ریاست جمهوری شی جینپینگ مادام‌العمر شد

ریاست جمهوری شی جینپینگ مادام‌العمر شد
يکشنبه 20 اسفند 1396 - 13:42

کنگره خلق چین امروز (یکشنبه) در یک رای‌گیری‌ محدودیت دوره ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری را که دو دوره پنج ساله بود، برداشت و به این ترتیب شی جینپینگ، رئیس جمهوری کنونی عملا می‌تواند مادام‌العمر در این منصب باقی بماند.

العالم _ آسیا

کنگره خلق چین امروز برای رای‌گیری درباره قانون اساسی کشور تشکیل جلسه داد که نتیجه آن افزایش دوره ریاست جمهوری است.

بر اساس این اصلاح قانون اساسی چین، دوران ریاست‌جمهوری فقط به دو دوره پنج ساله محدود نخواهد ماند و با این اقدام، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین عملا می‌تواند پس از پایان دو دوره پنج ساله ریاست جمهوری، کماکان برسر قدرت باقی بماند.

این اصلاحیه با ۲۹۵۸ رای موافق دو رای مخالف و سه  غایب در کنگره حدودا سه هزار عضوی به تصویب رسید. شی جینپینگ اولین فردی بود که رای خود را درون صندوق انداخت. 

پیشتر خبرگزاری دولتی چین گزارش داد که لغو محدودیت دوران معاون ریاست جمهوری هم از دیگر پیشنهادهای مربوط به تغییر قانون اساسی است.

حامیان حزب حاکم خلق چین معتقدند که تصمیم امروز کنگره خلق از حمایت عمومی برخوردار است و تاکید دارند که چین خوش شانس است که رهبری با ظرفیت‌های شی جینپینگ دارد.

شی جینپینگ، دومین دور ریاست خود به عنوان رئیس حزب حاکم را از ماه اکتبر گذشته آغاز کرد.

محدودیت دو دوره برای ریاست جمهوری پس از مرگ مائو در سال ۱۹۷۶ توسط دنگ شیائوپینگ به قانون اساسی چین اضافه شد که معتقد بود حکومت تک نفری و بر اساس شخصیت و طرز فکر یک نفر خطرناک است و به جای آن باید بر رهبری جمعی تاکید داشت.

دولت چین اعلام کرده حذف محدودیت دو دوره امری است که می‌تواند اقتدار حزب حاکم را با حضور شی جینپینگ در مرکزیت آن، حفظ کند. با این حال روزنامه "خلق"، ارگان حزب کمونیست چین نوشته این امر به معنی ریاست جمهوری مادام‌العمر نیست.

حزب حاکم در سال ۲۰۱۶ به شی جینپینگ لقب رهبر "مرکزی" را داد که تقویتی قابل توجه در جایگاه وی در آن زمان بود.

در همین حال گرچه پست ریاست جمهوری در چین مهم است اما جایگاه شی جینپینگ به عنوان رهبر حزب حاکم و فرمانده کل قوا اموری مهمتر در نظر گرفته می‌شوند و رسانه دولتی همواره از این القاب پیش از عنوان ریاست جمهوری استفاده می‌کند. با مصوبه امروز کنگره هیچ از دو مقام یاد شده رئیس جمهوری چین نیز رسما دیگر محدودیتی نخواهند داشت.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها