موسویان:حل بحران یمن،اختلافات ایران وعربستان راکاهش می‌ دهد

موسویان:حل بحران یمن،اختلافات ایران وعربستان راکاهش می‌ دهد
دوشنبه 7 اسفند 1396 - 19:02

عضو پیشین گروه مذاکره کننده هسته ای و پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا، با انتشار مقاله ای در نشریه آلمانی خاطرنشان کرده که با حل دیپلماتیک بحران یمن، اختلافات ایران و عربستان سعودی کاهش می یابد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

سید حسین موسویان در مقاله تحلیلی خود که امروز (دوشنبه) در روزنامه آلمانی فرنکفورتر آلگماینه منتشر شد، نوشته است: جنگ سعودی، کشور یمن را دربدبختی غرق کرده، موجب ازدست رفتن جان هزاران و آوارگی میلیون ها انسان شده و این کشور را درمعرض فاجعه مصیب بار گسترش بیماری مسری وبا قرارداده، به طوری که سازمان ملل متحد، وضعیت یمن را بدترین بحران پنجاه سال گذشته در جهان خوانده است.
با این وجود در میان بحران های متعدد خاورمیانه، احتمال برقراری صلح در یمن بیشتر است. در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، معاون وزیر امور خارجه ایران و مقام های چهار کشور اروپایی آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا در مورد اوضاع یمن گفتگو کردند که تحول مهمی است و اگر اروپایی ها بتوانند آمریکا و عربستان را همراه کنند، امکان شکستن بن بست بحران یمن از طریق دیپلماسی، به وجود خواهد آمد. 
مذاکرات هسته ای نیز ابتدا میان تهران و سه کشور اروپایی آغاز و سپس آمریکا به آن پیوست. در هر صورت، ایران صرفا باید در صورت موافقت حوثی ها وارد مذاکرات یمن شود و درغیر این صورت، شرکت تهران در این مذاکرات، مشروعیت نخواهد داشت.
ایران و عربستان به عنوان دو قدرت منطقه ای خاورمیانه، روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده و تقریبا در تمام بحران های منطقه، در دو جبهه مخالف یکدیگر ایستاده اند. ریاض که در دوره ریاست جمهوری اوباما از برجام حمایت کرد، اکنون درخط ترامپ برای نابودی آن تلاش می کنند. 
متقابلا تنش ها بین ایران و آمریکا بالا گرفته و هیچ ارتباط درسطح رسمی و غیررسمی بین دو کشور وجود ندارد. چنین وضعیتی، ابتکار قدرت های منطقه ای و بین المللی را برای بهبود اوضاع منطقه، ضروری تر ساخته است. حل بحران یمن ازطریق دیپلماسی بین المللی، می تواند موجب سازش جناح های درگیر در داخل یمن شده، اختلافات ایران و سعودی را کاهش داده، روند افزایش تشنج بین کاخ سفید و تهران را مهار نموده و به بزرگ ترین فاجعه انسانی کنونی جهان خاتمه دهد. 
حل بحران یمن، ساده تر از سوریه است، زیرا در درگیری های سوریه قدرت های منطقه ای و بین المللی بسیار زیادی دخیل هستند، در حالیکه در مورد یمن ، عربستان، آمریکا و ایران می توانند نقش اصلی را در مدیریت بحران ایفاء کنند.
فرمول حل سیاسی بحران یمن می تواند مشابه فرمول افغانستان و عراق باشد که عناصر اصلی آن، بین گروه های اصلی داخلی، قدرت های جهانی و منطقه ای به ویژه آمریکا و ایران، توافق شد. 

اصول مهم مدیریت بحران افغانستان و عراق از این قرار بود:
1- حفظ تمامیت ارضی،
2- تشکیل دولت فراگیرملی با مشارکت گروه های اصلی،
3- احترام به خواست اکثریت و حقوق اقلیت،
4- برگزاری انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل متحد،
5- همکاری برای تامین کمک های انسانی و 
6- بازسازی اقتصادی.

ایران، اروپا، آمریکا و عربستان می توانند روی چنین فرمولی برای حل بحران یمن توافق کنند، به جنگ خونین فعلی پایان بخشیده و جان انسان های بیشماری را نجات دهند. حل بحران یمن باید در چارچوب سازمان ملل متحد و تایید شورای امنیت این سازمان باشد. چنین راه حلی موجب نجات عربستان و آمریکا از باتلاق جنگ یمن نیز خواهد شد. بحث داغ فعلی در آلمان درمورد توقف صدور سلاح به کشورهای درگیر در جنگ یمن، باید منجر به تصمیم گیری توسط اروپا و همه کشورها گردد.
موسویان در پایان نتیجه گرفته است که حل بحران یمن با همکاری ایران و عربستان، زمینه ساز حل سایر بحران های منطقه از طریق دیپلماسی شده و چشم انداز همکاری های کلان قدرت های خاورمیانه را برای تامین صلح و ثبات پایدار در این منطقه فراهم خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها