راهبرد هسته ای ترامپ و جنگ سرد در هزاره سوم

راهبرد هسته ای ترامپ و جنگ سرد در هزاره سوم
شنبه 12 اسفند 1396 - 14:48

رونمایی از تسلیحات جدید فوق پیشرفته روسیه از دید کارشناسان واکنشی است در برابر راهبرد هسته ای و نظامی ترامپ که به رقابت تسلیحاتی در جهان دامن می زند.

العالم ـ گزارش 

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه دهم اسفندماه در سخنرانی سالانه خود در مجمع فدرال پارلمان این کشور متشکل از دومای روسیه و شورای فدراسیون، از تسلیحات جدید رونمایی کرد؛ تسلیحاتی بسیار پیشرفته و مدرن که از دید تحلیلگران توانمندی نظامی روسیه را به صورت قابل توجهی ارتقا داده است. 
همزمان با پخش تصاویر و انیمیشن هایی از این تجهیزات، پوتین در این جلسه به تشریح توانمندی های تازه نظامی روسیه پرداخت و از موشک های بالدار، قاره پیما و زیردریایی فوق پیشرفته این کشور رونمایی کرد.
پوتین درتشریح توانمندی های نظامی جدید روسیه گفت: موشک های قاره پیمای روسی از سد هر گونه سامانه پدافند موشکی عبور می کند و سامانه آمریکایی نیز در برابر آن ناتوان هستند. روسیه موشک بالدار جدیدی ساخته است که برد غیرمحدود دارد و با موفقیت آزمایش شده است. 
پوتین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روسیه زیردریایی جدیدی هم ساخته که قاره پیما است و می تواند با صدای بسیار کم در هر نقطه ای از جهان ماموریت خود را انجام داده و موشک های هسته ای یا غیرهسته ای به سوی دشمن پرتاب کند. 
پاسخ روسیه به راهبرد هسته ای ترامپ
بر اساس اظهارات رییس جمهوری روسیه، تسلیحات جدید ارتش روسیه نسبت به سابق 3.7 برابر افزایش یافته است؛ افزایش قابل توجهی که به گفته مقام های کرملین پاسخی روشن و قاطع به راهبرد نظامی و هسته ای آمریکا است که در یک سال اخیر به صورت محسوسی تغییر یافته است.
رییس جمهوری روسیه در حالی از تجهیزات هسته ای تازه این کشور رونمایی کرد که در جای جای سخنان خود از انگیزه های کشورش برای طراحی و ساخت این تسلیحات پیشرفته سخن گفت.
پوتین در بخشی از سخنان خود در مجمع فدرال گفت: به آمریکا بارها اعلام کردیم که سامانه پدافند موشکی این کشور امنیت روسیه را تهدید می کند، اما واشنگتن به اقدامات یکجانبه روی آورد.
رئیس جمهوری روسیه گفت: در سال 2010 قرارداد استارت 3 را با آمریکا امضا کردیم اما واشنگتن به توسعه تسلیحات راهبردی خود در سطح جهانی ادامه داد. از جمله در رومانی و لهستان اجزای سامانه پدافند موشکی خود را مستقر و در کره جنوبی و ژاپن نیز در حال ایجاد سپر موشکی است.
همچنین اظهارات دیروز سخنگوی کرملین هم از انگیزه های روسیه از طراحی و ساخت چنین تجهیزات پیشرفته ای حکایت دارد. «دیمتری پسکوف» گفت: سخنرانی رییس جمهوری روسیه در مجلس فدرال، ماهیتی نظامی نداشت بلکه تنها معرفی انواع جدیدی از تسلیحات روسیه بود که تضمین کننده توازن قوای هسته ای در جهان است.
وی افزود: این اقدام تنها واکنش روسیه به نقض توافق ضدموشک بالیستیکی توسط آمریکا و ایجاد سامانه های دفاعی در سراسر دنیا بود که در عمل باعث می شد در آینده توازن راهبردی نیروهای اتمی برهم خورد و نیروهای راهبردی فدراسیون روسیه خنثی شوند. معرفی این تسلیحات توسط رئیس جمهوری روسیه علاوه بر ضمانت توازن قوا به نفع ثبات بین المللی نیز است.
روسها به واسطه آنچه « به هم خوردن توازن قوای نظامی» از سوی دولت آمریکا می دانند احساس ناامنی می کنند و برای رفع این حس عدم امنیت، خود به سوی گسترش تسلیحات حرکت می کنند. 
سیاست های هسته ای آمریکا و مسابقه تسلیحاتی
از زمان روی کار آمدن ترامپ در ژانویه 2017 تاکنون، سیاست خارجی و راهبرد امنیت ملی آمریکا دچار تغییرات جدی شده است. تازه ترین سند راهبرد امنیت ملی آمریکا که در اواخر آذرماه 1396 منتشر شد، علاوه بر تشریح رویکرد خصمانه ایالات متحده نسبت به ایران و کره شمالی، به صراحت از چین و روسیه به عنوان مهمترین کانون های بروز تهدید علیه امنیت ملی آمریکا نام برده است.
این رویکرد غیردوستانه دولت ترامپ به روسیه، در راهبرد جدید هسته ای پنتاگون هم بازتاب یافته است. تمرکز اصلی آمریکا در این سند بر رقابت با روسیه متمرکز است. در راهبرد جدید هسته ای آمریکا که در سیزدهم بهمن امسال تحت عنوان «بررسی وضعیت هسته ای» انتشار یافت آمده است که برای مقابله با روسیه زرادخانه اتمی آمریکا، با تولید بمب های هسته ای کوچکتر، مورد نوسازی و بازسازی قرار خواهد گرفت. در این گزارش قدرت تخریبی کمتر ولی بازدارندگی بیشتر بمب های کوچکتر، برای آمریکا کارآمدتر دانسته شده است. 
بر اساس راهبرد تازه 6.4 درصد از بودجه دفاعی آمریکا صرف تسلیحات هسته‌ای شود. این در حالی است که طی پنجاه سال گذشته فعالیت پنتاگون تنها 2 یا 3 درصد از کل بودجه مصروف تسلیحات هسته ای شده و این به معنای دو برابر شدن سهم جنگ افزارهای هسته ای در بودجه 699 میلیارد و 600 میلیون دلاری برای سال 2018 میلادی است.
در همین چارچوب رییس جمهوری آمریکا در روزهای پایانی سال گذشته به وزارت انرژی آمریکا دستور داد تا ظرف 6 ماه آینده برای انجام یک آزمایش هسته‌ای جدید آماده باشد. او همچنین فرمان برنامه ای 1.2 تریلیون دلاری برای نوسازی و تحول مجموعه صنایع تسلیحات اتمی آمریکا را به امضا رساند.
رییس جمهوری آمریکا همچنین بارها پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی میان آمریکا و روسیه را «توافقی بد» خوانده است. این در حالی است که ترامپ از همان نخستین ماه های ورود خود به کاخ سفید هم از لزوم گسترش زرادخانه اتمی آمریکا سخن می گفت و در مورد ظرفیت های «مغفول مانده» هسته ای کشورش با حسرت سخن می گفت.
بر اساس راهبرد هسته ای جدید، دولت ترامپ، بر خلاف استراتژی دولت های پیشین آمریکا از زمان جنگ سرد تاکنون رفتار خواهد کرد؛ دولت هایی که جلوگیری از پراکنده شدن فناوری های نوین اتمی در عرصه نظامی در سراسر جهان را در دستور کار خود قرار داده بودند. به نظر می رسد ترامپ پس از حدود بیست و شش سال از فروپاشی نظم دوقطبی و پایان جنگ سرد، یک بار دیگر پیشگام آغاز رقابت تسلیحاتی و اتمی در سطح جهان شده است.
به گزارش ایرنا، در حالی واشنگتن توافق با روسیه بر سر تحدید تجهیزات زرادخانه اتمی را توافقی بد می خواند و بر خلاف تعهدات بین المللی خود اقدام به گسترش فعالیت های نظامی هسته ای خود کرده و به رقابت تسلیحاتی دامن می زند که از روسیه به خاطر رونمایی از تجهیزات اتمی پیشرفته به شدت انتقاد می کند.
«سارا ساندرز» سخنگوی کاخ سفید «اقدامات روسیه» را نقض توافق‌های بین‌المللی برای کنترل تسلیحات در جهان خواند. او پروژه‌های تسلیحاتی جدید مسکو را نقض مستقیم تعهداتی خواند که روسیه در گذشته بر عهده گرفته است.
به گفته سندرز، رییس‌جمهوری آمریکا، تهدیدی را که متوجه ایالات متحده و متحدانش است می‌فهمد و مصمم است که صلح را از طریق توانمندی حفظ کند. او یادآور شد که ظرفیت دفاعی آمریکا مانند گذشته غلبه‌ناپذیر است و رییس‌جمهوری آمریکا اطمینان حاصل خواهد کرد که در حوزه‌ی اتمی نیز غلبه‌ناپذیر بماند.
رویکرد ترامپ به کنشگری در عرصه بین المللی و ارتباط با دیگر بازیگران نظام بین الملل، رویکردی از بالا به پایین و به مثابه یک هژمون است؛ نگاهی که بسیاری از کشورها آن را نمی پذیرند و در مقام تقابل با دولت سلطه جوی آمریکا بر می خیزند.

پربیننده ترین خبرها