عمار حکیم: حل مشکلات عراق و منطقه در گرو گفت‌وگوی ایران و عربستان است

عمار حکیم: حل مشکلات عراق و منطقه در گرو گفت‌وگوی ایران و عربستان است
شنبه 26 اسفند 1396 - 13:56

رئیس فراکسیون همپیمانی ملی عراق تاکید کرد که حل مشکلات موجود در منطقه تنها از طریق گفت‌وگوی سازنده ایران و عربستان میسر می‌شود.

العالم _ عراق

مراسم بزرگداشت روز شهید در عراق، امروز نیز با حضور شخصیت‌های سیاسی و مقامات مسئول این کشور برگزار شد و «سید عمار حکیم» رئیس همپیمانی ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی نخستین سخنران این مراسم بود.

وی در ابتدای سخنرانی خود در این روز، اعلام کرد: بزرگداشت شهادت سید «محمد باقر الحکیم» روز همه شهدای عراق است.

وی در ادامه اعلام کرد: رویکرد اعتدال و میانه‌روی با دوستان و قاطعیت با دشمنان تروریست، رویکردی است که می‌تواند به حل و فصل مشکلات منجر شود.شهید محراب نیز معتقد بود که تسهیل روند برای اجرای طرح‌های بزگ تنها با شهادت میسر می‌شود و نیروهای ظالم و مستبد اجازه نمی دهند که امت‌های بزرگ و پویا، به جایگاهی که شایسته آن هستند، دست یابند.

رئیس جریان حکمت ملی افزود: تاریخ هر روزه و پس از هر چالشی به ما ثبات می‌کند که عراقی واحد و متحد به نفع همه است و پایبندی به قانون اساسی به عنوان سقف خواسته‌های ما و اعتماد به گفت‌وگو و تقویت نهادهای دولتی، همواره ضامن عدم تکرار بحران‌های پیشین است.

حکیم گفت: عراق به مردان دولت نیاز دارد نه مردان قدرت و سلطه. مردانی که به دنبال موفقیت طرح ملی و تحقق خواسته‌های ملت هستند نه مردانی که به دنبال موفقیت طرح‌های شخصیشان.

وی در بخش دیگری از سخنان به مسئله انحصار اسلحه در دست دولت و انتقال به مرحله داشتن دولتی قدرتمند اشاره کرد و گفت: ما نمی‌خواهیم که دولتی داخل احزاب داشته باشیم بلکه می‌خواهم در دولت احزاب داشته باشیم و بار دیگر خواستار پویایی حیات حزبی در عراق هستیم. ما اولین کسانی خواهیم بود که از قید وبندهای توافقهای سیاسی بی‌فایده رها خواهیم شد..و با اصل شایستگی ، تجربه و توانایی درخدمت مشروط به تعیین زمان‌های قطعی با مسئله تشکیل دولت آتی، تعامل خواهیم کرد.

رئیس بزرگترین فراکسیون شیعیان در پارلمان کنونی عراق افزود: ما باید در مسئله سازمانها و سیستم‌های مانع در نظام سیاسی کشورمان بازنگری کنیم و در صورت لزوم در قانون اساسی نیز تجدید‌نظر کنیم و آن را اصلاح کنیم.

حکیم در مراسم روز شهید اعلام کرد: ما به صراحت اعلام می‌کنیم که مشکلات منطقه به طور کل و مشکلات عراق به طور خاص، تنها از طریق گفت‌وگوی سازنده جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی حل و فصل خواهد شد.

گفت‌وگویی که ما به آن فرا می خوانیم، یک ابتکار نیست که ما خلقش کرده باشیم یا یک پیشنهاد شیک و لوکس نیست بلکه خلاصه تجربه‌های ملت‌هایی است که سالها با یکدیگر درگیر بوده‌اند اما در نهایت به گفت‌وگو روی آوردند و به یک قدرت سیاسی و وزنه بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل شده‌اند.

مراسم روز شهید عراق و نیز سالگرد شهادت آیت الله حکیم عصر دیروز (جمعه)  نیزدر بغداد و با حضور بیش از ۳۰ هزار نفر از طیف‌های مختلف مردمی در محل یادبود شهید گمنام این شهر برگزار شد و سید عمار حکیم، در این روز نیز در خصوص تحولات منطقه ای با یادآوری اینکه اجازه نخواهد داد عراق آوردگاه اختلافات منطقه‌ای شود، گفت: عراق یک کشور محوری و نقش آفرین است و چنین نیز باقی خواهد ماند زیرا این کشور خود، برای پیش بردن منافع و حمایت از هم پیمانان خویش توانا تر و شایسته‌تر است.

حکیم با بیان اینکه ما می‌خواهیم درهای عراق در سطح منطقه‌ای باز باشد، اظهار داشت: روابطمان با برادران ایرانی و ترک بسیار است. روابط ما با برادران عرب نیز خیانت نیست و روابط با دوستان در جامعه بین المللی موجب ناسازگاری نمی شود.

رئیس تحالف ملی شیعیان عراق با تاکید بر اینکه ملی گرایی، ما را به ایجاد روابط حسنه با دیگران فرا می‌خواند، تصریح کرد: ما از تلاش‌های کشورهای دوست و برادر برای ایجاد رابطه با عراق و همچنین تجدید روابط بر اساس منافع، دغدغه‌ها و چالش‌های مشترک، استقبال می‌کنیم.

فارس

پربیننده ترین خبرها