«رجب صفراف» در گفتگو با شبکه العالم:

خروج آمریکا از برجام شروع فروپاشی این کشور خواهد بود / سوچی مسیر حل و فصل بحران در سوریه را فراهم کرد / روسیه موافق سیاست‌های اسرائیل در خاورمیانه نیست

خروج آمریکا از برجام شروع فروپاشی این کشور خواهد بود / سوچی مسیر حل و فصل بحران  در سوریه را فراهم کرد / روسیه موافق سیاست‌های اسرائیل در خاورمیانه نیست
پنج‌شنبه 10 اسفند 1396 - 20:22

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو گفت: روسیه نه تنها قطعنامه درمورد یمن علیه ایران را وتو خواهد کرد بلکه قطعنامه های دیگر که با علیه ایران در برنامه باشد هم وتو خواهند شد.

العالم - ایران / سیاسی

«رجب صفراف» مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم گفت: روابط امروز روسیه و ایران از لحاظ سیاسی بی نظیر است، سابقه نداشته است که تا این اندازه از لحاظ مسائل سیاسی به یکدیگر نزدیک باشیم و این ارتباط نزدیک حاصل منافع مشترک ایران و روسیه است که برای تحقق آنها نیاز است این دو کشور در کنار یکدیگر باشند و همچنین تهدیدات مشترک هم باعث شده ایران و روسیه به یکدیگر نزدیکتر شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: اما متاسفانه از لحاظ اقتصادی نمی توان چنین برداشتی را داشته باشیم و نتیجه مطلوب و مورد نظر دو کشور از لحاظ اقتصادی با پتانسیل هایی که دارند هنوز محقق نشده است؛ ولی مسیر نزدیک شدن دو کشور روشن است و این مسیر بسیار هموار است و مسئولین دو کشور دقیقا برهمین مسیر حرکت می کنند.

«رجب صفراف» در ادامه با اشاره به وتوی «قطعنامه پیشنهادی انگلیس علیه ایران» توسط روسیه اظهار داشت:  دولت روسیه در جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد تصمیم گرفت از منافع خود دفاع کند، وتویی که روسیه بر قطعنامه ای کامل بی منطق و یک طرفه بود که غربی ها  با سروری انگلیس انجام دادند و آن قطعنامه می توانست اوضاع خاورمیانه را و یمن  را متشنج تر کند، در  واقع روسیه از منافع ایران دفاع نکرد بلکه از منافع خود دفاع کرد، و این دفاع از خود از آنجا که مشترکات بین این دو کشور بسیار است به نحوی دفاع از ایران نیز برداشت شد.

وی تصریح کرد: برای روسیه امروز مشخص شده است که غرب با هدایت آمریکا با برخی از کشورهای عربی که واقعا در محتوا و در سیاست های خود در صف اول منافع غرب قرار گرفتند تمام اقدامی که انجام می دهند با نظر زیان رساندن به ایران است روسیه این درک را دارد  و لمس کرده است و به همین خاطر نمی خواهد اقدامات جامعه جهانی علیه ایران صورت بگیرد بنابراین نه تنها قطعنامه درمورد یمن علیه ایران را وتو خواهد کرد بلکه قطعنامه های دیگر که در برنامه باشد هم وتو خواهند شد.

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو تصریح کرد: نقش ایران را روسیه به خوبی می شناسد و می داند وضع امروز یمن حاصل بسیاری از سیاست های غربی-عربی است و برعکس آنچه که غرب می خواهد نشان دهد ایران نقش بشردوستانه و مثبتی دارد و با انگیزه ایجاد صلح، ثبات و عدالت خواهی به این کشور نگاه می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا روسیه در گذشته در جلوگیری از تصویب برخی از قطعنامه های سازمان ملل  علیه امنیت منطقه به خوبی حاضر نشده است گفت: یک دلیل آن این است که روسیه جدید در بسیاری از حالات فرصت آن را نداشت تصمیم های عمیق در رابطه با سیاست خود در خاورمیانه داشته باشد و این موضوع باعث شد در بسیار از قطعنامه های سازمان ملل روسیه نتواند ناراحتی خود را حداقل با حق وتو ابراز کند و یک دلیل دیگر این است که  در آن زمان باور نداشتیم که کشورهای غربی و برخی از کشورهای عربی با این قطعنامه ها هدف های خود را دنبال می کنند و دلیل سوم آن  نگاه های داخلی خود روسیه بود که باعث شد سیاست های روسیه بسیار غربگرا باشد و  در واقع روسیه در آن زمان مسیر و اصل استراتژی خود را  در همکاری با غرب بنا نهاده بودیم و به نوعی خاورمیانه را فراموش کرده بودیم؛ ما تلاش نمی کردیم که در این فضا حضور داشته باشیم و فکر می کردیم که نه توان آن را داریم و نه این فضا می تواند برای حضور ما مناسب باشد هر چند پس از مدتی پی بردیم عدم حضور ما در این فضا باعث شده است که  نه تنها ما از منافع خودمان محروم شویم، امنیت این منطقه و در کل امنیت جهان نیز به خطر بیفتد و هر اقدامی که در این فضا انجام می شود به جایگاه روسیه لطمه می زند.

وی افزود: روسیه تصمیم گرفت به میدان بیایید و در این میدان ما نیاز به شریک داشتیم، چنین شریکی که هم از سیاست های خود دفاع می کند و هم استقلال دارد و واقعا می تواند یک شریک استراتژیک برای روسیه باشد که امکانات ما را تکمیل بکند در جامعه جهانی واقعا ایران است

«رجب صفراف» در مورد اظهارت ضد برجامی ترامپ و نگاه روسیه به آن گفت: ترامپ از نظر روسیه یک بازیگر چالش دهنده و تحریک کننده است که می خواهد اوضاع جامعه جهانی را بهم بریزد و در این بی نظمی از منافع آمریکا بیشتر دفاع کند برجام امنیت منطقه و جهانی را تضمین می کند؛ برجام نمونه حل مشکل ترین مسائل دنیاست؛ برحام یک قرارداد منحصر به فرد است و شکست آمریکا و شکست کشورهای اروپایی با همراهی کشورهای عربی است؛ برجام یعنی امضاء کردن مغلوبیت خود و برنامه های خود را از صحنه سیاست بیرون کردن و ترامپ این را نمی خواهد بپذیرد؛ برجام دست ایران را باز می کند؛ برجام نشان دهنده برگشت ایران در سیاست جهانی است.

وی در ادامه تصریح کرد: برجام نشان می دهد که جامعه جهانی اگر می خواهد دنبال صلح و ثبات باشد باید به دنبال این راه برود اما ترامپ دنبال این نیست او می خواهد برجام را بر هم بزند؛برجام یک قرار داد بین المللی است نه تنها آمریکا طرف آن است بلکه آمریکا فقط یک عضو آن است. آمریکا از لحاظ قانونی و جامعه جهانی نمی تواند برجام را خنثی یا باطل کند یا از آن خارج شود. آمریکا می تواند برجام را رعایت نکند اما نمی تواند آن را کنسل کند. بهرحال اگر ترامپ به این نتیجه برسد که ازطرف خود از  برجام خارج شود نشان خواهد که این کشور به هیچ وجه به قراردادهای خود پایبند نیست و این لطمه بزرگی به آمریکا وارد خواهد کرد و این آغاز شروع فروپاشی آمریکا خواهد بود .

«صفراف» در خصوص آنچه در غوطه شرقی  در حال رخ دادن است گفت: غوطه نقطه حل و فصل بحران سوریه است در غوطه شرقی آینده سوریه حل و فصل خواهد شد، غوطه شرقی می تواند مجرا را عوض کند یا به ثبات بکشاند این را غرب خوب لمس کرده است و می خواهد دراین منطقه نقش داشته باشد. غوطه شرقی نقطه برگرداندن گروه های تروریستی به خاک سوریه است. تقویت و بها دادن به غوطه شرقی به این علت است که بتوانند تروریست ها به خاک سوریه باز گردند اما روسیه مصمم است این اتفاق در غوطه شرقی نیفتد و ایران هم خواهان، روسیه  تصمیم گرفته است که در غوطه شرقی حضور آمریکا و کشورهای غربی و آمریکایی طوری باشد که به منافع کشور سوریه ضربه وارد نشود.

وی تصریح کرد: آمریکا می خواهد پیروزی های روسیه و ایران در بازگرداندن امنیت و آرامش به سوریه را نادیده بگیرد این نشان دهنده آن است که کار در سوریه تمام نشده است. خیلی از کشورها نمی خواهند که جنگ در سوریه تمام شود و ثبات و امنیت ایجاد شود. به همین دلیل است که روسیه نمی خواهد که آمریکا و کشورهای غربی به هدفشان در سوریه دست پیدا کنند. به همین دلیل غوطه شرقی نقطه حساسی است و جنگنده‌های روسی برگشته و دها هزار نفر به حالت آماده باش کامل در آمده اند و روسیه تصمیم جدی گرفته است اگر ترکیه ،آمریکا و کشورهای غربی در غوطه شرقی حضوری غیر رسمی داشته باشند با آنان برخورد جدی داشته باشد.

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو افزود: ما در سوریه شاهد آن هستیم  صحنه سیاست جهانی در آن در حال رقم خوردن است سوریه مرز اول دفاع از منافع ایران و روسیه است سوریه امنیت منطقه و امنیت جهانی است و روسیه به این نتیجه رسیده است که نقطه دفاع از منافع خود را باید از سوریه شروع کند اگر ما مثل عراق لیبی یمن و دیگر کشورها عقب نشینی کنیم و نادیده بگیریم کشورهای غربی به رهبری آمریکا بعد از سوریه به سراغ ایران خواهند آمد و اگر آنها سراغ ایران بیایند ما با آنها مستقیما روبرو  خواهیم شد. ما در سوریه درواقع ازخودمان دفاع می کنیم ما در سوریه به همراهی از منافع مشترکمان دفاع می کنیم برای روسیه مهم نیست که سوریه بشار اسد باشد یا کسی دیگر بلکه هم این است به خاک سوریه از جانب کشور های دیگر تجاوز نشود و مردم سوریه حق انتخاب داشته باشند که به کدام مسیر بروند و رهبرشان را خودشان انتخاب کنند و هیچکس دیگر حق مداخله در تعیین سرنوشت مردم سوریه را ندارد.

«صفراف» پیرامون کنفرانس سوچی گفت: این کنفرانس برای نخستین بار توانست تمام گروهای مخالف و موافق دولت سوریه را یکجا دور هم جمع کند و این دستاورد دیپلماسی  جهانی است با هدایت روسیه نه آمریکا نه اروپا و نه کشورهای عربی؛ هیچ نیروی دیگری این توان را نداشت که بتواند گروهای معارض سوریه و دولت سوریه را در پشت یک میز جمع کند و اگر گروهای سوریه دور هم جمع شدند مصمم بودند که در جستجوی راهی برای حل بحران این کشور باشند. کنفرانس سوچی مسیر حل و فصل بحران سوریه را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: کنفرانس سوچی نشان داد که چه کسانی خواهان ثبات درسوریه هستند و چه کسی نمی خواهند  این کشور به ثبات برسد، بنابراین یکی از بازیگران اصلی کنفرانس سوچی  و تهیه کنندگان اصلی ان روسیه، ایران و ترکیه بودند که دیدند باید این کار صورت بگیرد اما باید گفت ترکیه از این مسئله نهایت سو استفاده را کرد و حتی تا این لحظه به روسیه فشار آورد و قضیه عفرین از آنجا شروع شد.

مدیر مرکز مطالعات ایران در مسکو در ادامه افزود: ترکیه می دانست که این لحظه حساسی برای روسیه است برای روسیه شرط گذاشت و گفت  به گروههایی زیر نظر خود اجازه می دهد در کنفرانس سوچی شرکت کنند که روسیه به ترکیه اجازه ورود به عفرین را بدهد ، و روسیه هم به خاطر اهداف بزرگی که داشت و تلاش می کرد این کنفرانس به هم نخورد و کنفرانس برگزار بشود تا اندازی با این مسئله کنار آمد و سازش بین آنها صورت گرفت.

«صفراف» در پاسخ به این سوال که آیا روسیه ترکیه را هنوز شریک درسوریه میدانید یا خیر گفت: ترکیه بر گروه‌های تروریستی تاثیر گذار است ما در این مرحله مجبور هستیم با ترکیه سازش کنیم و از ترکیه برای برنامه های صلح و ثبات در سوریه دعوت کنیم،  ما فراموش نکرده ایم که ترکیه از ابتدا و در سال های نخست طرفدار گروههای تروریستی بود، برنامه های انها را تنظیم می کرد، به آنها کمک می کرد، از حضور آنها استفاده می کرد و اصلا خود ترکیه از تروریسم دفاع می کرد اما بعدها دیدند که امریکا سر آنها هم  کلاه گذاشت و ترکیه دید که نمی تواند از این راه به اهدافش برسد، به روسیه و ایران نزدیک شد.

وی تصریح کرد: در واقع ترکیه از سر اجبار و ناچاری با ایران و روسیه کنار آمد، چرا که در غیر اینصورت روسیه و ایران به برنامه های خودشان می رسیدند اما ترکیه به عنوان طرفدار تروریست منسوب می شد بنابراین در این شرایط ما به حضور ترکیه نیاز داریم علی رغم برخی سازش ها که انجام می شود تا هدف اصلی محقق شود بنابراین ما الان با ترکیه حالت شراکت داریم در عین حال که به خوبی می دانیم جنس ترکیه از نوع دیگریست.

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو پیرامون سیاست روسیه در خصوص «تصمیم ترامپ علیه قدس» گفت: کاملا روسیه با این مسئله مخالف است این اقدام ترامپ ، اقدامی تحریک امیز و غیرقانونی است، قدس را پایتخت اسرائیل اعلام نمودن زیر پا گذاشتن تمام  مقررات و قوانین بین المللی است و این مسئله، جز متشنج کردن اوضاع در این کشور هدف  دیگری ندارد و ترامپ با این تصمیم نشان داد که لابی های اسرائیلی در امریکا چقدر توانمند هستند.

«صفراف» در پاسخ به این سوال که «رابطه روسیه با اسرائیل بسیار عمیق است و این باعث ترس اعراب و مسلمین می شود آیا تحولی دراین روابط خواهیم دید و نقش جدیدی از روسیه در زمینه مسئله فلسطین را شاهد خواهیم بود؟» گفت: اصلا برای ما هم عجیب و غریب است ، ببینید روسیه از یک طرف شریک اصلی اش ایران است و منافع ایران و برنامه های اسرائیل اصلا با هم همخوانی ندارد و دیگر اینکه درصورتی که روسیه بخواهد از برنامه های خود دفاع کند نباید از برنامه های اسرائیل دفاع کند؛ روسیه میداند که اسرائیل بازیگر خوبی است و نفوذ زیادی در غرب علی الخصوص در آمریکا دارد و می تواند نقش میانجیگری در میان روسیه و امریکا داشته باشد و نتانیاهو و روسای اسرائیلی مرتب به کرملین می آیند و دیدارهایی که برگزار می کنند می گویند که ما می توانیم  با میانجیگری نزد آمریکا روابط شما را بهبود بخشیم.

وی تصریح کرد: در واقع اسرائیلی ها خودشان را بزرگ جلوه می دهند و با این کار باعث شگفتی روسیه می شوند و روسیه با همین دلیل با اسراییل برخورد جدی نمی کند اما در مجموع  در برنامه ها و استراتژی های ما براین نکته تاکید دارد که ما اسرائیل را ژاندارم  خاورمیانه وکشوری میدانیم که همواره درصد نزاع و جنگ بین کشورهای اسلامی است و تا امنیت منطقه را از بین ببرد 

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو افزود: روسیه به اسرائیل به عنوان یک کشور مشکوک نگاه می کند ، روسیه با سیاستهای اسرائیل در خاورمیانه  کاملا موافق نیست ، روسیه به شدت از اسرائیل دعوت می کند که برگردد به مرزهای سال 67 میلادی، اسرائیل باید مقررات  و قطعنامه های شورای امنیت را رعایت کند و نقش اسرائیل در خاورمیانه نقش مثبتی نیست و از همه مهمتر اینکه امنیت این منطقه را  به مخاطره انداخته و نقش بسیار تحریک آمیزی دارد بنابراین روسیه از این مسئله خشنود نیست و به اسرائیل مشکوک نگاه می کند بنابراین ارتباط ما با  اسرائیل درحد رعایت دیپلماسی جهانی است و قلبمان گواه این است که اسرائیل مخرب است و اوضاع را به مخاطره می اندازد.

پربیننده ترین خبرها