وقتی یک موشک یمنی قراردادهای میلیاردی را به چالش می کشد + فیلم

سه شنبه 8 اسفند 1396 - 11:49

انگلیس و آمریکا در راستای تلاش های خود برای انحراف روند حوادث تجاوز عربستان به یمن در شورای امنیت می کوشند بر آمار و ارقام هولناک کمک های تسلیحاتی و پشتیبانی نظامی خود از عربستان نیز سرپوش بگذارند.

العالم - یمن

لندن و واشنگتن در همین راستا تلاش می کنند با طرح ادعاهایی از قبیل شلیک موشک از یمن به عربستان و ایجاد پرونده های ساختگی از این دست، بر کمک های تسلیحاتی خود به عربستان سرپوش بگذارند.

به گزارش روزنامه گاردین، انگلیس طی سال گذشته بیش از یک میلیارد و 100 میلیون پوند سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان فروخته است. این روزنامه می نویسد آمار و ارقام حکایت از آن دارند که انگلیس فقط ظرف سه ماه حدود 850 میلیون پوند سلاح به ریاض فروخته است.

بر این اساس ارزش سلاح های فروخته شده انگلیس به عربستان از زمان آغاز تجاوز نظامی به یمن، حدود 500 درصد افزایش یافته است. به طوری که ریاض در همان سال اول حدود 4 میلیارد و 600 میلیون یورو سلاح و تجهیزات نظامی خریداری کرده است این در حالی است که در انگلیس صدور مجوز فروش هواپیمای جنگی به عربستان با 70 درصد افزایش به بیش از دو و نیم میلیارد پوند رسیده است.

آمریکا نیز در این مدت در زمینه فروش اسلحه به عربستان از چیزی فروگذار نکرده است و فقط در یک سال قراردادهایی به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار با عربستان امضا کرده است. علاوه بر این طی سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا به عربستان در سال گذشته، قراردادهایی به ارزش 100 میلیارد دلار برای فروش اسلحه به عربستان بین دو طرف امضا شد.

این سلاح ها صرف کشتار حدود 6 هزار غیر نظامی و مجروح شدن ده ها هزار و آوارگی میلیون ها نفر در یمن و اعمال محاصره ای بر این کشور شد که زندگی میلیون ها غیر نظامی و کودک که با خطر ابتلا به وبا رو به رو هستند تهدید می کند و مانع ورود کمک های بشردوستانه و تجهیزات پزشکی ضروری شده است.

البته هیچ کدام از این فجایع به چشم امریکا و انگلیس و کشورهای دیگر نمی آید و فقط یک موشک ساخت داخل یمن که به عربستان شلیک شده و معادله های موجود را به هم ریخته، آنها را نگران کرده است.

208

پربیننده ترین خبرها