لاریجانی: آمریکا و اروپا صلاحیت صحبت در امور حقوق بشر را ندارند

لاریجانی: آمریکا و اروپا صلاحیت صحبت در امور حقوق بشر را ندارند
يکشنبه 20 اسفند 1396 - 07:42

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید براینکه مسئله حقوق بشر مسئله ای مربوط به همه انسان‌ها بوده و مسئله آمریکا و اروپا نیست، گفت: آمریکا و اروپا اصلا صلاحیت صحبت در امور حقوق بشر را بخاطر جنایاتی که مرتکب شده‌اند، ندارند.

العالم- ایران/ سیاسی 

به نقل از ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، محمدجواد لاریجانی پیش از سفر به ژنو به منظور شرکت در سی و هفتمین اجلاس سالانه حقوق بشر در تشریح اهداف سفر خود، افزود: آمریکا و برخی از شرکای اروپاییشان نسبت به حقوق میلیون‌ها انسان در دنیا رفتاری بسیار تجاوزگرانه و با نادیده گرفتن حقوق اساسی آنها در پیش گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به این حوادث و رفتار‌ها بسیار حساس است، تصریح کرد: یکی از کار‌های مهم این است که از این رفتار‌ها که حتی یک صورت حقوق بشر انسان دوستانه را هم به اقدامات خود می‌دهند اما ماهیتا بسیار تجاوزکارانه است، پرده برداری کنیم.
لاریجانی ادامه داد: امروز هزاران نفر در یمن شهید شده اند و صد‌ها کودک هر روز به خاک و خون کشیده می‌شوند و میلیون‌ها نفر در آستانه گرسنگی خطرناک قرار گرفته اند؛ اما متجاوزین به حقوق ملت یمن مورد حمایت وسیع قرار دارند و مدافعان ملت یمن مورد تعرض حقوق بشری هستند.
وی با بیان اینکه این جنایت جنگی در دنیا باید کاملا برملا شود، افزود: همچنین در سوریه، عراق، بحرین و در جا‌های مختلف هم به همینگونه است؛ بنابراین یکی از محور‌های فعالیت جمهوری اسلامی ایران این است که این حوادث را با نگاه حق طلبانه مخصوص جمهوری اسلامی بیان کند.
لاریجانی تصریح کرد: امروز صدای حق طلبی کم به گوش می‌رسد و دولت‌ها و رسانه‌ها گرفتار ساختار‌ها و تنیده‌های بسیار خطرناکی شده اند و فضا‌های مجازی دنیایی از اطلاع نما را عملا بعنوان یک پوشش وسیع برای حقایق گذاشته اند.
دبیرستاد حقوق بشر گفت: جمهوری اسلامی یک تجربه بسیار موفق در قرن اخیر است، بنای یک دموکراسی کاملا ساختاری و قوی بر اساس عقلانیت اسلامی است و این یک تجربه انقلابی است که چهل سال ملت ایران از آن برخوردار می باشد و امروز جمهوری اسلامی بعنوان یک لنگر بزرگ دموکراسی در غرب آسیاست و این توفیقات عظیمی بوده و این تجربه ثابت کرده است که دولت‌های مستکبر بسیار از آن نگران شده اند.
وی افزود: آنها مدعی بودند که فقط عقلانیت سکولار لیبرال می‌تواند در دنیا یک تمدن قوی درست کند.
محمدجواد لاریجانی با بیان اینکه تهاجم ها به جمهوری اسلامی بسیار تهاجم های رسوایی است، خاطرنشان کرد: با قدرت، حساسیت و با استدلال و منطق و با حوصله و البته خستگی ناپذیر این تهاجم ها را دانه به دانه پاسخ می‌دهیم و حتی هر تهاجمی را به فرصتی برای بیان مطالب حق طلبانه خودمان می‌کنیم.
وی افزود: از سویی دیگر مسئله حقوق بشر یک مسئله است که مربوط به همه انسان‌ها می باشد و مسئله امریکا و اروپا نیست. به نظر ما آمریکا و اروپا اصلا صلاحیت صحبت در امور حقوق بشر را بخاطر جنایاتی که این‌ها مرتکب شده‌اند، ندارند و لذا باید یک حضور فعالی در بازسازی مفهومی و ساختاری حقوق بشر داشته باشیم.
لاریجانی با ابراز تاسف از اینکه اسناد نسل اولی حقوق بشر در غیاب تفکر اسلامی شکل گرفته است، گفت: اسناد نسل دومی، آن هم با سیطره‌ای که کشور‌های غربی و مکانیزم‌هایی بین المللی که دارند شکل گرفته است و امروز دوره اسناد سوم است و دیگر این غیبت قابل قبول نیست.
دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: یکی از موانع مهم پیشبرد اهداف حقوق بشری این است که در سازمان ملل ارزیابی و استاندارد دوگانه و دغل بازی سیاسی به جای پیگیری حقوق بشر وجود دارد و در این سازمان حقوق بشر پوششی برای دفاع از تروریست‌ها و اقدامات تروریستی است و فکر می‌کنند که اگر به تروریست‌ها تگ مدافعان حقوق بشر بزنند این مسئله حل می‌شود که البته اینچنین نیست.
وی گفت: این‌ها اصلاحات مهمی است که باید در ساختار‌های حقوق بشر و در مفاهیم پایه صورت گیرد و جمهوری اسلامی ایران یک کشور بسیار فعال در حوزه حقوق بشر است.
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: در میدان‌های مختلف همراهان مختلفی داریم، به عنوان نمونه مکانیزم UPR یک مکانیزم بسیار معقولی است که همه کشور‌ها را در معرض پاسخگویی قرار می‌دهد و این موضوع یکی از نمونه‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران با همکاری وسیع سایر کشور‌ها توانسته است آن را به توفیق برساند.
وی خاطرنشان کرد: ساده نگر نیستیم و به چالش‌های این زمینه کاملا توجه داریم و در عین حال با قدرت کار خود را پیش می‌بریم.
یادآور می شود محمدجواد لاریجانی ساعاتی پیش به منظور شرکت در سی و هفتمین اجلاس سالانه حقوق بشر وارد ژنو مقر اروپایی سازمان ملل شد. مطابق برنامه ریزی صورت گرفته دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان روز دوشنبه (21 اسفند) در این اجلاس سخنرانی خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها