اخراج توییتری وزیر خارجه آمریکا؛ تیلرسون از برکناری‌اش مطلع نبوده

اخراج توییتری وزیر خارجه آمریکا؛ تیلرسون از برکناری‌اش مطلع نبوده
سه شنبه 22 اسفند 1396 - 18:31

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا می‌گویند تیلرسون از اینکه قرار است امروز اخراج شود بی‌اطلاع بوده و تنها پس از انتشار توییت ترامپ بوده که از این مسئله مطلع شده است.

العالم - آمریکا

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در اقدامی غیرمنتظره با انتشار یک توییت «رکس تیلرسون» وزیر خارجه این کشور را برکنار و «مایک پومپئو» رئیس کنونی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) را جایگزین وی کرد.

اخراج تیلرسون در حالی صورت گرفت که وی تازه دیشب از تور آفریقایی‌اش به واشنگتن بازگشته بود. مقام‌های وزارت خارجه آمریکا می‌گویند او از اینکه قرار است برکنار شود، بی‌اطلاع بوده است.

«استیو گلدشتین» معاون دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به برکناری تیلرسون، گفت: «وزیر به دلیل پیشرفت‌های مهمی که در زمینه امنیت صورت گرفته، کاملا قصد داشت که به کارش ادامه دهد. او دلتنگ همکارانش در وزارت خارجه و وزرای خارجه‌ای خواهد بود که با آن‌‌ها کار کرده بود.»

وی افزود: «وزیر با رئیس‌جمهور صحبت نکرده و از دلیل [برکناری] اطلاعی ندارد. او برای پومپئو که نامزد وزارت خارجه شده، آرزوی موفقیت می‌کند.»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم که خواسته نامش فاش نشود، گفته است که تیلرسون هم مانند بقیه مردم تنها بعد از انتشار توییت ترامپ از برکناری‌اش مطلع شده است.

به گفته وی، با وجود اختلاف نظر دیرینه تیلرسون و ترامپ در موضوعات مختلف، تصور نمی‌شده که وی اینطور ناگهانی برکنار شود.

ترامپ ساعتی بعد از اعلام برکناری تیلرسون، در جمع خبرنگاران حاضر شد و اختلاف نظر درباره برجام را مهمترین دلیل تصمیمش عنوان کرد.

او گفت: «ما درباره مسائلی اختلاف نظر داشتیم. به نظر من توافق هسته‌‌ای با ایران وحشتناک است، اما فکر می‌کنم او با این توافق مشکلی نداشت. من می‌گفتم این توافق را به هم بزنیم، یا کاری درباره‌اش انجام دهیم، اما نظر او کمی متفاوت بود. بنابراین، ما یکسان فکر نمی‌کردیم، اما تفکرات من و مایک (پومپئو) بسیار شبیه به هم است.»

فارس

پربیننده ترین خبرها