با امضای تفاهم نامه در سفر ولیعهد سعودی؛

عربستان 48 فروند جنگنده تایفون از انگلیس می خرد

عربستان 48 فروند جنگنده تایفون از انگلیس می خرد
جمعه 18 اسفند 1396 - 21:30

عربستان سعودی روز جمعه با امضای تفاهم‌نامه‌ با انگلیس 48 فروند جنگنده تایفون از این کشور خریداری خواهد کرد.

العالم ـ اروپا

شرکت انگلیسی «بی.ای.ئی سیستمز» با انتشار بیانیه‌ای، این تفاهم‌نامه را گامی مثبت در جهت عقد قرارداد نهایی توصیف و خاطرنشان کرده، ما متعهد هستیم که از روند نوسازی نیروهای مسلح عربستان سعودی و توسعه ظرفیت صنایع کلیدی این کشور در راستای اجرای چشم‌انداز 2030 حمایت کنیم.
این تفاهم در آخرین روز از سفر 'محمدبن سلمان' ولیعهد عربستان سعودی به لندن صورت گرفته و در پی انتشار این خبر ارزش سهام شرکت انگلیسی «بی.ای.ئی سیستمز» که چندی پیش به دلیل نوسانات مالی مجبور به تعدیل نیرو شده بود، 2 درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon) جت جنگنده چند منظورهٔ دو موتوره با کانارد و بال دلتا است. 
این هواپیما توسط کنسرسیومی اروپایی متشکل از سه شرکت بی ای ئی سیستمز، ای ای دی اس و آلنیا آئروناتیکا طراحی و ساخته می‌شود. 
این پروژه توسط نتما (NETMA، یوروفایتر ناتو و آژانس مدیریت تورنادو) که به‌عنوان مشتری اصلی فعالیت می‌کند ، مدیریت شد.
طراحی این هواپیما از سال 1983 در پی پروژه مشترک پنج کشور بزرگ اروپای غربی؛ بریتانیا، آلمان غربی، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه برای ساخت یک هواپیمای جنگنده آغاز شد و در سال 1986 کمپانی یوروفایتر جی ام بی اچ (Eurofighter GmbH) برای ساخت این پروژه تشکیل شد. فرانسه به دلیل اختلاف‌نظر در مورد نیازهای عملیاتی هواپیما خیلی زود از این پروژه خارج شد و طراحی جنگنده‌ای کاملاً فرانسوی را پی گرفت. 
نخستین پیش نمونه یوروفایتر تایفون در سال 1994 به پرواز درآمد اما پایان جنگ سرد پیشرفت پروژه را به تأخیر انداخت و ورود رسمی این جنگنده به خدمت نظامی تا سال 2003 طول کشید.
تایفون جنگنده‌ای بسیار چالاک است که توانایی بالایی در جنگ هوایی نزدیک دارد.
امضاء این تفاهم‌نامه سبب خشم نهادهای حقوق بشری و فعالان ضدجنگ در انگلیس خواهد شد که تداوم معاملات تسلیحاتی لندن و ریاض را مانع پایان جنگ در یمن و بحران انسانی در این کشور می‌دانند.
انگلیس یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی سلاح برای تجاوز حاکمان سعودی به مردم فقیر و بی‌دفاع یمن به شمار می‌رود. این کشور از زمان آغاز جنگ یمن به رهبری عربستان که تاکنون موجب شهادت بیش از 14 هزار شهروند این کشور و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است، مجوز فروش حدود چهار میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است. 

پربیننده ترین خبرها