امضای قرارداد توسعه 3 میدان نفتی ایران، بزودی

امضای قرارداد توسعه 3 میدان نفتی ایران، بزودی
جمعه 18 اسفند 1396 - 16:38

قرارداد نهایی توسعه سه میدان نفتی ایران به زودی با دو شرکت روسی به امضا می رسد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

پس از مدت ها فراز و نشیب قرار است قراردادهای جدید توسعه میدان های نفتی با شرکت های بین المللی به امضا برسد که این بار، قرعه به نام شرکت های روسی افتاده است.
با وجود اینکه 36 تفاهمنامه مطالعات میدان های نفتی ایران پس از توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) با شرکت های بین المللی به امضا رسیده اما به علت برخی ملاحظات داخلی و بین المللی، امضای قرارداد نهایی آنها به تاخیر افتاده است.
نخستین قرارداد جدید نفتی ایران مربوط به توسعه فاز 11 پارس جنوبی بود که دوازدهم تیرماه امسال بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.
قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی بستر را برای امضای سایر قراردادها فراهم کرد و در این میان، مذاکره با شرکت های روسی با سرعت بیشتری پیش رفت.
هفت شرکت روسی مطالعه 11 میدان نفت و گاز ایران را در اختیار گرفته اند که در میان سایر کشورهای فعال در ایران، پیشتاز محسوب می شوند.
اکنون نیز 2 شرکت روسی مذاکرات مربوط به توسعه سه میدان نفتی را به پایان رسانده و آماده امضای قرارداد نهایی شده اند.
هنوز جزییات این قراردادها اعلام نشده که البته علت آن، مشخص است؛ نگرانی از کارشکنی مخالفان دولت و فشارهای دولت آمریکا سبب شده است دو طرف تاکنون از اعلام جزییات خودداری کنند.
در این خصوص معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت همزمان با سفر اخیر هیات ایرانی به مسکو از نهایی شدن مذاکرات با 2 شرکت روس برای حضور در صنعت نفت ایران خبر داد و گفت: این مذاکرات مربوط به سه میدان است.
«امیرحسین زمانی نیا» اضافه کرد: با توجه به اینکه روابط و همکاری ایران و روسیه در بخش انرژی سابقه چندانی ندارد، مذاکرات برای همکاری و به نتیجه رساندن آن قدری طولانی شده است.
زمانی نیا یادآوری کرد مطالعه 11 میدان نفت و گاز ایران به هفت شرکت بزرگ روسیه سپرده شده است و مذاکره مربوط به سه میدان با 2 شرکت روس مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
وی تصریح کرد: این مذاکره ممکن است ظرف هفته‌های آینده به امضای قرارداد منجر شود.
معاون وزیر نفت، همکاری انرژی ایران و روسیه را موتور محرکه دیگر همکاری‌ها میان 2 کشور عنوان کرد و افزود: در نخستین کمیته مشترک وزارتی انرژی ایران و روسیه مقرر شد شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه با تشکیل کمیته کاری پروژه گازرسانی به پاکستان و هند از طریق خلیج فارس و دریای عمان را بررسی عملیاتی کنند.
خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز بتازگی به نقل از وزیر انرژی روسیه اعلام کرد:‌ شرکت‌های نفتی روسی تا بیست و یکم مارس (اول فروردین) قرارداد توسعه میادین نفتی ایران را با طرف ایرانی امضا می کنند.
«الکساندر نواک» همچنین اضافه کرد ایران آماده عرضه نفت خام به روسیه است اما این به قراردادهای آینده با خریداران نفت بستگی دارد.

همکاری تهران- مسکو 
نخستین نشست کارگروه خط لوله صادرات گاز ایران به هند و پاکستان نیز در حاشیه سفر هیات ایرانی در محل وزارت انرژی روسیه و با حضور شرکت گازپروم برگزار شد.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در این باره گفته است: این خط لوله قرار است گاز ایران را از جاسک و از طریق دریا به پاکستان و هند منتقل کند.
به گزارش ایرنا، روسیه و ایران آبان ماه امسال و در حاشیه سفر رییس جمهوری روسیه به ایران یادداشت تفاهمی را برای ساخت خط لوله گاز 1200 کیلومتری از ایران به هند امضا کردند که به گفته وزیر انرژی روسیه، در این پروژه افزون بر روسیه و ایران، شرکت‌های هندی و پاکستانی نیز مشارکت دارند.
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر در یک گفت‌ و گوی تلویزیونی در این زمینه گفته بود: شرکت گازپروم روسیه در مذاکره با ما ابراز علاقه کرد در پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان و هند مشارکت داشته باشد. ما نیز آمادگی خود را برای صادرات گاز ایران اعلام کردیم و قرار شد گازپروم روسیه هماهنگی‌های لازم را با پاکستان و هند انجام دهد.
در هفته گذشته چهاردهمین کمیسیون مشترک ایران و روسیه در 15 کارگروه به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و وزیر انرژی روسیه از طرف روس در مسکو برگزار شد. این کمیسیون پانزدهم اسفند با امضای 6 تفاهمنامه به کار خود پایان داد.

پربیننده ترین خبرها