تلاش دوباره کویت  برای حل بحران قطر 

تلاش دوباره کویت  برای حل بحران قطر 
دوشنبه 14 اسفند 1396 - 10:17

روزنامه العرب خبر داد پیام روز گذشته امیر کویت به پادشاه عربستان در راستای تلاش کویت برای از سرگیری میانجیگری در بحران قطر ارسال شده و کویت می خواهد ابتکار عمل در این زمینه را به دست بگیرد.

العالم-آسیا

به گزارش العرب، «محمد العبدالله المبارک» معاون وزیر امور دیوان امیری کویت روز گذشته وارد عربستان شده بود و پیام مکتوب «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت را به «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان تحویل داد، اگرچه رسانه های کویتی و سعودی تلاش کردند تا محتوای این پیام را به تعارف های مرسوم دیپلماتیک تقلیل بدهند اما منابع آگاه اعلام کردند که کویت در تلاش است تا میانجیگری در خصوص پرونده بحران قطر را فعال کند.

بر اساس این گزارش، کویت تلاش می کند تا پیش از سفر دو فرستاده آمریکایی به منطقه برای میانجیگری در پرونده بحران کشورهای عربی، بار دیگر ابتکار عمل در این خصوص را به دست بگیرد. در همین راستا یک دیپلمات پیشین کویتی تأکید کرده است که تحرکات کویت برای از سرگیری میانجیگری در پرونده بحران قطر به این دلیل است که نشانه هایی برای تلاش آمریکا برای ورود به این پرونده مشاهده شده است و از سوی دیگر کویت می داند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ترجیح می دهند که کویت نقش واسطه را در این زمینه بازی کند.

این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود به روزنامه العرب گفت که یکی از دلایل دخالت دیر هنگام دولت دونالد ترامپ در پرونده بحران روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، لابی های قطری است که در واشنگتن تمام تلاش خود را کرده اند تا موضع ترامپ را در خصوص بحران قطر متعادل کنند.

با توجه به پافشاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر لزوم قبول شروط 13 گانه عربی به وسیله قطر و از سوی دیگر تأکید دوحه بر اینکه شماری از این شروط استقلال سیاسی و دیپلماتیک قطر را به خطر می اندازد، دیپلمات کویتی تأکید کرده است که این بار مأموریت کویت سخت تر از گذشته است زیرا باید تلاش کند تا پیشنهادهای جدیدی را برای عرضه داشته باشد.

العرب گزارش داده است که به نظر می رسد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم ترجیح می دهند بحران موجود با قطر از طریق میانجیگری های عربی و در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس حل و فصل شود و در همین راستا نیز هفته گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرده بودند که بحران قطر و کشورهای عربی بسیار کوچک است و باید در راستای تلاش ها و میانجیگری های کویت حل و فصل شود.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داده بود که دولت ترامپ به زودی «تیم لیندر کینگ» مسئول امور خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا و ژنرال بازنشسته «آنتونی زینی» را برای دیدار با مسئولان کشورهای عربی در خصوص بحران قطر راهی خاورمیانه خواهد کرد.

این در حالی است که کشورهای عربی تحریم کننده قطر نمی توانند در شرایط فعلی بر نقش آمریکا به عنوان کشوری که تلاش می کند بحران موجود را حل کند حساب باز کنند زیرا واشنگتن دیدگاه و رویکرد روشنی برای حل بحران ندارد.

مهر

پربیننده ترین خبرها