روایت فرانس-24 از مذاکرات "دشوار" لودریان در تهران

روایت فرانس-24 از مذاکرات
سه شنبه 15 اسفند 1396 - 01:05

پایگاه اینترنتی فرانس-24 انگلیسی در مطلبی به قلم تام ویلدون نوشت: ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در سفرش به تهران گفتگوهای دشواری با مقامات ایران داشت.

العالم - اروپا

به گزارش پایگاه اینترنتی فرانس بیست و چهار انگلیسی، مطالب زیادی در سفر لودریان وزیر خارجه فرانسه به تهران بررسی شد. مسائلی از جمله توافق اتمی، برنامه موشکی ایران و سوریه بررسی شدند.

"دیوید ریگولت روزی" تحلیلگر مسائل ایران در اندیشکده مسائل راهبردی فرانسه درباره سفر لودریان به تهران گفت: دیدار لودریان از تهران یک دیدار بسیار پیچیده است.

پیش از سفر لودریان به تهران، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفتگو کرد و از ایران خواست که مشارکتی سازنده برای حل و فصل مسائل و بحران های منطقه داشته باشد. سفر لودریان به تهران نخستین سفر یک هیات بلند پایه فرانسوی از زمان توافق اتمی سال دو هزار و پانزده محسوب می شود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه ژانویه اعلام کرد که اگر توافق اتمی تا ضرب الاجل دوازدهم ماه مه بهبود پیدا نکند آنگاه کشورش از توافق اتمی خارج خواهد شد. توافق اتمی بین ایران با کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه، چین و آمریکا سبب کاهش تحریم های اقتصادی ضد ایران شد. در برابر ایران هم برنامه اتمی خود را محدود کرد.

مقامات وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده اند که لودریان در سفرش به تهران نقش فرستاده ترامپ را ایفا نکرده است. او می خواهد که توافق اتمی را حفظ کند. لودریان در روز یکشنبه و پیش از سفر به تهران به ایران هشدار داده بود که اگر برنامه موشکی بالستیک خود را متوقف نکند آنگاه همیشه مظنون به تلاش برای گسترش تسلیحات اتمی خواهد بود و با تحریم های جدید مواجه خواهد شد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پاسخ به این اظهارات لودریان روز دوشنبه در مصاحبه با یک روزنامه گفت: کشورهای اروپایی برای اینکه آمریکا را در توافق اتمی ایران همچنان نگهدارند مجبور به افراط گرایی شده اند و از این موضوع آسیب دیده اند.

"ریگولت روزی" تحلیلگر مسائل ایران در اندیشکده مسائل راهبردی فرانسه در این رابطه می گوید: فرانسه در وضعیت دشواری بین ترامپ و ایران قرار گرفته است. اروپایی ها خواهان حفظ توافق هستند اما دولت ترامپ خواهان این موضوع نیست.

وی افزود: این به نفع ایرانی ها است که توافق را حفظ کنند اما لودریان در متقاعد کردن ایرانی ها برای ایجاد تغییرات حتمی در سیاستهایشان با وضعیت دشواری روبرو است.

فرانسه به سرعت بر روی توافق اتمی با ایران سرمایه گذاری کرد. شرکت های ایرباس، توتال، پژو، رنو توافقنامه هایی با ایران امضاء کردند. هرگونه خروج آمریکا از توافق می تواند این توافق های تجاری را با خطر مواجه کند. این موضوع می تواند فرانسه را به طور کامل از بازی خارج کند.

به ادعای وی، نگرانی درباره برنامه تسلیحاتی ایران به نگرانی ها درباره فعالیت های این کشور در سراسر خاورمیانه (غرب آسیا) مربوط می شود. فرانسه، آمریکا و سازمان ملل می گویند که ایران فن آوری موشکی بالستیک را در اختیار شبه نظامیان حوثی در یمن قرار داده است. آنها موشک هایی را به عربستان سعودی شلیک کرده اند.

ایران همچنین حمایت قابل توجهی از بشار اسد در جنگ داخلی سوریه داشته است. فرانسه یکی از منتقدان سرسخت دولت اسد است.

فابریس بلانش تحلیلگر مسائل سیاسی ایران هم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار اعلام کرد که لودریان از شانس کمی برای متقاعد کردن مقامات ایران در کاهش حمایت آنها از بشار اسد برخوردار است.

وی افزود: فرانسه از بازی سوریه و خاورمیانه (غرب آسیا) کاملا خارج شده است. پنج سال ریاست جمهوری فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین فرانسه به منزله دورانی فاجعه بار برای دیپلماسی فرانسه در منطقه بود. فرانسه هرگز این موضوع را درک نکرد که ایران و روسیه هرگز از متحد خود یعنی اسد دست نمی کشند. راهی طولانی پیش رو قرار دارد. فرانسه باید واقع گرا تر شود. فرانسه باید از یک سیاست واقع گراتر در رابطه با بحران سوریه استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها