پایان مذاکرات "سازنده" کره‌شمالی و سوئد

پایان مذاکرات
يکشنبه 27 اسفند 1396 - 09:19

مذاکرات سه روزه وزرای خارجه کره‌شمالی و سوئد درباره اوضاع امنیتی در شبه جزیره کره به پایان رسید و ممکن است این گفت‌وگوها راه را برای دیدار برنامه‌ریزی شده رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی هموار کند.

العالم - آسیا

ری یونگ هو، وزیر امور خارجه کره‌شمالی پنج‌شنبه گذشته در بحبوحه افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک در حوزه برنامه‌های هسته‌ای کشورش، با هدف گفت‌وگو با مارگوت والستروم، همتای سوئدی خود وارد استکهلم شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه گذشته تایید کرد پس از دریافت دعوتنامه از مقام‌های کره‌جنوبی از طرف پیونگ‌یانگ به دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی رضایت داده است. کره‌شمالی تاکنونی سخنی از دعوتنامه به میان نیاورده است.    

وزارت خارجه سوئد در خاتمه مذاکرات ری و والستروم در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزرای خارجه دو کشور درباره فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی ادامه تلاش‌های دیپلماتیک با هدف دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز برای این درگیری و نیز مناسبات دوجانبه بحث و رایزنی کردند. سوئد بر لزوم خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی و کنار گذاشتن برنامه موشکی آن طبق قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید دارد.

به گفته یک مقام وزارت خارجه آمریکا، هیچ مقامی از واشنگتن در گفت‌وگوهای سوئد حضور نداشت.

در همین حال نیویورک تایمز شنبه گزارش داد،‌ آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) رهبری هماهنگی برای مذاکرات بالقوه میان آمریکا و کره‌شمالی را در دست دارد. مایک پامپئو، رئیس سیا پس از اخراج رکس تیلرسون از سمت وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان نامزد هدایت وزارت خارجه تعیین شده است.

مذاکرات استکهلم در ابتدا قرار بود جمعه خاتمه یابد اما تا شنبه ادامه یافت. یک منبع مطلع گفت: "مذاکرات سازنده بود. باید به تمدید این گفت‌وگوها به چشم نشانه مثبتی نگاه کرد."

به گفته این منبع، سوئد پیش از انجام دیدارهای استکهلم با ایالات متحده آمریکا و کره‌جنوبی در تماس بوده و امید دارد این مذاکرات به پیشرفت بیشتر به سمت تنش‌زدایی ختم شود.

این منبع گفت: سوئد به ادامه آنچه از دستش بر می‌آید، ادامه می‌دهد اما این خود شخصیت‌های اصلی هستند که باید هدایت مسیر را بر عهده داشته باشند.

سخنگوی والستروم گفت در پی مذاکرات استکهلم، وزیر امور خارجه سوئد دوشنبه در بروکسل با کانگ کیونگ-وا، همتایش از کره‌جنوبی دیدار خواهد کرد. این مقام کره‌ای پیشتر در واشنگتن مذاکراتی را درباره کره‌شمالی و تجارت داشت.  

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها