برای هموار کردن مسیر پادشاهی خود نیازمند آن بود که به نوعی مخالفان را از سر راه خود بردارد. در این مسیر وی به صورت همزمان از دو ابزار سرکوب و اقناع بهره گرفته است.

محمد بن سلمان به لحاظ روان­شناسی شخصیتی اقتدارگرا دارد که همواره از کودتا علیه خود هراس دارد.  چرا که با توجه با اینکه وی هیچ­گونه سابقه سیاسی و تجربه باارزشی برای حکومت‌داری ندارد به شدت از تقویت مخالفانش هراسان است به همین دلیل اخیرا اقدام به دستگیری بسیاری از مفتی­ های مخالف خود کرده است. 

در همین ارتباط بیش از 20 نفر از جمله شماری از علمای دینی بارز و شخصیت­های معروف عربستان بازداشت شده­‌اند. سازمان‌­های حقوق­‌بشری این موج بازداشت­‌ها را اقدامی هماهنگ "علیه آزادی بیان" دانسته‌اند. 

تحلیلگران معتقدند که برخی از افراد بازداشت شده، مخالف سیاست‌­های خارجی تندروانه کنونی عربستان به ویژه در قبال بحران با کشور همسایه قطر هستند. برخی دیگر از آن­ها نیز به اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان از جمله خصوصی‌­سازی بخش­‌های دولتی و کاهش یارانه دولتی به دیده تردید می‌­نگرند. در میان بازداشت‌­شدگان افرادی مانند «سلمان العوده»، «عوض القرنی» و «علی العمری» نیز وجود دارند. این سه عالم دینی سعودی در فضای مجازی طرفداران زیادی دارند. این علمای دینی در گذشته از حکومت انتقاد کردند اما اخیراً سکوت کرده‌­اند یا از سیاست­های عربستان به شکل علنی حمایت نکرده‌­اند به ویژه در مساله اختلاف با قطر یا درباره مساله حمایت این کشور از جماعت«اخوان المسلمین».

استفان لاکروا پژوهشگر در امور اسلامی در عربستان­ سعودی در این مورد اعلام کرده که  حکومت آل­‌سعود به تمامی انواع انتقادات واکنش تند نشان می‌دهد. وی افزود: «این یک تلاش گسترده‌­تر برای سرکوب اسلام­‌گرایان بدون در نظر گرفتن مخالف بودن یا نبودن­شان است...این بازداشت‌ها، نشان‌دهنده تلاش شاهزاده محمد و نظام عربستان برای تحمیل نظام سیاسی سختگیرانه‌تر است».

البته پیش از شروع موج دستگیری‌ها، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد که  شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد سابق که از ولیعهدی عربستان سرنگون شد اکنون در کاخش در شهر«جده» در حصر به سر می ­برد و از سفر منع شده است. این مسئله نشان می‌­دهد که بن سلمان به شدت از این مسئله می‌­ترسد که حامیان بن نایف علیه وی کودتا کنند. به همین دلیل سعی کرده تا مخالفان را در همان قدم اول سرکوب کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها