نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی :

آمریکا به تعهدات برجامی‌ بی قید و شرط عمل کند/ادامه اجرای تعهدات ایران در صورت پایبندی دیگران

آمریکا به تعهدات برجامی‌ بی قید و شرط عمل کند/ادامه اجرای تعهدات ایران در صورت پایبندی دیگران
چهارشنبه 16 اسفند 1396 - 14:38

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر اینکه آمریکا باید به همه تعهدات برجامی‌ به طور کامل و بی قید و شرط عمل کند، گفت: اجرای تعهدات از سوی ایران فقط در صورتی ادامه می‌یابد که همه طرف‌ها به اجرای کامل و بی قید و شرط تعهداتشان ادامه دهند.

العالم - ایران / سیاسی

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در نشست فصلی مارس شورای حکام در چارچوب بررسی گزارش اخیر مدیرکل آژانس در خصوص اجرای برجام سخنرانی و مواضع و نقطه نظرات کشورمان را تشریح کرد.

 نماینده دائم کشورمان در سخنرانی خود ضمن اشاره به ادامه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب برجام که برای دهمین بار متوالی مورد تایید آژانس قرار گرفته است، تاکید کرد: اجرای متقابل و کامل تعهدات از سوی همه طرف‌ها، شامل کشورهای 1+5 بنیان اساسی برجام و عنصری ضروری برای پایداری آن به شمار می‌رود.

نجفی افزود: همانگونه که قبلاً هم اعلام شده است برجام مسیری یک طرفه نیست و اجرای تعهدات از سوی ایران فقط در صورتی می‌تواند ادامه یابد که همه طرف‌های برجام به اجرای کامل و بدون قید و شرط تعهدات خود ادامه دهند.

 وی همچنین ضمن اشاره به اینکه وضعیت اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام به ویژه آمریکا ناامیدکننده و غیر قابل قبول است، گفت: دولت آمریکا بر خلاف متن و روح برجام خصوصا بندهای 26، 28 و 29 آن با محدود کردن منافع ایران از توافق مزبور رویکردی مخرب در جهت تضعیف اجرای موفقیت آمیز برجام در پیش گرفته است.

نجفی افزود: عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود در برجام نه تنها این توافق بین‌المللی را تضعیف ساخته بلکه اعتبار آمریکا برای هرگونه توافق بین‌المللی دیگر را به طور جدی مورد سؤال قرار داده است.

نماینده دائم کشورمان در آژانس در ادامه سخنرانی خود ضمن اشاره به موضوع رفع تحریم‌های بین‌المللی گفت: برجام متضمن رفع کامل همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و کلیه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یکجانبه و چندجانبه است. علاوه بر این کشورهای 1+5، مسئولیت بدون ابهامی در اجرای برجام «با حسن نیت و در فضایی سازنده، بر اساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند» برعهده دارند.

*دولت آمریکا به همه تعهدات خود در برجام به طور کامل و بدون قید و شرط عمل کند

وی در همین چارچوب تاکید کرد دولت آمریکا می‌بایست به همه تعهدات خود در برجام به طور کامل و بدون قید و شرط عمل کند.

نجفی همچنین گفت: گزارش اخیر مدیرکل آژانس قویاً نشان می‌دهد که همه اقدامات مرتبط هسته‌ای به طور کامل از سوی ایران انجام شده است.

وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت صیانت از اطلاعات پادمان هسته‌ای کشورمان از سوی آژانس، توضیحاتی در زمینه آب سنگین تولیدی ایران و همچنین تعاریف مورد نظر کشورمان در زمینه ذخیره و موجودی اورانیوم کمتر غنی شده ارائه داد و طرح تفاسیر خودسرانه از مفاد برجام را قویاً مردود خواند.

*رژیم صهیونیستی نمی‌تواند با اظهاراتی مضحک بر برنامه هسته‌ای نامشروع خود سرپوش بگذارد

 نماینده دائم کشورمان در خاتمه سخنرانی خود به ادعاهای نماینده رژیم صهیونیستی پاسخ داد و ضمن اشاره به کلاهک‌های هسته ای غیر انسانی و تاسیسات مخفیانه و خارج از پادمان هسته‌ای این رژیم که مواد رادیواکتیو ناشی از آن باعث شیوع بیماری سرطان در بین مردم منطقه شده و تاریخ مملو از تجاوزگری، اشغالگری، آپارتاید و جنایات جنگی همراه با نقض آشکار قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل آن بر همگان مشهود است، تاکید کرد: این رژیم نمی‌تواند با چنین اظهارات مضحکی بر برنامه مخفیانه سلاح‌های هسته‌ای نامشروع خود که تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است سرپوش بگذارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها