سفارش پیامبر (ص) در مورد زنان و جایگاه آنان

سفارش پیامبر (ص) در مورد زنان و جایگاه آنان
جمعه 18 اسفند 1396 - 10:30

تو آمدی، تا دستگیری کنی ما را در شب‏‌های تاریک، تا خورشید شوی در شب‏‌های ظلمانی. آمدی تا چراغ هدایت شوی. تو از همه بهارها، به فروردین نزدیک‌‏تری. تو تنها بهاری هستی که رسالت و امامت را به هم پیوند داد.

العالم - گوناگون

حضرت فاطمه زهرا (س) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیرالمؤمنین (ع) و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (ع) است.

ارزش فاطمه‌ زهرا (س) به عبودیت و بندگی خداست. اگر بندگی خدا در فاطمه‌ زهرا (س) نبود، او صدیقه‌ کبری نبود. صدّیق یعنی چه؟ صدّیق کسی است که آنچه را می‌اندیشد و می‌گوید، صادقانه در عمل آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیشتر است؛ می‌شود صدّیق؛ «أُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ». «صدّیقین» پشت سر «نبیین»‌اند.

در کتاب‌های شیعه و سنی روایتی می‌بینیم که پیغمبر(ص) فرمود او را فاطمه (س) نامیدند، چون خود و شیعیان او از آتش دوزخ بریده‌اند. قتال نیشابوری ضمن حدیثی از امام صادق (ع) آورده است که چون از بدی‌ها بریده شد، او را فاطمه (س) نامیده‌اند.

یکی دیگر از صفات برجسته حضرت زهرا (س) «محدثه» است؛ "محدثه یعنی کسی که خداوند از راه فرشتگان با او سخن می‌گوید، از این جهت خانه حضرت زهرا (س) عنوان "مختلف الملائکه" به خود می‌گیرد؛ زیرا ملائکه بسیار با حضرت ارتباط داشتند."

فاطمه (س)، مصداق آیات قرآنی

براساس اسنادی که در دست و مورد قبول و اتفاق فریقین است، فاطمه (س) مصداق آیات متعدد قرآن است که ما را توان آن نیست همه آنها را احصاء کرده و به شرحش بپردازیم.

"مصداق آیه قدر"

انا انزلناه فی لیلة القدر

امام صادق (ع) در تفسیر و معنی آیه "انا انزلنا فی لیلة القدر"، فاطمه (س) را معنی آن دانسته و مصداق کسی می‏‌داند که در شب قدر نازل شده.

"مصداق خیر کثیر، سوره کوثر"

انا اعطیناک الکوثر

خدای در قرآن او را کوثر یا خیر کثیر نامید و اساس نزول آن کوتاه کردن شر سخن مشرکان از سر پیامبر(ص) بود. او مصداق آیه انا اعطیناک الکوثر است و شماتت کنندگان پیامبر مصداق ابترند، فاطمه خیر کثیر است و مجسمه خیر، استوانه برکت است و اسطوره بالندگی.

"مصداق آیه تطهیر"

انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً

او مصداق آیه "انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً" در قرآن است در کتاب صواعق المحرقه، تفسیر طبری، و کتب دیگر از رسول خدا (ص) نقل شد که این آیه درباره من و علی (ع) و حسن (ع) و حسین (ع) و فاطمه (س) نازل شده است و طبری در تفسیر خود ۱۵ روایت به سندهای مختلف در این باره ذکر می‏‌کند.

رسول اکرم (ص)، بارها و بارها فاطمه (ع) را ستود و از او تجلیل نمود. در مواقع بسیاری می‌فرمود: "پدرش به فدایش باد" و گاه خم می‌شد و دست او را می‌بوسید. به هنگام سفر از آخرین کسی که خداحافظی می‌نمود، فاطمه (ع) بود و به هنگام بازگشت به اولین محلی که وارد می‌شد، خانه او بود.

عامه محدثین و مسلمانان از هر مذهب و با هر عقیده‌ای، این کلام را نقل نموده‌اند که حضرت رسول می‌فرمود: "فاطمه پاره تن من است. هر کس او را بیازارد مرا آزرده است." از طرفی دیگر، قرآن کریم پیامبر (ص) را از هر سخنی که منشأ آن هوای نفسانی باشد، به دور دانسته و صراحتاً بیان می‌دارد که هر چه پیامبر (ص) می‌فرماید، سخن وحی است. پس می‌توان دریافت که این همه تجلیل و ستایش از فاطمه (ع)، علتی ماورای روابط عاطفی مابین پدر و فرزند دارد. پیامبر اکرم (ص) نیز خود به این مطلب اشاره می‌فرمود. گاه در جواب خرده‌گیران، لب به سخن می‌گشود که خداوند مرا به این کار امر نموده و یا می‌فرمود: "من بوی بهشت را از او استشمام می‌کنم."

احادیثی از پیامبر(ص) درباره زنان

"خداوند بر زنان مهربان‌تر از مردان است."

"اگر نماز نافله به جا می‌آوردی، پدرت تو را خواند، نماز را قطع نکن؛ اما اگر مادر فراخواند، نماز را رها کن".

"بهشت زیر پای مادران است."

"درباره زنان از خدا بترسید (و حقوق آنها را رعایت کنید)؛ زیرا آنها در نزد شما امانتند."

"ای مردم بانوان شما بر شما حقوقی دارند و شما نیز بر آنان حقوقی دارید. من به شما سفارش می‌کنم که به زنان نیکی کنید زیرا آنان امانت‌های الهی در دست شما هستند و با قوانین الهی بر شما حلال شده‌اند."

"جبرئیل آن قدر درباره زن به من سفارش کرد که گمان کردم طلاق زن سزاوار نیست."

"هر زنی که به منظور اصلاح امور در خانه و خانواده، چیزی را از جایی بردارد و در جای دیگر بگذارد، خدا نظر مرحمت به او خواهد کرد و هر کس که مورد نظر خدا واقع شود، به عذاب الهی گرفتار نخواهد شد."

" نزدیکترین شما به جایگاه من در روز رستاخیز کسانی هستند که با همسرانشان بهتر رفتار نمایند". و باز فرمودند: "بهترین مردم در دین باوری کسانی هستند که نسبت به همسرانشان مهربان‌تر باشند و من از همه شما نسبت به خانواده‌ام مهربانترم."

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها