امیرعبداللهیان: صلیب سرخ در کمک‌رسانی به یمن تسریع کند

امیرعبداللهیان: صلیب سرخ در کمک‌رسانی به یمن تسریع کند
يکشنبه 20 اسفند 1396 - 22:48

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل گفت: توقع ما از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، تسریع در کمک‌رسانی‌ها به مقصد یمن است.

العالم - ایران / سیاسی

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل امروز یکشنبه 20 اسفند در دیدار با پیتر مائورر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: فاجعه ای که در چند سال اخیر در منطقه خاورمیانه و کشورهایی مانند سوریه، یمن، میانمار و ... رخ داده است، بیانگر این مسئله است که سرعت رشد تروریسم و بحران هایش از سرعت تحرکات دیپلماتیک و راه حل های سیاسی بیشتر است.

وی با اشاره به دوران مدیریت پیتر مائورر، افزود: آغاز مدیریت شما همزمان با بحران های مختلفی بود که در جهان شاهد ان بودیم و دراین مدت شاهد ایده های خوبی از جنابعالی بودیم که این بیانگر اشراف شما به مسایل منطقه است.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی دارد تا بحرانها را از طریق مذاکرات سیاسی حل و فصل کند، اما متاسفانه کشورهایی هم هستند که نظامی‌گری را بهترین روش برای حل مناقشات می دانند، اما شرایط نامطلوب کشورهای درگیر جنگ نشان می دهد که پیروی از سیاست نظامی گری به حل مسائل کمکی نخواهد کرد و به تشدید بحرانها منجر خواهد شد.

وی با اشاره به روند مثبت مذاکرات میان کشورهای روسیه، ایران، ترکیه و سازمان ملل،تصریح کرد: این کشورها برای خاتمه منازعات در سوریه قدمهای مثبتی برداشته اند، اما دیپلمات ها نسبت به نقش دوگانه آمریکا دراین میان خوش بین نیستند.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل درادامه، بیان کرد: هر چه تضمین های بیشتری برای برقراری صلح و ثبات در سوریه بیشتر شود، شما بیشتر به اهدافتان نزدیک می شوید.

وی از تلاش های کمیته بین المللی صلیب سرخ در جهت کاهش آلام انسانی و رفع بحران در یمن ، میانمار و منطقه تشکر کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش صلیب سرخ برای ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم یمن، اظهار داشت: ایران و برخی از کشورهای منطقه خواهان ارسال کمک های بشردوستانه خود به یمن هستند که متاسفانه اکنون این امکان برای آنها وجود ندارد و نقش کمیته بین المللی صلیب سرخ  دراین میان، ارائه یک راه حل فوری و کمک به ارسال این کمک ها به دست مردم یمن در سراسر این کشور خواهد بود.

همچنین در این دیدار پیتر مائورر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با اشاره به نقش سازنده ایران در ارسال کمک های انسان دوستانه به مناطق بحرانی، گفت: طی چند سال اخیر الگوی تحولات مناقشات تغییر کرده و دیگر دولت ها بطور غیرمستقیم با یکدیگر وارد جنگ می شوند و ما به دنبال این هستیم تا از طریق گفتگو با کشورهای مختلف راه حلی را برای جلوگیری از ادامه این روند خطرناک پیدا کنیم.

وی افزود: ما به عنوان کمیته بین الملل صلیب سرخ به دنبال آن هستیم تا در سوریه، یمن، میانمار و حتی کشورهای شمال آفریقا از طریق راه حل سیاسی به این مناقشات که فجایع انسانی را به دنبال دارند، خاتمه دهیم، ولی متاسفانه وضعیت نشان می دهد که ما نتوانستیم میان فعالان حقوق بشر که در مناطق بسیار حساس درحال فعالیت هستند و نمایندگانسیاسی یک شیوه صحیح برای تعاملات چندجانبه فراهم نماییم.

پیتر مائورر تصریح کرد: ما می خواهیم کمکهایمان را منصفانه و بی طرفانه به سوی مردم نیازمند ارسال نماییم و به همین دلیل نیازمند اقدامات اعتماد ساز هستیم تا کشورها درک صحیحی از اقدامات بشر دوستانه ما داشته باشند.

وی گفت: ما خواهان حمایت سیاسی هستیم اما نمی خواهیم فعالیت های سازمان ما سیاست زده شودو از اهداف تبیین شده برای آن فاصله بگیرد.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در ادامه گفت: کشورهای تاثیرگذار باید از لفاظی ها کم کرده و فضای مناسبی را برای ارائه کمک های انسان دوستانه برای نیازمندان فراهم آورد و ما از مواضع جمهوری اسلامی ایران برای تمرکز به کمک های انسان دوستانه تشکر می کنیم.

وی تاکیدکرد: ما باید موتور اقتصادی یمن را روشن کنیم، هرچند تلاشهای ما جبران عقب افتادگی توسعه در یمن را نمی کند، اما باید وظیفه خودرا دراین زمینه انجام دهیم و منتظر ایجاد صلح و آرامش دراین کشور و سایر کشورهای درگیر جنگ باشیم.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در پایان ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک دیدارها و جلسات بیشتری با مقامات جمهوری اسلامی ایران جهت تبادل نظر و ارائه راهکار حل بحرانها در منطقه داشته باشد.

خانه ملت

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها