آمریکا: دنبال توافق تکمیلی با اروپایی‌ها در خصوص برجام هستیم

آمریکا: دنبال توافق تکمیلی با اروپایی‌ها در خصوص برجام هستیم
جمعه 25 اسفند 1396 - 22:32

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید دولت این کشور به دنبال رسیدن به یک «توافق تکمیلی» با کشورهای اروپایی در خصوص توافق هسته‌ای برجام است.

العالم ـ آمریکا

رئیس دفتر برنامه‌ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه آمریکا گفته است، دولت این کشور و سه کشور اروپایی به دنبال رسیدن به یک «توافق تکمیلی» در خصوص توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هستند. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه ۲۲ دی‌ماه، در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند. 

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. 

«برایان هوک» مدیر بخش سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا که در وین و برلین در نشست‌هایی در خصوص برجام شرکت کرده، روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت دولت ترامپ به دنبال رسیدن به یک توافق تکمیلی با اروپایی‌ها تا زمان فرارسیدن آن ضرب‌الاجل است. 

هوک گفت این توافق تکمیلی به برنامه موشک‌های بالستیک ایران، فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور، بندهای زوال‌پذیر برجام و تشدید بازرسی‌های کارشناسان سازمان ملل از مراکز هسته‌ای ایران خواهد پرداخت.

انگلیس فرانسه و آلمان اعضای اروپایی گروه موسوم به ۱+۵ هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار است در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا، به عنوان یکی دیگر از اعضای ۱+۵ از زمان اجرایی شدن «برجام» با اتخاذ سیاست‌های مختلف تلاش کرده از متبلور شدن مزایای این توافق برای ایران جلوگیری کند. 

تروئیکای اروپا در حین مخالفت با تهدیدهای ترامپ برای لغو «برجام»، با درخواست‌های وی برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

خبرگزاری رویترز، امروز جمعه (۲۵ اسفندماه) گزارش داد سه کشور اروپایی به منظور ترغیب «دونالد ترامپ» برای ماندن در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده‌اند تحریم‌هایی جدید علیه ایران اعمال کند. 

به نوشته خبرگزاری فرانسه «برایان هوک» که در وزارت خارجه «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه اخراج‌شده آمریکا مسئولیت سیاست‌گذاری را به عهده دارد گفت: «در لندن، پاریس و برلین گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتیم.» 

وی اضافه کرد: «مسائل زیادی هستند که در خصوص آن توافق داریم و در جاهایی که اختلاف داریم، برای کاستن از اختلافات تلاش می‌کنیم.»

«برایان هوک» از توضیح درباره اینکه در صورت حصول توافق تکمیلی چه اتفاقی خواهد افتاد خودداری کرد. او گفت: «رئیس‌جمهور به ما دستوری درباره اقدامی فراتر از تلاش برای رسیدن به توافق با متحدان اروپایی‌مان نداده است.»

این خبر در حالی اعلام شده که مقام‌های کشورهای طرف توافق هسته‌ای با ایران شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، آلمان و فرانسه امروز در  هتل «پله کوبورگ» شهر وین، پایتخت اتریش یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردند. ریاست هیئت آمریکایی در این نشست را «برایان هوک» به عهده داشت. 

به گزارش فارس، هوک روز گذشته هم در شهر برلین با مقام‌های کشورهای اروپایی درباره برجام دیدار و گفت‌وگو کرده بود. روز اول اسفندماه هم دیداری در همین چارچوب در شهر پاریس، پایتخت فرانسه، میان نمایندگان دو طرف  برگزار شد. طرفین قبل از آن، بهمن‌ماه در لندن گفت‌وگو کرده بودند.

دیدارهای برلین، لندن و پاریس در چارچوب کارگروه مشترک آمریکایی-اروپایی برجام انجام شده‌اند که «رکس تیلرسون روز دوم بهمن‌ماه تشکیل آن را اعلام کرده بود. او بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۰ گزارش پایبندی ایران به همه تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برجام را تأیید کرده است. 

پربیننده ترین خبرها