شمار نیروهای آمریکایی در عراق کاهش می یابد

شمار نیروهای آمریکایی در عراق کاهش می یابد
جمعه 25 اسفند 1396 - 18:02

نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور گفته است، برنامه ای برای کاهش تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در عراق تدوین شده است.

العالم ـ عراق

دفتر رسانه ای نخست وزیری عراق روز جمعه در بیانیه ای از گفتگوی تلفنی مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، با حیدرالعبادی خبر داد. 
العبادی در این گفتگو به مقام آمریکایی یادآور شده که دولتش برنامه ای برای کاهش تعداد مستشاران و مربیان (نظامی) آمریکا در عراق تدوین کرده است. 
نخست وزیر عراق همچنین به توانمندی و آمادگی بسیار بالای نیروهای نظامی و امنیتی عراق و تلاش دولت برای تقویت سایر نهادها و دستگاه های حاکمیتی اشاره کرده و گفته است، دنبال برقراری وضعیت سیاسی قوی و با ثبات در کشور هستیم تا از دخالت های خارجی و تضعیف حاکمیت ملی عراق جلوگیری کنیم. 
العبادی در خصوص کاهش نیروهای آمریکایی در عراق پس از اعلام پیروزی نظامی بر داعش خاطرنشان کرده، تعداد این افراد کاهش خواهد یافت و به اندازه لازم برای کمک به نهادهای نظامی و انتظامی و تجهیز عراق به تجربیات روز بین المللی در زمینه آموزش و پشتیبانی فنی خواهد رسید. 
وی همچنین بر وجود برنامه درازمدت برای حل همه مشکلات میان بغداد و اربیل تاکید و خاطرنشان کرده، این برنامه ها به گونه ای خواهد بود که برادران کرد ما کاملا احساس کنند جزیی اساسی از کشور و ملت عراق هستند. 
العبادی همچنین خواستار تقویت روابط اقتصادی و تجاری با آمریکا شده و از بخش خصوصی این کشور خواسته در عراق سرمایه گذاری کنند. 
بحث درباره کم و کیف و نیز دلایل حضور یا عدم حضور نیروهای آمریکا که تا ده هزار نفر تخمین زده می شوند، یکی از مهمترین بحث های سیاسی ماههای منتهی به انتخابات پارلمانی عراق است. 

بسیاری از احزاب و گروه های عراقی با شکست داعش به دست ارتش و نیروهای مردمی و اعلام پایان حضور نظامی این گروه تروریستی در عراق، خواستار خروج نظامیان خارجی به ویژه آمریکایی از کشورشان هستند که به بهانه مبارزه با داعش در قالب ائتلاف بین المللی در این کشور مستقر هستند.

پربیننده ترین خبرها