رئیس مجلس عمان: آماده برگزاری مذاکرات صلح یمن هستیم

رئیس مجلس عمان: آماده برگزاری مذاکرات صلح یمن هستیم
شنبه 26 اسفند 1396 - 22:20

رئیس مجلس عمان در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «بدون مرز»، گفت: آماده برگزاری مذاکرات صلح یمن هستیم.

العالم- عمان 

"خالد ابن هلال المعولی"، رئیس مجلس عمان با حضور در برنامه تلویزیونی «بدون مرز» به سوال‌های اساسی جهان اسلام درباره مسئله فلسطین، یمن، میانمار و ... پاسخ داد.

خالد ابن هلال المعولی رئیس مجلس عمان در این برنامه سخنان مهمی درباره جهان اسلام، مسأله فلسطین و حمله عربستان به یمن مطرح کرد.

وی معتقد است که مذاکره تنها راهکار برای پایان دادن به نا آرامی‌های یمن است. مسأله میانمار، مشکلات اساسی مسلمانان روهینگیا و البته بی‌توجهی جهان اسلام به این فاجعه، بخش دیگری از صحبت‌های رئیس مجلس عمان را تشکیل می‌دهد.

در ادامه متن کامل گفت‌وگوی مرتضی غرقی مجری این برنامه با رئیس مجلس عمان منتشر می‌شود

-اگر اجازه بدهید از موضوعات منطقه شروع کنیم. شما مشکلات عمده منطقه را در چه چیزی می‌بینید؟

بحران‌های زیادی در منطقه و کشورهای اسلامی  وجود دارد. موضوع فلسطین همچنان بعنوان  مشکلی عمیق قلب مسلمانان  منطقه و جهان را جریحه دار کرده است. همانطوری که شما هم مطلع هستید، تصمیم اخیر آمریکا برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس یکی از مشکلاتی است که کشورهای اسلامی باید آن را در نظر بگیرند، همچنین ظلم و ستم به  مسلمانان روهینگیا از مشکلاتی است که قابل قبول نیست. ما بعنوان کشورهای اسلامی باید با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشیم تا بتوانیم با معضلات پیش روی جهان اسلام و اینگونه رفتارهای غیر انسانی با مسلمانان مقابله کنیم.

-چرا مسلمانان تاکنون توجه جدی به مشکلات مردم روهینگیا نداشته‌اند؟

من فکر می‌کنم این از موضوعاتی است که سازمان ملل بایستی به آن توجه کند؛ البته ما بعنوان اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی باید به آن توجه داشته باشیم  و رؤسای پارلمان‌های کشورهای اسلامی باید به این موضوع که قطعا موضوع مهمی است  توجه کنند. ضرورت دارد تصمیمات مهمی برای حفاظت از اقلیت مسلمان روهینگیا اتخاذ کنیم.

-متاسفانه یکی از مشکلات اصلی منطقه داعش و افراطی گری است که توسط برخی از کشورهای منطقه مورد حمایت قرار گرفته‌اند.  چطور می توانیم این معضل را حل کنیم؟

متاسفانه داعش در منطقه فعالیت دارد که این ربطی به آموزه‌های اسلام  ندارد. اگر ما به ارزش‌های اسلامی نگاه کنیم، اگر ما به دستورات قرآن کتاب آسمانی‌مان نگاه کنیم و یا به رفتار و سیره تاریخی  پیامبر اسلام نگاه کنیم، به ما این پیام را می‌دهد که باید با صلح و دوستی  و رفتارهای محبت‌آمیز با دیگران بر خورد کنیم.

- دولت‌های منطقه با یکدیگر درگیری‌های سیاسی دارند اما پارلمان‌ها نقش متفاوتی دارند. چگونه پارلمان‌ها می‌توانند نگاه‌های مسلمانان را به یکدیگر نزدیک کنند؟

قوای حاکم در هر کشور می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند؛ مقامات اجرایی، دولت، قوه مقننه و قضائیه در هر کشوری می‌توانند در زمینه رسیدن به صلح و امنیت منطقه کمک کنند و ما راهی جز همکاری در منطقه نداریم. این تنها مسیری است که به سمت منافع ملت‌ها و دولت‌ها می‌رود. ما باید از همه ابزارها برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم و در رسیدن به اهداف صلح‌آمیز یکدیگر تلاش کنیم.

-برخی از کارشناسان منطقه بر این باورند که دخالت‌  قدرت‌های خارجی در منطقه خلیج فارس باعث ایجاد ناآرامی‌های منطقه است. نظر شما چیست؟

حق حاکمیت هر کشوری مشخص است. هیچ کس نمی‌تواند در امور دیگری دخالت کند.

- منظورم پیروی برخی کشورها از سیاست‌های خارجی است که باعث تغییر رفتار منطقه‌ای آنها می‌شود و برای همه مشکل ایجاد می‌کند.

هر کشور قدرتمندی که برای صلح و امنیت در منطقه می‌آید به او خوشامد می‌گوییم، استقبال می‌کنیم و مورد حمایت قرار میدهیم اما در غیر این صورت ورود کشورها با هدف‌های دیگر مورد قبول نیست. بله ما راجع به قدرت‌های بزرگ صحبت می‌کنیم.

-مشکل دیگر منطقه بحران یمن است ،  پیشنهاد شما برای حل موضوع یمن چیست؟

مردم یمن اکنون دچار مشکلات بسیاری در زندگی عادی و روزمره خود هستند. در آنجا یک تراژدی انسانی در حال وقوع است که بسیار مهم است. من فکر می‌کنم اکنون هر انسانی که برای صلح، امنیت و رفع مشکلات مردم یمن کمک کند عبادت کرده است. شرایط در یمن بسیار بدتر شده بنا بر این هر اقدامی که می تواند صلح و امنیت برای یمن ایجاد کند، باید مورد حمایت همه قرار گیرد.

- همان طور که گفتید شرایط  یمن اکنون وخیم تر شده است. وظیفه کشورهای اسلامی چیست؟

در این موضوع یعنی حل مشکل یمن نیاز به اتخاذ یک تصمیم بین المللی است. در گذشته رهبران طرف‌های  درگیر در یمن در کویت نشستی را برگزار کردند. من فکر می کنیم تنها از طریق مذاکره می‌توان به یک راه حل منطقی رسید. دولت عمان از برگزاری مذاکرات صلحی که بتواند آرامش را به یمن باز گرداند حمایت کامل می‌کند. عمان آماده است که در این زمینه تلاش کند و گروه‌های درگیر را دور هم جمع کند تا به یک راه حل صلح‌آمیز برسند. بنظر می‌رسد که برخی از اخبار درباره بمباران‌های یمن از جانب برخی رسانه‌ها بزرگ نمایی می‌شود.

- از جانب کدام رسانه‌ها؟ عربی یا غربی؟

من نمی‌توانم بگویم کدام رسانه‌ها اما رسانه‌ها بیش از حقایق موجود، اخبار یمن را بزرگ‌نمایی می‌کنند. شما باید ابعاد مختلف موضوع را بررسی کنید.

- البته این تنها گفته رسانه‌ها نیست بلکه نمایندگان سازمان ملل هم همین نظر را دارند. شما فکر می‌کنید بمباران ائتلاف شرایط را بهتر کرده و یا اوضاع بدتر شده است؟

ائتلاف تلاش دارد مشکلات یمن را حل کند و از بمباران مردم غیر نظامی اجتناب می‌کند. طبیعی است که اگر اقدامات انجام شده برای صلح در یمن باشد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

- ایران و عمان روابط تاریخی خوبی دارند که در منطقه نمونه است. چطور می‌شود این روابط را به عنوان یک الگو در منطقه ارائه کرد؟

سلطان عمان از نزدیک بر روابط دو جانبه با ایران نظارت دارد. روابط عمان با همه همسایگان  بویژه ایران بر اساس عدم مداخله در امور یکدیگر و احترام متقابل برنامه‌ریزی شده است. ما روابط خوبی با ایران داریم. در سیاست خارجی خود دچار نوسان  نبوده‌ایم و همواره در مسیر منافع ملی خود و احترام به حقوق دیگران در منطقه و جهان گام برداشته‌ایم.

- چطور می‌شود این روابط را گسترش داد؟

ما روی بسیاری از جنبه‌های سیاسی و اقتصادی همکاری مشترک داریم و باید این همکاری‌ها را بر اساس منافع دوجانبه تقویت کنیم.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها