آمریکا و روسیه، بزرگ‌ترین فروشندگان اسلحه در جهان

آمریکا و روسیه، بزرگ‌ترین فروشندگان اسلحه در جهان
دوشنبه 21 اسفند 1396 - 10:37

بنا بر یک پژوهش، جنگ‌افزارهای آمریکایی به ۹۸ کشور جهان صادر شده و بخش عمده‌ای از آن به هواپیماهای جنگی و ترابری مربوط است.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم، به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ نتایج تازه‌ترین تحقیقات یک مرکز معتبر مطالعاتی نشان می‌دهد آمریکا و روسیه، بزرگ‌ترین فروشندگان جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی در پنج سال گذشته بوده‌اند.

بنا بر گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI) در پنج سال گذشته سود ناشی از ۳۴ درصد کل جنگ‌افزارهای فروخته‌شده در سراسر جهان به آمریکا رسیده‌است. روسیه نیز در مجموع فروشنده ۲۰ درصد از کل تجهیزات نظامی بوده‌است.

تازه‌ترین گزارش مؤسسه «سیپری»، ۲۰ اسفند ماه منتشر شده‌است. مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم که در سوئد مستقر است، از نهادهای مشهور مطالعاتی، در زمینه خرید و فروش جنگ‌افزار و مسائل مربوط به جنگ و صلح به شمار می‌رود.

بنا بر اعلام این مرکز، آمریکا که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ فروشنده ۳۰ درصد جنگ‌افزار بود، در پنج ساله اخیر چهار درصد بیشتر سلاح و ادوات نظامی فروخته‌است.

اود فلورانت، مدیر پژوهش‌های مربوط به خرید و فروش جنگ‌افزار در این موسسه می‌گوید بر پایه معاملات تسلیحاتی در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، صادرات سلاح آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به بالاترین سطح از پایان دهه نود میلادی تا کنون رسیده‌است.

فلورانت می‌گوید قراردادهای دوره اوباما، و نیز معاملات تسلیحاتی در سال ۲۰۱۷ میلادی -دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ- باعث می‌شود «آمریکا در سال‌های پیش‌رو بزرگ‌ترین صادرکننده جنگ‌افزار در جهان باقی بماند».

بر این اساس، جنگ‌افزارهای آمریکایی به ۹۸ کشور جهان صادر شده‌اند. بخش عمده‌ای از این صادرات مربوط به هواپیماهای جنگی و ترابری می‌شود.

این موسسه مطالعاتی اعلام کرده‌است روسیه، در مقام دوم، به ۴۷ کشور جهان، از جمله برای شورشیان در اوکراین، سلاح ارسال کرده‌است. با این وجود فروش جنگ‌افزار روسیه در پنج‌ساله اخیر، هفت درصد نسبت به پنج‌ساله پیشین کاهش داشته‌است.

پس از این دو، فرانسه، آلمان و چین قرار دارند.

گزارش جدید مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن، ارزیابی سالانه خود از توان نظامی و هزینه دفاعی کشورهای جهان را در کتابی با عنوان «موازنه نظامی ۲۰۱۸» منتشر کرد.

بنا بر ارزیابی مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن، آمریکا به روال سال‌های گذشته در صدر جدول رتبه‌بندی هزینه‌های نظامی جهان قرار دارد. پس از آن کشور نیز چین، عربستان سعودی، روسیه و هند قرار دارند. این مؤسسه یادآوری کرده‌است بر پایه استراتژی دفاع ملی آمریکا که در ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شد، احتمال جنگ میان قدرت‌های بزرگ «یکی از چالش‌های عمده ایالات متحده آمریکا» است، روسیه همچنان «مهمترین عامل نگرانی» در بخش‌های بزرگی از اروپا است و روند رو به رشد نوسازی ارتش چین ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها