گاردین: ظریف اروپایی ها را به مماشات با ترامپ متهم کرد

گاردین: ظریف اروپایی ها را به مماشات با ترامپ متهم کرد
سه شنبه 15 اسفند 1396 - 20:44

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت:بدنبال سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران، جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، اروپایی ها را به مماشات با ترامپ متهم و نگرانی های مطرح شده در مورد برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای ایران را ادعاهایی ریاکارانه و خطرناک توصیف کرد.

العالم - اروپا

گاردین در این گزارش آورده است: محمدجواد ظریف در مصاحبه ای که پیش از ملاقاتش با همتای فرانسوی خود در یکی از رونامه های ایران منتشر شد، اروپایی ها را بدلیل سرخم کردن در مقابل فشارهای واشنگتن در خصوص توافق هسته ای ایران سرزنش کرد.

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد با عنوان 'اروپا پشیمان می شود' گفت: اروپا برای نگه داشتن آمریکا در مسیر برجام، به افراط گرایی روی آورده و ما(ایران) در این مورد بی تفاوت نخواهیم بود.

سال گذشته ترامپ از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای سر باز زد، اما تاکنون بصورت کج دار و مریز، آمریکا را در این توافق(برجام) نگه داشته است. مطابق برجام ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته ای خود از امتیاز کاهش تحریم ها برخوردار شده است.

در ماه ژانویه، ترامپ با اکراه تمدید تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران را تایید کرد. اما آن را 'آخرین فرصت' دانست و از کشورهای اروپایی خواست تا برای اصلاح نقص های آشکار برجام به وی بپیوندند.

ترامپ متعهد شده است تا زمانی که اروپایی ها موفق به اعمال تغییرات بنیادی در برجام نشوند، وی با تعلیق مجدد تحریم ها موافقت نخواهد کرد. جلوگیری از توسعه برنامه موشکی ایران از جمله تغییرات بنیادی مد نظر ترامپ بوده و از آنجا که تحت پوشش توافق هسته ای قرار ندارد، تهران از عدم توقف آن خبر داده است. 

ظریف در این باره گفت: در حال حاضر، دو گروه برجام را نقض کرده اند؛ آمریکا و اروپا؛ آمریکایی ها به دلیل دنباله روی از سیاست های واشنگتن و اروپایی ها به دلیل پیروی از سیاست های آمریکا.

این روزنامه انگلیسی افزود: اگر چه تمام تحریم های هسته ای علیه ایران در ژانویه 2016 لغو شد، اما به علت هراس بانک های اروپایی از واشنگتن در مورد تجارت با ایران، این کشور از منافع لغو تحریم ها بهره مند نشده است.

یوکیا آمونو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه با اشاره به اینکه تهران در حال عمل به تعهدات خود است گفت که اگر قرار باشد چارچوب برجام شکست بخورد، زیان بزرگی به راستی آزمایی هسته ای و چندجانبه گرایی وارد می شود.

مصاحبه ظریف یک روز پس از مصاحبه لودریان با یک هفته نامه فرانسوی منتشر شد. 

گفتنی است براساس نظرسنجی که ماه گذشته با همکاری ایران پل و دانشگاه مریلند منتشر شد، 92 درصد از پاسخ دهندگان این نظرسنجی معتقدند آمریکا سعی در جلوگیری از عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران داشته و 58 درصد نیز براین اعتقادند که ایران می بایست آن دسته از جنبه های برنامه هسته ای خود را که براساس برجام به حالت تعلیق درآورده، مجددا راه اندازی کند.

پربیننده ترین خبرها