واکنش جهانی به جنگ تجاری ترامپ/ اروپا به جنگ آمریکا می رود

واکنش جهانی به جنگ تجاری ترامپ/ اروپا به جنگ آمریکا می رود
شنبه 12 اسفند 1396 - 08:17

اعلام جنگ تجاری و ابراز پیروزی آسان در این نبرد از سوی ترامپ، واکنش اتحادیه اروپا را برانگیخته و جهان را در آستانه جنگ نوین تجاری قرار داده است.

العالم ـ اروپا

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، به دنبال توئیت روز جمعه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در خصوص آغاز جنگ تجاری و اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم، بلافاصله از تدارک اقدام مشابه اتحادیه اروپا علیه برندهای مشهور آمریکایی خبر داد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده که یونکر در حاشیه کنفرانسی در هامبورگ آلمان در جمع خبرنگاران گفته است، بیکار نمی‌نشینیم تا صنایع و مشاغل اروپایی را تهدید کنند.
وی اعلام کرده، اتحادیه اروپا مشغول بررسی اعمال تعرفه‌های مالیاتی برای محصولات آمریکایی از جمله برندهای هارلی-دیویدسن، بوربن و لیوایز جینز است.

مقام‎های تجاری اتحادیه اروپا گفته اند واکنش تلافی‌جویانه آنها شامل 25 درصد افزایش تعرفه‌های واردات کالاهای آمریکایی به منطقه یورو خواهد بود که معادل 3 میلیارد و 500 میلیارد دلار در سال است.

در همین حال روبرتو آزویدو، مدیرکل سازمان تجارت جهانی در واکنش به تصمیم ترامپ گفته است، "جنگ تجاری به نفع هیچ‌کس نیست."

برونو لا ماری، وزیر اقتصاد فرانسه هم خاطرنشان کرده که جنگ تجاری میان اروپا و آمریکا "برنده‌ای نخواهد داشت" وی وعده داده که اتحادیه اروپا اقدامی هماهنگ و منسجم را در برابر افزایش تعرفه‌ها از سوی آمریکا صورت خواهد داد.

آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده فولاد و آلومینیوم در جهان است و میزان وارداتش، چهار برابر صادرات است. واشنگتن از بیش از ۱۰۰ کشور جهان فولاد وارد می‌کند در این بین کانادا، اتحادیه اروپا و کره جنوبی بیشترین میزان صادرات فولاد به آمریکا را دارند.

رییس جمهور آمریکا گفته است تصمیم گرفته به زودی با امضای دستوری تعرفه‌های واردات فلزات را برای فولاد ۲۵ درصد و برای آلومینیوم ۱۰ درصد بالا ببرد.

دونالد ترامپ، هنوز جزئیات طرح خود برای افزایش تعرفه های فولاد و آلومینیوم و اینکه چه کشورهایی تحت تاثیر قرار می گیرند را فاش نکرده، اما گفته که هفته آینده دستور آن را صادر می‌کند.
یک منبع آگاه به خبرگزاری فرانسه گفته است که ترامپ قصد ندارد در اعمال تعرفه‌های جدید، استثنایی برای کشورهای هم‌پیمان قائل شود.
ترامپ روز جمعه در توئیتی نوشت: وقتی کشوری (آمریکا) عملا در تجارت با هر کشوری که با آن رابطه بازرگانی دارد، میلیاردها دلار ضرر می کند، جنگ تجاری خوب و پیروزی در آن آسان است.
ترامپ از زمان رقابت‌های انتخاباتی تاکنون، بارها به روابط تجاری آمریکا با دیگر کشورها به ویژه چین انتقاد کرده و منتقدان سرسخت سیاست‌های اقتصادی دولت پیشین را به سمت‌های مهمی در وزارت بازرگانی و دفتر نمایندگی آمریکا در امور تجاری گمارده است.

پربیننده ترین خبرها