آبزرور: لندن کرنش شرم‌آور مقابل ولیعهد سعودی را متوقف کند

آبزرور: لندن کرنش شرم‌آور مقابل ولیعهد سعودی را متوقف کند
دوشنبه 14 اسفند 1396 - 13:30

روزنامه انگلیسی 'آبزرور' در آستانه سفر 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان به این کشور که به دلیل مخالفت های سیاسی ومردمی در انگلیس چندین بار به تاخیر افتاده است، نوشت: لندن باید این کرنش شرم آور درمقابل ولیعهد فاسد، بی ثبات و دیکتاتور سعودی را متوقف کند.

العالم ـ اروپا

روزنامه 'القدس العربی' چاپ لندن روز دوشنبه به نقل از مقاله 'سایمون تیسدال' (Simon Tisdall) در آبزرور نوشت: این سوال مطرح است که آیا دیدار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با ترزا می نخست وزیر انگیس برای تاکید بر اهمیت حقوق بشر خواهد بود یا برای امضای قراردادهای تسلیحاتی جدید ؟ 
تیسدال که مفسر آبزرور است با بیان این که در صورت موفقیت آمیز بودن سفر بن سلمان به لندن بی شک قرادادهای تسلیحاتی روی میز خواهد بود، از نخست وزیر انگلیس خواست کرنش در مقابل رهبر سعودی جوان، فاسد ، دیکتاتور ومخالف دموکراسی را که اصلاحاتش بنیادین و ریشه ای نبوده وتنها برای تظاهر وبهبود چهره دولت سعودی و صرفا تبلیغاتی است متوقف کند. 
وی خاطر نشان کرد: هرچند ممکن است انگلیس و عربستان منافع مشترکی داشته باشند؛ اما اصول وارزش های آن ها به شدت با هم در تعارض است. 
این تحلیلگر با اشاره به سرنوشت 'رائف بدوی' فعال اجتماعی عربستانی نوشت: دولت سعودی در سال 2012 ، وی را به 10 سال زندان ویک هزار ضربه شلاق محکوم کرد تنها به این دلیل که خواستار دموکراسی ورعایت حقوق بشر در کشورش بود. زمانی که اولین حکم 50 ضربه شلاق 'بدوی' در سال 2015 در ملاعام اجرا شد، نزدیک بود جان خود را از دست بدهد. این موضوع واکنش های شدید جهانی را به همراه داشت که باعث شد بقیه حکم شلاق وی لغو شود اما همچنان در زندان به سر می برد. 
تیسدال افزود: سرنوشت این فعال عربستانی در دستان محمد بن سلمان حاکم فعلی این کشور است که این هفته به لندن سفر می کند. بسیاری در انگلیس و فرانسه که بن سلمان از آن ها دیدار خواهد داشت، نسبت به تداوم سرکوب مخالفان سیاسی ، فعالان و ، شکنجه زندانیان، تبعیض سازمان یافته ضد زنان، در عربستان معترضند و این اقدامات را کمتر از جنگ جنایت کارانه دولت سعودی در یمن نمی دانند. 
وی همچنین نوشت: شایعاتی وجود دارد که بدوی و شماری از زندانیان سیاسی مورد عفو پادشاهی قرار گرفته اند. بسیاری معتقدند که بن سلمان بیشتر نگران وجهه خود است و در سفر به لندن تظاهر می کند که مخالف خشونت ها و تجارت سلاح است. 
مفسر ابزرورافزود : هرچند ما از آزاد کردن بدوی استقبال می کنیم، اما نباید تصمیم لحظه ای و ناگهانی بن سلمان که همزمان با ورود او به لندن برای دیدار با ترزا می صورت می گیرد، ما را فریب دهد. 
وی ادامه داد: سفر بن سلمان به انگلیس که شامل دیدار از کاخ 'ویندسور' برای ملاقات با خاندان سلطنتی است، ترزا می را با پرسش های زیادی روبرو می کند؛ چرا که همیشه اعلام کرده است هم برای تقویت روابط انگلیس با جهان تلاش می کند هم از ارزش های این کشور دفاع می کند. وی همچنین وعده داد در دیدار با بن سلمان صریحا درباره موضوعات مهم از جمله امنیت منطقه ، درگیری ها و اوضاع انسانی در یمن گفت و گو کند. 
تیسدال افزود: اگر 'می' به وعده هایش عمل کند، امری مطلوب است اما ائتلاف لندن - ریاض اساسا یک ائتلاف خبیثانه است که همیشه بدترین چهره دو طرف را نشان داده است واین امر بر خلاف ارزش های انگلیس وبه ضرر آن است. نخست وزیر انگلیس بر خلاف وعده هایش قصد ندارد با بن سلمان درباره شهروندان بی نام ونشان یمنی که روزانه در گوشه و کنار کشورشان به دست ائتلافی که عربستان آن را رهبری و انگلیس از آن حمایت می کند یا درباره قوانین مبارزه با تروریسم، محاکمه مخالفان، فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران مستقل واوضاع شیعیان عربستان حرفی بزند. 
به نوشته آبزرور: 'می' بدون توجه به این موضوعات در برنامه خود سه اولویت اصلی دارد: نخست: 'برگزیت' که مهم ترین مساله محسوب می شود. وی تلاش می کند تا سعودی ها را قانع کند انگلیس به رغم خروج از اتحادیه اروپا همچنان شریک تجاری و سرمایه گذاری مهم ریاض است و معاملات تجاری با این کشور در برنامه 'لیام فاکس' وزیر تجارت بین الملل انگلیس در سال آینده پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار خواهد داشت. 
دومین اولویت نخست وزیر انگلیس همکاری امنیتی با عربستان است. چیزی که برای 'می' اهمیت دارد حفظ و گسترش این همکاری ها است. دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس پیش تر گفته بود که دستگاه اطلاعاتی عربستان گزارش هایی به دستگاه اطلاعات انگلیس داد که لندن با کمک آن توانست عملیات عناصر وابسته به داعش را خنثی کرد، اما چرا همین کامرون شواهد ودلایلی که نقش سعودی های وهابی را در حمایت و تشویق افراط گرایی در غرب نشان می دهد نادیده گرفت. 
به گزارش ایرنا به نقل از القدس العربی، این تحلیلگر ادامه داد: 'بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس با جانبداری غیرعقلانی وعلنی خود از دولت سعودی به یکی از دوستان بن سلمان تبدیل شد و در صف ائتلاف آمریکایی- سعودی ضد ایران قرار گرفت. وزارت خارجه انگیس از توافق هسته ای با ایران در سال 2015 حمایت کرد در حالی که این توافق با عتراض دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و عربستان مواجه است. انگلیس در یک کرنش واضح در مقابل ریاض، نسبت به نقش ایران در سوریه و لبنان و برنامه های بالستیک آن ابراز نگرانی می کند، اما از محاصره قطر ( هم پیمان غرب) توسط سعودی ها هیچ انتقادی نمی کند. 
تیسدال افزود: سومین اولویت نخست وزیر انگیس در دیدار با بن سلمان قردادهای تسلیحاتی است . 'می' سعی دارد همکاری نظامی با ریاض را گسترش دهد و سلاح های بیشتری به این کشور بفروشد. با این که این قراردادهای تسلیحاتی با انتقادهای زیادی همراه است. حجم معاملات نظامی میان دو طرف از زمان شروع جنگ یمن،4 میلیارد و 600 میلیون پوند استرلینگ بوده است. 

پربیننده ترین خبرها