ولی‌عهد سعودی: برای مقابله با دشمنان از قبیل ایران، ایجاد تغییرات در عربستان ضروری است

ولی‌عهد سعودی: برای مقابله با دشمنان از قبیل ایران، ایجاد تغییرات در عربستان ضروری است
چهارشنبه 9 اسفند 1396 - 10:18

محمد بن سلمان پسر شاه سعودی، ولی‌عهد و وزیر دفاع این کشور با دفاع از آنچه «اصلاحات» در این کشور پادشاهی خوانده، گفت که عربستان به شوک نیاز داشت.

العالم _ عربستان سعودی

ولی‌عهد عربستان سعودی در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی به مسائل مختلفی از قبیل «اصلاحات» در این کشور، «مقابله با ایران» و مسائل منطقه پرداخت.

واشنگتن پست از مصاحبه خبرنگار ارشد این رسانه آمریکایی با محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی درباره مسائل داخلی و خارجی خبر داد.

بنا بر گزارش این رسانه، پسر شاه سعودی در بخشی از این مصاحبه با دفاع از آنچه «اصلاحات» در این کشور خوانده شده، گفت که عربستان سعودی به «شوک» نیاز داشت تا عرصه سیاسی و فرهنگی در این کشور پادشاهی مدرن شود.

بنا بر این گزارش، بن سلمان در مصاحبه‌ای که بیش از دو ساعت به طول انجامید، از کارزار خود برای «مقابله با فساد» و «افراطی‌گری اسلامی» و همچنین استراتژی خود برای منطقه صحبت کرد.

او در این مصاحبه تاکید کرده که نه تنها مورد حمایت «جوانان عربستان سعودی» قرار دارد بلکه از ناحیه خاندان سلطنتی این کشور هم حمایت می‌شود.

ولی‌عهد 32 ساله سعودی با رد انتقادها از مواضع داخلی و منطقه‌ای این کشور، تاکید کرده که ایجاد تغییرات به منظور تامین مالی توسعه عربستان سعودی و مقابله با دشمنانش از قبیل ایران، ضروری است.

«دیوید ایگناتیوس» خبرنگار و تحلیلگر ارشد واشنگتن پست درباره مصاحبه با ولی‌عهد عربستان سعودی توضیحاتی داده است.

ایگناتیوس گفت که در این مصاحبه، پسر شاه سعودی تمام گفت‌وگو را به زبان انگلیسی انجام داد در صورتی که در دو مصاحبه قبلی، او سوالات را به انگلیسی می‌شنید و به عربی پاسخ می‌داد.

ولی‌عهد عربستان سعودی که همزمان وزیر دفاع هم هست، به ابراز نگرانی‌های برخی از «حامیانش در آمریکا» درباره جنگیدن بن سلمان در «چندین جبهه» به صورت همزمان و ایجاد «تغییرات بسیار» پرداخت.

او با رد این نگرانی‌ها، تاکید کرد که گستردگی و سرعت این تغییرات به منظور توفیق و موفقیت عربستان سعودی، ضرورت دارد.

ولی‌عهد عربستان سعودی به ماجرای برکناری اخیر سران سیاسی و نظامی این کشور با حکم ملک سلمان شاه سعودی هم اشاره کرد و در دفاع از این اقدام، آن را تلاشی برای نصب افرادی با «انرژی بالا» به منظور حصول به اهداف مدرنیزه کردن کشور دانست.

او در این مصاحبه از طرح‌هایی به منظور تقویت توان ارتش عربستان سعودی خبر داد و درباره مقابله با انصارالله یمن هم صحبت کرد.

به گفته او، «طرح‌هایی» به منظور «تجهیز قبایل یمنی مخالف حوثی‌ها و حامیان ایرانی آنها» وجود دارد.

در این مصاحبه از موضوع «کمپین مقابله با فساد» هم صحبت شد؛ کارزاری که از نظر بسیاری از تحلیلگران غربی و عربی، به منظور تحکیم موقعیت ولی‌عهد جوان و سرکوب مخالفت احتمالی با زمامداری او در عربستان انجام شده است.

محمد بن سلمان، اقداماتش در عربستان سعودی از قبیل «اصلاحات» و «مقابله با فساد» را «شوک درمانی» برای عربستان سعودی توصیف کرد و آن را برای کشور ضروری خواند.

او گفت: «ببینید وقتی بدنی دارید که سرطان در همه جای آن وجود دارد، منظورم سرطان فساد است، شما باید شیمی درمانی کنید، شوکِ شیمی درمانی بدهید وگرنه سرطان بدن را خواهد بلعید. بدون توقف این غارتگری و چپاول، پادشاهی (سعودی) نمی‌توانست به اهداف بودجه‌ای خود برسد».

وی افزود: «شاهزاده‌های فاسد، در اقلیت بودند اما این بازیگران بد توجهات بیشتری به خود جلب می‌کردند و این به انرژی خانواده سلطنتی آسیب زد. اغلب آنها می‌دانند که اشتباه‌های بزرگی کردند و موضوع آنها حل و فصل شده است».

محمد بن سلمان به موضوع انتقادهای منطقه‌ای و بین‌المللی از عربستان سعودی و شخص ولی‌عهد در ماجرای «استعفای سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان» هم اشاره کرد.

حدود 4 ماه قبل بود که الحریری در سفری به ریاض، از قاب تلویزیون عربستان سعودی به یکباره استعفا داد؛ استعفایی که از نظر بسیاری از تحلیلگران و مقام‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تحت فشار سعودی‌ها انجام شده بود.

ولی‌عهد عربستان سعودی ضمن رد «انتقادهای غیرمنصفانه» درباره استعفای سعد الحریری، درباره شرایط کنونی نخست‌وزیر لبنان گفت: «اکنون او در (قیاس با حزب‌الله) در موضع بهتری قرار دارد».

فارس

پربیننده ترین خبرها