اتهام جدید آمریکا علیه کره شمالی و احتمال اختلال در روند مذاکرات

اتهام جدید آمریکا علیه کره شمالی و احتمال اختلال در روند مذاکرات
چهارشنبه 16 اسفند 1396 - 16:28

 اتهام جدید آمریکا درباره استفاده کره شمالی از گاز اعصاب برای ترور برادر ناتنی رهبر کره شمالی، در بحبوحه سفر هیاتی از مقام های کره جنوبی به کره شمالی برای گفت و گوهای دو جانبه و یافتن راه حلی برای مذاکره میان واشنگتن و پیونگ یانگ، ممکن است روند مذاکرات را مختل کند.

العالم-آسیا

خبرگزاری فرانسه با اشاره به بیانیه «هدر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره دستیابی این کشور به این نتیجه که کره شمالی از گاز اعصاب «وی ایکس» برای قتل «کیم جونگ نام» برادر ناتنی رهبر کره شمالی استفاده کرده است، نوشت: از سرگیری جنجال ها بر سر این ترور می تواند تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات را با مانع مواجه کند.

«هِدر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای با اشاره به نتیجه گیری کشورش درباره استفاده از گاز اعصاب از سوی کره شمالی گفت: این نمایش علنی، توهین به تلاش هنجارهای جهانی علیه استفاده از سلاح های شیمیایی، بار دیگر ماهیت رفتارهای غیرمحتاطانه کره شمالی را نشان می دهد و تاکید دارد که نمی توان هیچ نوعی از برنامه سلاح های کشتار جمعی کره شمالی را تحمل کرد.

نوئرت گفت: محققان آمریکایی بر اساس قانون کنترل سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی و حذف ابزارهای جنگی مصوب سال 1991 به این نتیجه رسیده اند که کره شمالی به دلیل استفاده از گاز وی ایکس مقصر شناخته شود. 

هیات کره جنوبی پس از یک دیدار بی سابقه با رهبر کره شمالی، شامگاه سه شنبه به وقت محلی، به سئول برگشت و «چانگ ایویونگ» رئیس دفتر امنیت ملی کره جنوبی و سرپرست این هیات بعد از ورود به سئول، در مورد دستاوردهای این سفر دو روزه، یک کنفرانس مطبوعاتی گفت قرار است دو کره سومین نشست سران را در ماه آوریل در روستای مرزی «پانمونجوم» برگزار کنند.

اما به نوشته خبرگزاری فرانسه، یافته های آمریکا همزمان با اعلام آمادگی کره جنوبی برای مذاکره با همسایه شمالی خود برای خروج از بن بست هسته ای، انگیزه دور جدیدی از تحریم ها را علیه پیونگ یانگ ایجاد کرد.

بر اساس این گزارش، کره شمالی تاکنون با تحریم های شدید آمریکا و سازمان ملل مواجه بوده و یافته های روز سه شنبه آمریکا تاثیر اندکی خواهد داشت.

چانگ رئیس هیات اعزامی به کره شمالی درباره دستاوردهای سفرش به پیونگ یانگ گفت: دو کره موافقت کرده اند یک خط مستقیم بین رهبران دو کشور برای رایزنی و کاهش تنش نظامی راه اندازی کنند. آنها همچنین توافق کرده اند، اولین مکالمه تلفنی را قبل از برگزاری سومین اجلاس سران برقرار کنند.

طبق گفته چانگ، کره شمالی همچنین موافقت کرده است در صورتی که امنیت این کشور تضمین شود و تهدیدات نظامی علیه پیونگ یانگ برداشته شود سلاح هسته ای خود را برچیند.

او گفت: کره شمالی همچنین تمایل خود را برای مذاکره با آمریکا در مورد راه های خلع سلاح هسته ای شبه جزیره و عادی سازی روابط دوجانبه اعلام کرده است.

«کیم جونگ نام» رهبر ناتنی کره شمالی هنگام سفر به کوالامپور در فرودگاه مالزی توسط دو زن که بر روی صورت وی گاز شیمیایی اسپری کردند، ترور شد.
وی ایکس، نوعی ماده شیمیایی بسیار سمی است که در سلاح های شیمیایی به کار می رود. برادر ناتنی کیم جونگ اون 13 فوریه 2017 (25 بهمن 95) زمانی که در مسیر بازگشت به خانه خود در ماکائو بود، مورد حمله دو زن با ملیت‌های اندونزیایی و ویتنامی قرار گرفت و ساعتی بعد به سبب مسمومیت شدید ناشی از اسشتمام گاز اعصاب درگذشت.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا می گوید به مذاکرات با کره خوشبین است اما به دلیل شکننده بودن روابط دو کشور و بی اعتمادی عمیق بین آنها و تاکید کره شمالی بر این دخالتی در قتل کیم جونگ نام نداشته است این اتهام جدید آمریکا می تواند تلاش های دیپلماتیک را مختل کند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها