دیدار ولیعهد عربستان با ملکه انگلیس 

دیدار ولیعهد عربستان با ملکه انگلیس 
چهارشنبه 16 اسفند 1396 - 19:00

 محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که روز چهارشنبه در سفری رسمی وارد لندن شد، در اولین ملاقات خود با ملکه الیزابت دوم در کاخ باکینگهام لندن دیدار کرد.

العالم-عربستان سعودی

محمد بن سلمان همچنین با پرنس چارلز ولیعهد و سایر اعضاء خاندان سلطنتی انگلیس ملاقات و متعاقباً در میهمانی ناهار سلطنتی شرکت می کند.
بر اساس برنامه اعلام‌شده، وی همچنین قرار است عصر امروز با ترزا می نخست‌وزیر انگلیس در داونینگ استریت دیدار کند.
در همین حال گروه‌های حقوق بشری و فعالان ضد جنگ که ریاض را به ارتکاب جنایات جنگی در یمن متهم کرده و نسبت به نقش انگلیس در حمایت از سیاست‌های تهاجمی عربستان منتقد هستند، قرار است بعدازظهر امروز تجمع گسترده‌ای در مقابل دفتر نخست‌وزیری برگزار کنند.
این تجمع اعتراضی را کارزار ائتلاف ضد جنگ که با بیش از یک‌میلیون عضو، بزرگ‌ترین سازمان مخالف سیاست‌های تهاجمی و جنگ‌طلبانه دولت انگلیس به شمار می‌رود، سازماندهی کرده و از سوی ده‌ها نهاد حقوق بشری مانند کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس، موسسه بحرینی حقوق بشر و دمکراسی، جبهه بحرینی‌های مخالف، کارزار مبارزه با تجارت سلاح، حقوق بشر یمن، عراقی‌های دمکرات، اجرای جهانی عدالت و جنگ علیه تهاجم، حمایت‌شده است.
نهادهای یادشده طی روزهای گذشته بیانیه های متعددی در محکومیت جنایت های رژیم آل سعود در یمن منتشر کرده و خواستار لغو سفر بن سلمان به لندن شده اند.
همچنین بر روی دیواره های اتوبوس‌های شهری و به‌ویژه خودروهای گردشگری لندن، پوسترهای تبلیغاتی ضدسعودی نصب شده که بر روی آن نوشته است: انگلیس نبایستی از جنایتکار جنگی استقبال کند. حرکت این اتوبوس‌ها در سطح شهر، توجه مردم و گردشگران را به خود جلب کرده است.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس ظهر امروز طی سخنانی در مجلس عوام، با اشاره به تداوم بحران انسانی در یمن، حمایت لندن از ریاض را محکوم کرد. اما می پاسخ داد که دخالت نظامی عربستان در یمن به درخواست دولت مشروع این کشور و با حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته و لندن از آن حمایت می‌کند.
ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین سال 94 به‌صورت بی‌وقفه، یمن را مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی قرار داده که تاکنون موجب شهادت بیش از 14 هزار شهروند این کشور و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است. انگلیس از زمان آغاز این حملات، مجوز فروش حدود چهار میلیارد پوند به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها