درخواست هیات نمایندگی آمریکا در آژانس برای رسیدگی به کاستی‌های برجام

درخواست هیات نمایندگی آمریکا در آژانس برای رسیدگی به کاستی‌های برجام
چهارشنبه 16 اسفند 1396 - 12:48

هیات نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استقبال از آخرین گزارش مدیرکل آژانس درباره برجام گفت: ما خواهان رسیدگی به کاستی‌های این توافق هستیم.

العالم- آمریکا

هیات نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ خود در نشست شورای حکام از گزارش 22 فوریه مدیرکل آژانس درباره نظارت و راستی‌آزمایی در ایران استقبال و از تلاش‌های مدیرکل آژانس و معاون وی در امور پادمان‌ها و کارکنان‌شان برای کار حرفه‌ای در ایران قدردانی کرد.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی هیات نمایندگی آمریکا در آژانس، در ادامه این بیانیه آمده است: ضروری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راستی آزمایی و نظارت توافقات پادمانی هم‌زمان با اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دهد.

واشنگتن در ادامه این بیانیه با اشاره به این‌که « آمریکا نگرانی‌های خود درباره برجام را مشخص کرده است»، تصریح کرد: ما انتظار داریم که به کاستی‌های این توافق رسیدگی شود. ما همچنین مشخص کرده‌ایم که به اجرای تعهدات‌مان در چارچوب این توافق ادامه می‌دهیم و از ایران نیز می‌خواهیم به طور دقیق به تعهداتش عمل کند.

در ادامه این بیانیه با تاکید بر این‌که «هیچ چیزی غیر از اجرای کامل توافق به آژانس اجازه نمی دهد که اطمینان دهد ایران به تعهداتش عمل می‌کند»، آمده است: راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات هسته‌ای ایران ضروری است. هیچ تعهد مرتبط هسته‌ای در این توافق از راستی آزمایی ‌آژانس مستثنی نیست. هر زمان که سوال یا نگرانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شامل هرگونه مسئله احتمالی مرتبط با تسلیحاتی بودن به وجود آید، آژانس از اختیارات کامل برای بررسی آن برخوردار است.

هیات نمایندگی آمریکا در آژانس همچنین در بیانیه خود مدعی شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت پروتکل الحاقی و توافق جامع پادمان‌ها این اختیار را دارد که درخواست دسترسی به هر مکانی در ایران را برای راستی آزمایی اعلامیه‌های ایران مطرح کند.

علاوه بر این ما از درخواست آژانس برای شفاف‌سازی بیشتر تحت پروتکل الحاقی در ارتباط با طرح‌های ایران برای توسعه چرخه سوخت هسته‌ای شامل فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط با پیشران‌های هسته‌ای استقبال می کنیم.ایران باید به طور کامل با خواسته‌های آژانس برای اطلاعات و دسترسی در ارتباط با این طرح‌ها همکاری کند و تمام فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای باید به طور کامل مطابق با الزامات پادمانی ایران و تعهدات برجامی‌اش باشد.

این بیانیه همچنین با قدردانی از حرفه‌ای بودن گزارشات مدیرکل آژانس از روند اجرای برجام، آورده است: باید اعلام کنیم که در نوامبر گذشته کمک یک میلیون دلاری برای انجام راستی آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در ایران ارائه دادیم. بودجه مضاعف از ظرفیت‌های ضروری آژانس در ایران پشتیبانی می کند و به آژانس اجازه می دهد تا درباره برنامه‌ها و بودجه خود در سال آینده ارزیابی درست داشته باشد. ما از همه کشورهای عضو شورای حکام می خواهیم تا به حمایت مالی خود از مسئولیت های آژانس در ایران ادامه دهد. چراکه مسئولیت‌های برجامی آژانس نباید دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل را از دیگر مسئولیت‌های جهانی‌اش در امور پادمانی، امنیت، ایمنی و استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بازدارد.

ایسنا 

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها