ترزا می: تهدید علیه جان کسانی که در انگلیس زندگی می‌کنند را تحمل نمی‌کنیم

ترزا می: تهدید علیه جان کسانی که در انگلیس زندگی می‌کنند را تحمل نمی‌کنیم
شنبه 26 اسفند 1396 - 18:15

نخست‌وزیر انگلیس تأکید کرد لندن هیچ گونه تهدیدی علیه جان کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند را تحمل نخواهد کرد.

العالم-انگلیس 

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس امروز شنبه با اشاره به پرونده مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس روس‌تبار در سالزبری تأکید کرد، دولت وی هیچ گونه تهدیدی علیه جان شهروندان بریتانیا و یا کسانی که در خاک بریتانیا زندگی می‌کنند را تحمل نخواهد کرد.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، ترزا می در سخنرانی امروز خود در اجلاس بهاری حزب محافظه‌کار گفت: «پاسخ روسیه (اخراج ۲۳ دیپلمات انگلیسی) واقعیت موضوع را تغییر نمی دهد.»

وی افزود: «برای متلاشی کردن شبکه جاسوسی روسیه در بریتانیا اقداماتی را انجام داده‌ایم».

وزارت خارجه روسیه امروز شنبه اعلام کرد که 23 دیپلمات انگلیس از این کشور اخراج شده و ظرف یک هفته آینده باید روسیه را ترک کنند.

وزارت خارجه انگلیس در واکنش به اعلام این خبر تأکید کرد که لندن چنین پاسخی را از جانب روسیه پیش‌بینی می‌کرد و شورای امنیت ملی بریتانیا هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد تا اقدامات بعدی پس از اخراج دیپلمات‌های انگلیس از روسیه را بررسی کند.

این تصمیم روسیه پس از آن اتخاذ شد که وزارت خارجه این کشور صبح امروز «لوری بریستو» سفیر لندن در مسکو را فراخواند.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین گفت: «این روسیه است که قوانین بین المللی و کنوانسیون منع گسترش تسلیحات شیمیایی را آشکارا نقض کرده است و انگلیس اقدامات تنبیهی بیشتری علیه مسکو در نظر خواهد گرفت».

بریتانیا روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که قصد اخراج 23 دیپلمات روس از انگلیس را در واکنش به مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه که اخیراً در انگلیس دچار حادثه شده است، دارد.

هفته گذشته  این جاسوس دوجانبه روسی‌تبار به همراه دختر 33 ساله‌‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» انگلیس بییهوش پیدا شدند. به دنبال این حادثه پلیس محلی اعلام کرده بود که این دو در معرض یک ماده ناشناس قرار گرفته‌اند. آنها در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و حالشان وخیم اعلام شده است. 

اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

انگلیس این اتفاق را اقدامی از جانب روسیه دانسته اما روسیه در مقابل این اتهامات را رد کرده و گفته است انگلیس با این اتهامات قصد در انحراف جامعه جهانی دارد. 

از طرف دیگر، در یک بیانیه مشترک نادر، رهبران انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته، حمله به «سرگئی اسکریپال» و «یولیا» دختر وی را بعنوان «حمله به حاکمیت انگلیس» محکوم کردند.

روسیه نیز اوایل هفته اعلام کرد که دیپلمات‌های انگلیسی را در واکنش به اقدام لندن در اخراج دیپلمات‌های روس، اخراج می‌کند و اقدامات دیگری را علیه بریتانیا در پیش خواهد گرفت که این اقدام «به بهترین شکل در راستای منافع مسکو خواهد بود».

نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به اخراج دیپلمات‌های این کشور از روسیه که خبر آن صبح امروز منتشر شد، گفت، لندن اقدامات تنبیهی بیشتری را در همکاری با شرکا و متحدان خود علیه مسکو اعمال خواهد کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها