اعتراف ضمنی نماینده سابق سازمان ملل در امور یمن به عدم تبعیت انصارالله از ایران

شنبه 12 اسفند 1396 - 13:03

«اسماعیل ولد الشیخ احمد» نماینده سازمان ملل در امور یمن که به تازگی ماموریتش به پایان رسیده است، حقایقی را درباره انصارالله و عدم باج‎دهی این جنبش به عربستان بیان کرده است.

العالم _ یمن

«اسماعیل ولد الشیخ احمد» نماینده سازمان ملل در امور یمن در گفت‏‌وگو با وبگاه اخبار سازمان ملل اعتراف کرد که هیچ کس نمی تواند «حوثی‎ها» (انصارالله) را مجبور کند که به عربستان و یا همپیمانان آن امتیاز دهد.

نماینده سابق سازمان ملل در امور یمن در اعتراف ضمنی به عدم تبعیت انصارالله از ایران تاکید کرد که «هیچ کس نمی تواند روی انصارالله تاثیر بگذارد که امتیاز دهد.»

ولد الشیخ گفت: نشانه‎هایی دال بر امکان دستیابی به توافق وجود دارد و درباره اینکه انصارالله مانع حل مسالمت آمیز بحران می شود، تردید وجود دارد.

وی درباره مذاکرات کویت برای حل بحران یمن گفت: به نظر من، همه طرف‎های یمنی مسئول عدم دستیابی به حل بحران هستند، اما در کویت مشخص بود که خیلی نزدیک بودیم که به توافق دست یابیم.

ولد الشیخ که ماموریتش در یمن، آوریل 2015 آغاز و 28 فوریه 2018 پایان یافته است، افزود: بحران یمن از هر لحاظی دردناک است و خیلی دشوار است که دریابیم که این بحران ادامه داشته باشد، ولی ما می دانیم که نشان‎هایی برای حل بحران وجود دارد.

کارشناسان یمنی معتقدند که ولد الشیخ در آخرین اظهاراتش در شورای امنیت سازمان ملل تلاش کرد که آخرین خوش خدمتی خود به عربستان و ائتلاف آن به عنوان نماینده سازمان ملل در امور یمن را در آخرین روز ماموریتش انجام دهد.

کارشناسان می گویند که مواضع سابق و فعلی وی پس از مخالفت صنعاء با ادامه و تمدید ماموریت وی به عنوان نماینده سازمان ملل در امور یمن تناقض دارد و مشخص بود که وی در دوران کاری خود تحت فشارهای عربستان، امارات، آمریکا و انگلیس مواضع جانبدارنه علیه صنعاء اتخاذ می‏کرد.

 آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد پس از عدم تمدید ماموریت اسماعیل ولد الشیخ احمد، «مارتین گریفیتس» دیپلمات انگلستانی را به این سمت منصوب کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها