تأکید نماینده ایران در آژانس بر ضرورت ارتقای ایمنی هسته‌ای و تسهیل انتقال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای

تأکید نماینده ایران در آژانس بر ضرورت ارتقای ایمنی هسته‌ای و تسهیل انتقال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای
سه شنبه 15 اسفند 1396 - 17:51

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس گروه 77 بر ضرورت ارتقای ایمنی هسته‌ای و تسهیل انتقال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس گروه 77  در جریان نشست فصلی مارس شورای حکام که هم اکنون در حال برگزاری است طی دو سخنرانی جداگانه مواضع و نقطه نظرات کشورهای در حال توسعه درخصوص موضوعات ایمنی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای را تشریح کرد.

نماینده کشورمان در سخنرانی خود بعنوان رئیس گروه 77 بر نقش اساسی و محوری آژانس در هماهنگ کردن تلاش‌های بین المللی در زمینه ایمنی و در ارائه خدمات تخصصی و مشاوره برای ترویج و تقویت ایمنی هسته‌ای در سطح جهانی تاکید کرد و از اقدامات آژانس در پشتیبانی از کشورهای عضو در زمینه های مختلف ایمنی تاسیسات هسته‌ای ، ایمنی و حفاظت پرتوی، ایمنی پسماند هسته‌ای و حمل و نقل و نیز در زمینه مدیریت شرایط اضطراری و مقابله با آن حمایت کرده و از آژانس درخواست کرد که به فعالیت هایش در این زمینه ادامه دهد.

نجفی همچنین از فعالیت آژانس در خصوص تقویت برنامه‌های مقابله با شرایط اضطراری هسته‌ای و مدیریت آن در سطح ملی و منطقه ای قدردانی کرد.

وی در ادامه با توجه به افزایش علاقه کشورهای عضو در سال‌های اخیر نسبت به استفاده از راکتورهای کوچک و متوسط ​​یا مدولار (SMRs) از آژانس خواست که نتیجه مطالعاتش در زمینه کاربرد الزامات ایمنی مربوط به طراحی در زمینه طراحی راکتورهای مزبور را منتشر کند.

نماینده کشورمان افزود: گروه 77 از کمک‌های آژانس برای کشورهای عضو در ایجاد و تقویت چارچوب‌های نظارتی و فنی و همچنین توسعه استراتژی‌ها و برنامه‌های برچینش تاسیسات هسته‌ای استقبال و آژانس را تشویق می‌کند که همچنان به ارائه کمک به کشورهای عضو، بر اساس تقاضای آنها ادامه دهد.

گروه 77 همچنین از فعالیت‌های آژانس در ارائه خدمات فنی و مشاوره‌ای و اعزام گروه‌های کارشناسی ارزیابی همتایان فعالیت‌های مرتبط با ایمنی کشورهای عضو که بر اساس درخواست کشورهای عضو و برای بررسی ایمنی تاسیسات هسته‌ای، راکتورهای تحقیقاتی، تاسیسات چرخه سوخت و همچنین اثربخشی نظارت‌های قانونی بر فعالیت‌های هسته‌ای و نیز برنامه کشورهای عضو در توسعه زیرساخت‌ها و مدیریت فرسودگی تاسیسات هسته‌ای و سایر موارد مرتبط انجام می‌شود، اعلام حمایت کرد.

گروه 77 با اشاره به برنامه اقدام ایمنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2011 مسئولیت عرضه کنندگان فناوری‌های هسته‌ای برای دسترسی بهره برداران به تمام اطلاعات و منابع لازم برای بهره برداری ایمن را یادآور شد.

گروه مذکور خاطرنشان کرد که همانطور که در برنامه اقدام ایمنی آژانس بیان شده است، موفقیت این برنامه در تقویت ایمنی هسته‌ای، به همکاری و مشارکت کامل کشورهای عضو و ذینفعان مربوطه بستگی دارد.

رضا نجفی در سخنرانی جداگانه خود به عنوان رئیس گروه 77 در خصوص گزارش فناوری هسته‌ای 2018 یادآور شد: فعالیت انجام شده توسط آژانس در برنامه‌های هسته‌ای نشان دهنده نیاز به افزایش انتقال تکنولوژی هسته‌ای و به اشتراک گذاری دانش هسته‌ای، تخصص و درس‌های فراگرفته به کشورهای در حال توسعه دارد در همین چارچوب گروه از آژانس خواست تا همچنان به آموزش و تربیت نیروی انسانی، حمایت از آزمایشگاه‌های ملی و افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی هماهنگ ادامه دهد.

گروه همچنین از دبیرخانه خواست تا اطلاعات دقیقتری در مورد سهمیه انرژی هسته‌ای در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در گزارش‌های بعدی مرور سالیانه بر فناوری هسته‌ای ارائه کند و آژانس را تشویق کرد که حمایت خود را از کشورهای در حال توسعه افزایش دهد.

گروه همچنین از نقش اساسی رشد انرژی هسته‌ای در دستیابی به اهداف توسعه پایدار استقبال کرد.

با توجه به این که شتاب دهنده‌ها و راکتورهای تحقیقاتی همچنان نقش مهمی را در ایجاد توانایی و قابلیت‌های پایه قوی در زمینه هسته‌ای و پشتیبانی از آموزش‌های مرتبط، آموزش و فعالیت‌های پژوهشی در کشورهای عضو بازی می‌کنند گروه از پشتیبانی دبیرخانه در هماهنگی پروژه‌های حمایت از تحقیق و برنامه آموزشی و کارهای تجربی در زمینه شتاب دهنده‌ها قدردانی و آژانس را به ادامه پشتیبانی از فعالیت کشورهای عضو ترغیب کرد.

گروه همچنین با توجه به اهمیت راکتورهای تحقیقاتی و استفاده از آنها برای تحقیقات و برنامه‌های کاربردی مختلف، از جمله آموزش و تربیت نیروی انسانی، تحقیقات و تولید ایزوتوپ خواستار همکاری‌های بین‌المللی بیشتر برای به حداکثر رساندن بهره وری از آنها شد.

گروه از آژانس خواستار کمک به کشورهای عضو علاقه‌مند در رسیدگی به مسائل مربوط به مدیریت فرسودگی راکتورهای مزبور و کمک به کشورهای عضو علاقه مند به ساختن یا برنامه ریزی برای ساختن موارد جدید شد.

همچنین در زمینه تولید رادیو ایزوتوپ، گروه 77 وقفه در تولید برخی رادیو ایزوتوپ های مهم و محدودیت دسترسی به برخی دیگر از رادیوایزوتوپ‌ها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه را مورد توجه قرار داده و دبیرخانه را تشویق کرد که به چالش‌های تولید رادیوایزوتوپ ها رسیدگی کرده  و راه‌هایی برای مقابله با این چالش‌ها را بیابد.
گروه 77 اهمیت نقش و سهم فناوری‌های هسته‌ای در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار، نقش آنها در امنیت و ایمنی مواد غذایی، تغذیه و سلامت انسان، از جمله پیشگیری و کنترل بیماری، بهداشت و تولید دام، حفاظت از محیط زیست، مدیریت منابع آب و همچنین در استفاده از رادیوایزوتوپ‌ها و پرتو را یادآور شد و بر ادامه حمایت آژانس از کشورهای عضو در تحقیق و توسعه تکنیک‌های مذکور تاکید کرد.

گروه مذکور کمک‌های آژانس به کشورهای عضو، به ویژه کشورهای در حال توسعه، در زمینه برنامه‌های پزشکی و صنعتی را ارزشمند تلقی کرده و از سهم آژانس در بهبود کلی مدیریت سرطان در سراسر جهان، از جمله تشخیص، درمان و کنترل سرطان از طریق توسعه و استفاده از تکنیک‌های هسته‌ای، قدردانی کرده و یادآور شد که تکنیک‌های هسته‌ای نقش مهمی در مبارزه با اپیدمی جهانی سرطان ایفا می‌کنند.

در مورد پرتودرمانی با توجه به هزینه‌های سنگین درمان سرطان، گروه 77 از آزمایش های بالینی پرتودرمانیاستروتاکتیک بعنوان یک روش درمان ارزان قیمت در مقایسه با درمان متعارف است استقبال کرده و از آژانس خواست تا نقش مهمی در ادامه تحقیقات و توسعه در این زمینه داشته باشد.

گروه همچنین با توجه به پیشرفت‌های اخیر در تحقیقات مربوط به پرتودهی پاتوژن‌ها که امکان تولید واکسن‌های جدید در برابر بسیاری از ویروس‌ها، انگل‌ها و باکتری‌ها، نشان داده که می‌تواند تاثیر قابل توجهی در سلامت حیوانات و انسان و اقتصاد در کشورهای در حال توسعه داشته باشد در این زمینه، آژانس را تشویق کرد تا به ارائه کمک‌های کارشناسی و پشتیبانی از این تحقیقات ادامه دهد.

نشست فصلی شورای حکام که از روز دوشنبه 14 اسفندماه آغاز شده است در ادامه فعالیت خود گزارش جدید مدیرکل درخصوص اجرای برجام را مورد بررسی قرار خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها