رجیستری موبایل چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟ + آموزش رجیستری و استعلام

رجیستری موبایل چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟ + آموزش رجیستری و استعلام
شنبه 12 اسفند 1396 - 10:59

این روزها بحث رجیستری در کشور داغ است و کمتر کسی پیدا می‌شود که نام آن را نشنیده باشد. در ادامه جزئیاتی درباره این طرح ارائه شده است.

العالم - ایران

طرح رجیستری در سال 855 برای اولین بار در کشور اجرا شد اما به دلیل وجود مشکلاتی، یک سال پس از آن متوقف شد. از سال  94 بار دیگر اجرایی شدن این طرح جدی شد و در آخر، مهرماه 96 فاز اول آن به طور رسمی آغاز شد.

 هدف اصلی طرح رجیستری یا همان شناسه دار کردن تلفن های همراه، مبارزه با قاچاق  و واردات غیرقانونی تلفن های همراه به کشور است. با اجرایی شدن این طرح گوشی هایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند پس از 30 روز، دیگر خدماتی از  اپراتورها دریافت نخواهند کرد و برای همیشه از دسترس خارج خواهند شد.

اوایل مهر ماه 96 فاز اول طرح رجیستری در مرحله مانیتورینگ آغاز شد و از روز 14 آذر با شناسه دار کردن گوشی های آیفون به طور رسمی به مرحله اجرایی رسید. هشتم دی ماه تمامی مدل‌های گوشی های 3 شرکت گوگل، بلک‌بری و موتورولا در اجرا شدن فاز سوم رجیستری مشمول این طرح شدند. گوشی های ال‌جی نیز در تاریخ 14 بهمن وارد طرح شناسه دار کردن تلفن های همراه شد.

قرار است گوشی های دو شرکت هواوی و نوکیا از تاریخ 19 اسفند و گوشی های دو شرکت سونی و تکنو از تاریخ 26 اسفند وارد طرح رجیستریشوند. از هشتم اسفند ماه دو پرچمدار جدید سامسونگ یعنی گلکسی اس 9 و اس 99 پلاس که هنوز وارد بازار نشده اند مشمول این طرح شدند و سایر محصولات سامسونگ نیز در نیمه فروردین 97 رجیستری می‌شوند.

شیوه استعلام اصالت گوشی

دو شیوه برای آگاهی از اصالت گوشی وجود دارد؛ نخست آن که شناسه 15 رقمی "IMEI" که در پشت گوشی و پشت جعبه آن قرار گرفته را به شماره 7777 پیامک کنید تا نتیجه برای شما ارسال شود. شیوه دیگر استعلام از طریق کد دستوری است؛ برای استفاده از این شیوه باید ابتدا کد #۷۷۷۷* را شماره گیری کنید و پس از انتخاب گزینه "استعلام اصالت" و ورود کد "IMEI"، از اصالت گوشی مطمئن شوید.

 

 روش رجیستر کردن گوشی‌های جدید

 پس از خرید گوشی های جدید باید کد فعال سازی را از فروشنده دریافت و گوشی خود را رجیستر کنید. برای ثبت گوشی در سامانه رجیستری لازم است با شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷* عدد 2 را که مربوط به فعال سازی است، انتخاب کنید. سپس به ترتیب شناسه 15 رقمی IMEI گوشی، کد فعال سازی مربوط به آن و شماره سیم‌کارتی را که می‌خواهد از آن استفاده کنید، از شما خواسته می شود که با ورود آن ها پس از تائید اطلاعات، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرآیند، روی صفحه گوشی قابل مشاهده است.

نحوه ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه همتا

افرادی که خارج از کشور، تلفن همراه یا هر وسیله ای که درگاه سیمکارت دارد خریداری می کنند، باید پس از ورود به کشور کد "IMEI" آن دستگاه را در گمرک ثبت و با پرداخت عوارض کد فعال سازی را دریافت کنند. پس از دریافت کد فعال‌سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند. عوارض گمرکی و ارزش گذاری کالای مسافری براساس ارزش‌ کالای ثبت شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co انجام می‌شود.

 نکاتی که در رجیستری و استعلام اصالت گوشی باید دانست

خریداران تلفن های همراه باید شناسه درج شده در پشت گوشی با شناسه موجود روی جعبه با یکدیگر همخوانی داشته باشد. برای اطلاع از شناسه "IMEI" می توانید کد دستوری #۰۶#* را نیز شماره گیری کنید.

گوشی‌های دو سیم‌کارته دارای دو شناسه IMEI هستند و باید هر دوشناسه را به صورت جداگانه ثبت کنید.

پس از فعال سازی گوشی در سامانه همتا، تنها تلفن برای شماره ثبت شده فعال است و در صورتی که سیمکارت دیگری در دستگاه وارد کنید خدماتی از سوی اپراتور دریافت نخواهد کرد.

رجیستری گوشی هیچ‌گونه هزینه‌ای برای خریدار ندارد و تمامی پیامک‌های مربوط به استعلام گوشی و اطلاع‌رسانی در این زمینه تنها با سرشماره HAMTA برای مشترکان ارسال می‌شود.

در فرآیند ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های تلفن همراه، برای اعلام شکایت یا پیگیری مشکلات احتمالی، سامانه ۱۲۴ و مرکز تماس ۰۹۶۳۶۶ اعلام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها