روسیه به تهدید نظامی آمریکا علیه سوریه واکنش نشان داد

روسیه به تهدید نظامی آمریکا علیه سوریه واکنش نشان داد
دوشنبه 7 اسفند 1396 - 21:22

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته که تهدید سوریه از طرف آمریکا و برخی کشورهای غربی ناقض قطعنامه 2401 شورای امنیت سازمان ملل است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف امروز (دوشنبه) اعلام کرده که مسکو به شدت نگران تهدید دمشق از سوی برخی کشورها ازجمله آمریکا است. 
به گفته وی، همزمان با تشدید حملات لفظی علیه روسیه و سوریه، اخباری مبنی بر بکارگیری نیروی نظامی علیه دمشق از طرف واشنگتن شنیده می شود که تهدیدی نگران کننده است. 
مقام ارشد وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه آنها (آمریکا و برخی کشورهای غربی) به دنبال بهانه علیه دولت سوریه هستند، خاطرنشان کرده که این تهدیدها غیرقانونی و با قطعنامه 2401 شورای امنیت در تناقض است.
ریابکوف گفته که آمریکا باید بدون هر گونه قید و شرط و استثنایی، مفاد قطعنامه 2401 شورای امنیت را اجرا کند و هر گونه رفتار غیر از این به معنای نقض این سند خواهد بود.
وی گفته که برای روسیه در قطعنامه 2401 این نکته مهمه که در آن از طرف های سوری دعوت شده برای راه حل سیاسی مسائل این کشور تلاش کنند. 
معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرده، وظیفه شرکای غربی در این شرایط اجرای کامل و بدون قید و شرط تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه است. 

قطعنامه 2401 برای برقراری آتش بس 30 روزه در سوریه پس از تامین نظر روسیه و اعمال موارد اصلاحی، شنبه شب (5 اسفند ماه 1396) در شورای امنیت سازمان ملل متحد و با موافقت تمامی اعضای این شورا به تصویب رسید.

بررسی پیش نویس این قطعنامه که از سوی کویت و سوئد ارایه شده بود، از روز پنجشنبه  گذشته (سوم اسفند ماه) آغاز شده بود که به دلیل برخی ابهامات و نادیده گرفته شدن حق حاکمیت و تمامیت ارضی در سوریه، با مخالفت برخی کشورها به ویژه روسیه روبرو شده بود.

این قطعنامه بر حفاظت از جان امدادگران و کسانی که به حمل و نقل کمک ها اقدام می کنند، تاکید می کند و حفاظت از اماکن درمانی، مدارس و سایر امکانات غیرنظامی و همچنین خودداری از استقرار نظامی در مناطق پرجمعیت برای جلوگیری از حملات به غیرنظامیان را خواستار است.

پربیننده ترین خبرها