پیشنهاد اروپا به لندن برای انعقاد توافقنامه مشارکت پس از برگزیت

پیشنهاد اروپا به لندن برای انعقاد توافقنامه مشارکت پس از برگزیت
پنج‌شنبه 24 اسفند 1396 - 10:23

نمایندگان پارلمان اروپا پیشنهاد کردند انگلیس پس از خروج قطعی از اتحادیه اروپا (برگزیت) همانند توافق نامه‌هایی که اوکراین یا گرجستان با اتحادیه اروپا منعقد کرده اند، توافق نامه مشارکت با این اتحادیه امضا کند.

العالم - اروپا

در قطعنامه‌ای که روز گذشته نمایندگان اروپا تصویب کردند آمده است:" انعقاد یک توافق نامه مشارکت میان اتحادیه اروپا و انگلیس می‌تواند چارچوب مناسبی برای روابط آتی لندن و بروکسل باشد. "

از مجموع پانصد و چهل و چهار نماینده پارلمان اروپا، یکصد و ده نفر به این قطعنامه رای منفی و پنجاه و یک نفر رای ممتنع دادند.

مهمترین محور‌هایی که نمایندگان اروپا در این توافق نامه مشارکتی به انگلیس و اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده اند، عبارت است از: روابط تجاری و اقتصادی، امنیت داخلی، همکاری در زمینه امور خارجی و دفاع و همکاری‌های موضوعی در زمینه‌های مختلف از جمله پروژه‌های فرامرزی تحقیقات و نوآوری.

نمایندگان پارلمان اروپا بر این عقیده هستند که چنین چارچوبی برای روابط و همکاری‌های آتی بروکسل و لندن مستلزم یک مدیریت منسجم و یک سازوکار مستحکم حل و فصل اختلافات است.

گی ورهوفشتاد هماهنگ کننده پارلمان اروپا در پرونده برگزیت اعلام کرد با توجه به رایزنی‌های اخیری که با لندن داشته است، اطمینان دارد مسئولان انگلیس نیز از امتیازاتی که انعقاد یک توافق نامه مشارکت با اتحادیه اروپا برای کشورشان به ارمغان خواهد آورد، آگاه هستند.

ترزا می‌ نخست وزیر انگلیس به هموطنان خود قول داده است با انعقاد توافق نامه‌ای مناسب با رهبران اروپا دسترسی حداکثری شرکت‌ها و شهروندان انگلیس را به بازار واحد اروپا حفظ کند این در حالی است که رهبران اروپایی که خواستار حفظ آزادی تردد افراد در اتحادیه اروپا هستند با این خواسته انگلیس مخالفت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استراسبورگ، نتایج تحقیق جدیدی که هفته پیش در بروکسل منتشر شد نشان می‌دهد در صورتی که لندن و بروکسل بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هیچ گونه توافق تجارت آزاد امضا نکنند، هزینه سالانه شرکت‌های دو طرف شصت و پنج میلیارد یورو افزایش خواهد یافت و در این میان بخش مالی انگلیس بیشتر از اروپا لطمه خواهد دید.

مسلما پس از تحقق برگزیت، باز شدن دست انگلیس برای انعقاد توافق نامه‌های تجارت آزاد مستقل با کشور‌ها و مناطق مختلف جهان یکی از بزرگ‌ترین امتیازات خروج لندن از اتحادیه اروپا است، اما شرکت‌های انگلیسی یا شرکت‌های خارجی مستقر در این کشور خواستار آن هستند که درباره وضع و عملکرد توافق نامه‌های موجود پس از تحقق برگزیت اطلاعات بیشتری کسب کنند تا بتوانند از آینده اطمینان خاطر داشته باشند.

دولت انگلیس در حال حاضر بررسی می‌کند تا مطمئن شود آیا می‌توان با الگوبرداری از توافق نامه‌هایی که اتحادیه اروپا با برخی کشور‌ها امضا کرده، به شرکت‌ها و محافل تجاری و اقتصادی درباره آینده روابط و مناسبات لندن با اتحادیه اروپا اطمینان خاطر بدهد. دولت ترزا می‌ برای اطمینان بخشیدن به شرکت‌های فعال در بورس انگلیس تاکید کرده است هر چند خروج از اتحادیه اروپا بر اقتصاد انگلیس تاثیر گذار خواهد بود، اما قطعا اقتصاد انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا نیز برای مقابله با چالش‌های جدید از استحکام کافی برخوردار است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها