در واکنش‌ با اظهارات مقام‌های اروپایی؛

اردوغان: از عفرین خارج نخواهیم شد

اردوغان: از عفرین خارج نخواهیم شد
پنج‌شنبه 24 اسفند 1396 - 18:39

رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به درخواست های اتحادیه اروپا از این کشور برای توقف عملیات نظامی خود در شمال سوریه گفت، این اتحادیه حق ندارد در مورد تصمیمات ترکیه اظهار نظر کند.

العالم-ترکیه

 رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید تا زمانی که اهداف آنکارا در شمال سوریه محقق نشود، نیروهای این کشور از منطقه عفرین خارج نخواهند شد.

عفرین از شهرهای مهم استان حلب در شمال غربی سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه است. ترکیه به همراه گروهک ارتش آزاد از حدود دو ماه پیش (بیستم ژانویه) به اطراف عفرین با هدف تصرف این شهر حمله کرده‌اند و هنوز موفق نشده‌اند آن را تحت کنترل بگیرند. 

فارس به گزارش شبکه «تی.آر.تی» ترکیه، «رجب طیب اردوغان» امروز (پنجشنبه) طی سخنرانی خود از دخالت‌های کشورهای اروپایی در تصمیمات ترکیه انتقاد کرد. او گفت که «پارلمان اروپا حق ندارد یک کلمه هم در مورد مسائل ترکیه که ذره‌ای به این سخنان ارزشی قائل نیست، به زبان بیاورد».

همزمان با ورود عملیات نظامی این کشور به دومین ماه خود، کشورهای اروپایی خواسته‌های خود از ترکیه مبنی بر توقف عملیات مذکور تشدید کرده‌اند.

رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به این درخواست‌های کشورهای اروپایی گفت: «بیهوده تلاش نکنید؛ ما تا زمانی که به هدفمان از این عملیات نرسیم، هرگز از عفرین خارج نخواهیم شد».

عملیات نظامی ارتش ترکیه موسوم به «شاخه زیتون» از ابتدای بهمن ماه در منطقه عفرین سوریه شروع شد. در این عملیات نیروها و گروه‌های مسلح سوری از جمله گروهک «ارتش آزاد سوریه» نیز حضور دارد.

آنکارا اعلام کرده است این عملیات با هدف بیرون راندن شبه نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» که شاخه سوری گروه تروریستی «حزب کارگران کردستان» هستند و نیز بازگرداندن آوارگان سوری به این منطقه دست به چنین عملیاتی زده است.

این عملیات نظامی به فاصله چند روز از آن شروع شد که آمریکا اعلام کرد که قصد دارد ارتش 30 هزار نفری از شبه‌نظامیان کُرد سوریه در شمال این کشور تشکیل دهد.

نیروهای ارتش ترکیه به کمک نیروهای معارض سوری هم‌اکنون در چند قدمی محاصره شهر عفرین سوریه هستند.

پربیننده ترین خبرها