اعتراض به استفاده ابزاری از زنان در نمایشگاه‌ خودرو ژنو

اعتراض به استفاده ابزاری از زنان در نمایشگاه‌ خودرو ژنو
شنبه 19 اسفند 1396 - 00:17

استفاده ابزاری از زنان و دختران توسط شرکت های خودروسازی در نمایشگاه خودرو ژنو، اعتراضات گسترده فعالان حقوق زنان را به همراه داشت.

العالم - اروپا

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی یورونیوز، استفاده ابزاری از زنان و دختران در نمایشگاه ژنو توسط شرکت های خودروسازی، اعتراض فعالان حقوق زنان را برانگیخت. این گزارش می افزاید همواره در سال های اخیر و در نمایشگاههای خودرو، زنان و دختران در کنار خودروها قرار گرفته اند تا صاحبان شرکت های بزرگ خودروسازی، تبلیغات گستردهای روی محصولاتشان داشته باشند.

امسال نیز در نمایشگاه مشهور خودروسازی ژنو، بسیاری از شرکت های خودروسازی همچون سال های گذشته به رویه خود ادامه دادند، اگرچه با توجه به اوج گرفتن اعتراضات علیه استفاده ابزاری از زنان و افشاگری های مربوط به آزار و اذیت های جنسی، حضور دختران مدل با لباس های خاص در کنار خودروها مانند سنوات گذشته نبود. وجود فشار رسانه ای و اعتراضات مربوط به فعالان حقوق زنان سبب شد، بسیاری از شرکت های خودروسازی حاضر در ژنو سوئیس اندکی رویه خود را برای ارائه خودروها تغییر دهند که همین موضوع مایه تعجب و شگفتی بازدیدکنندگان شد.

خودروسازان مشهور نظیر لکسوس و اسسانگ یونگ بر اثر وجود همین فشار، امسال به طور موقت و به ناچار از استخدام دختران مانکن در نمایشگاههای خودرو دست کشیدند. شرکت خودروسازی نیسان نیز به طور همزمان از زنان و مردان عادی برای نمایش خودروها استفاده کرد. فشارهای زیادی که به کمپانیهای خودروسازی وارد آمده، باعث شده است تا برخی از این شرکتها از جنسیت زدگی‌های همیشگی پرهیز کنند. حضور  دختران و نوع پوشش آنها برای بیام و و پورشه نیز تنها اندکی با تمامی سالهای گذشته در نمایشگاه خودروی ژنو متفاوت بوده است. اگرچه پوشش  مدلهای زنان در بسیاری از شرکتهای خودروسازی در مقایسه با سال های گذشته متفاوت است اما خبرنگار یورونیوز طی بازدید از تمام فضای نمایشگاه متوجه شد که همه ی زنانی که در کنار خودروها هستند، از افراد خبره و یا کارمندان شرکتهای مذکور نیستند و برخی از آنها مانند سابق مدلهای خاص هستند. مثلا شرکت تایرسازی کاندیس دوته، از دختران مانکن در این نمایشگاه استفاده کرده بود. مسئول این شرکت در نمایشگاه دلیل این کار را عدم جذابیت تایر خودور برای بازدیدکنندگان دانست و گفت که دختران زیبا کمک زیادی به بازدیدهای بیشتر می کنند.

به اعتقاد این مسئول شرکت تایرسازی، موضوع تایر با خودروها کاملا متفاوت است. به گفته یکی از بازدیدکنندگان، مساله جنسیت زدگی در نمایشگاهها بسیار آزار دهنده است و بسیاری از افراد تنها برای گفتگو با مدل ها  به نمایشگاه می آیند و به هیچ وجه خواسته آنها دید و بازدید از خودروها نیست. در نمایشگاه امسال تنها شرکت خودروسازی تویوتا بود که از مدلهای زن اصلا استفاده نکرد. یکی از مدیران تویوتا در نمایشگاه می گوید ما برای معرفی خودروهایمان کارمندان خبرهای داریم که می تواند زن یا مرد باشند و درباره مدل خودرو به علاقه مندان توضیح خواهند داد.

این در حالی است که سوبارو برای نمایش خودروهای اش از زنان و مردان همزمان استفاده کرد. این شرکت دلیل این کار را استفاده از افراد شایسته و لایق که توانایی بالایی در ارائه محصولات دارند معرفی کرده و گفته است جنسیت و نوع پوشش این افراد برای این شرکت بیارزش است. مبارزه با جنسیت زدگی در میان شرکت های تولید خودروی ریس و مسابقهای هم شیوع پیدا کرده است. در حالی که همه ساله این کمپانیها از زیبارویترین زنان برای نمایش خودروهایشان استفاده می کردند امسال شاهد نوعی تغییر در نمایشگاه خودروی ژنو از سوی شرکت های حاضر در مسابقات اتومبیل رانی بودیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها