شکایت جدید قطر علیه امارات به شورای امنیت

شکایت جدید قطر علیه امارات به شورای امنیت
جمعه 25 اسفند 1396 - 10:26

هیأت قطر در سازمان ملل در نامه‌های جداگانه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، از نقض حریم هوایی این کشور توسط هواپیمای نظامی شکایت کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

هیأت قطر در سازمان ملل در نامه‌های خود به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و «کارل فان اوستروم» رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد که یک فروند هواپیمای باری نظامی امارات نوع «سی ان ۳۵» در تاریخ ۴ مارس حریم هوایی قطر را نقض کرده است.

در این شکوائیه آمده است که نقض حریم هوایی قطر تجاوزی خطرناک و نقض آشکار قانون بین‌المللی است و استمرار نقض مکرر حاکمیت قطر نتایج ناگواری برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت.

قطر همچنین از سازمان ملل خواست تا تصمیمات لازم برای حفظ صلح و امنیت جهانی و تدابیری برای توقف تجاوزات امارات اتخاذ کند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، در این شکوائیه با اشاره به سیاست خویشتنداری و محکومیت هر گونه نقض حاکمیت قطر آمده است که این کشور در اتخاذ تدابیر لازم برای حمایت از حاکمیت و دفاع از مرزها، حریم هوایی و دریایی و امنیت ملی خود تردید نخواهد کرد.

این نخستین بار نیست که قطر نقض حریم هوایی خود توسط هواپیمای اماراتی را به سازمان ملل و شورای امنیت گزارش می‌کند و در تاریخ ۲۱ دسامبر گذشته نیز یک فروند هواپیمای جنگی امارات حریم هوایی قطر را نقض کرد.

روابط چهار کشور (عربستان، مصر، امارات و بحرین) با قطر از حدود ۹ ماه قبل قطع شده است و این کشور بر خواسته‌های ۱۳‌گانه خود از قطر از جمله کاهش روابط با ایران به عنوان پیش‌شرط ازسرگیری این روابط تأکید دارند.

پربیننده ترین خبرها