تیلرسون برکنار شد/پومپئو وزیر خارجه آمریکا و یک زن رئیس سیا می‌شوند

تیلرسون برکنار شد/پومپئو وزیر خارجه آمریکا و یک زن رئیس سیا می‌شوند
سه شنبه 22 اسفند 1396 - 16:26

رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام خبر برکناری تیلرسون، اعلام کرد از این پس «مایک پومپئو» وزیر خارجه خواهد بود.

العالم _ آمریکا

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد «مایک پومپئو» رئیس کنونی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) از این پس به عنوان وزیر خارجه این کشور فعالیت می‌کند.

پومپئو که چه زمان فعالیت به عنوان نماینده کنگره و چه در منصب ریاست سیا گرایشات به شدت ضد ایران داشت، جایگزین «رکس تیلرسون» می‌شود.

در مدت یک سالی که تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بود در پرونده‌های مختلف از جمله توافق هسته‌ای با ایران و پرونده روسیه با ترامپ اختلاف نظر داشت و تقریبا هر ماه شایعاتی از احتمال برکناری وی منتشر می‌شد. این شایعات ۶ ماه پیش، یعنی زمانی که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند تیلرسون ترامپ را «کودن» خوانده، به اوج رسید.

از همان زمان گمانه‌زنی‌هایی درباره اینکه احتمالا پومپئو سکان دستگاه دیپلماسی آمریکا را به دست می‌گیرد، مطرح شد. ترامپ بارها از پوپمئو تمجید کرده و گفته بود او در سیا «عملکرد فوق‌العاده‌ای» داشته است.

ترامپ امروز در توییتر نوشت: «مایک پومپئو رئیس سیا وزیر خارجه جدید ما خواهد بود. او عملکرد فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. رکس تیلرسون، ممنون بابت خدماتت.»

انتصاب رسمی وزیر خارجه جدید، نیازمند تایید سنا است. کمیته روابط خارجی سنا قرار است هفته آینده برای بررسی صلاحیت پومپئو تشکیل جلسه دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که «جینا هاسپل» از افسران اطلاعاتی کهنه‌کار آمریکایی را به ریاست سیا منصوب کرده است.

وی در توییتر نوشت: «جینا هاسپل رئیس جدید سیا و اولین زنی خواهد بود که به این سمت انتخاب شده است. تبریک به همه.»

هاسپل که در سال ۱۹۸۵ به سیا پیوست، در فوریه ۲۰۱۷ به معاونت این سازمان منصوب شد.

نام وی یک دهه پیش، زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که مشخص شد سیا در تایلند یک زندان مخفی برای نگهداری، شکنجه و بازجویی از متهمان به ارتباط با گروه‌های تروریستی ایجاد کرده است.

وی در سال ۲۰۰۲ ریاست این بازداشتگاه را بر عهده داشته است. اسنادی که بعدا منتشر شد، نشان داد زندانیان در این بازداشتگاه به روش‌هایی که حتی در قوانین آمریکا غیرقانونی است، شکنجه می‌شده‌اند.

هاسپل بعدا رئیس دفتر «خوزه رودریگز» رئیس وقت مرکز ضدتروریسم سیا شد و در سال ۲۰۱۳ هم به معاونت «سرویس سری ملی» که مسئولیت عملیات‌های مخفیانه آمریکا در سرتاسر جهان را بر عهده دارد، منصوب شد.

رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند که ترامپ در تلاش است تا پیش از آغاز مذاکرات با کره شمالی، تغییر و تحولات لازم در تیم دیپلماسی خود را ایجاد کند و با ترکیبی جدید وارد گفت‌وگو با پیونگ‌یانگ شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها