پیتر مائورو در گفتگو با العالم:

سوریه در شرایط پیچیده ای قرار دارد/ نمی توانیم همه مناطق سوریه را تحت پوشش قرار بدهیم/ محاصره یمن باید کاهش یابد

سوریه در شرایط پیچیده ای قرار دارد/ نمی توانیم همه مناطق سوریه را تحت پوشش قرار بدهیم/ محاصره یمن باید کاهش یابد
يکشنبه 27 اسفند 1396 - 22:04

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متاسفانه ما نمی توانیم همه مناطق سوریه را تحت پوشش قرار بدهیم. مناطقی وجود دارد که سازمان های بشردوستانه به علت نبود امنیت و فقدان تضمین امنیتی از سوی گروه های حاضر در درگیری های جاری در سوریه نمی توانند در آنجا حضور یابند.

العالم _ باخبرنگاران

پیتر مائورو رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در گفتگو با شبکه العالم به سوالاتی پیرامون آخرین وضعیت رسیدگی این سازمان بشردوستانه به مردم جنگ زده سوریه، یمن و و میانمار و اقدامات صورت گرفته در این رابطه پاسخ داد که در ادامه مشروح این گفتگو را مطالعه می کنید:

العالم: هزاران تروریست در غوطه شرقی دمشق هستند که از خروج غیرنظامیان از این منطقه جلوگیری می کنند ، طرح های کمیته های بین المللی صلیب سرخ برای کمک به این آوارگان چیست؟

در وهله نخست باید بگویم ما به عنوان یک سازمان بشردوستانه ( کمیته بین المللی صلیب سرخ ) باید از اصطلاحات خاص خود استفاده کنیم. برخی در این تنش حضور دارند. یک طرف دولت سوریه و طرف دیگر غیر دولتی هستند. من با این رای و دیدگاه شما موافقم که شماری از شهروندان غیر نظامی به علت درگیری جاری در منطقه غوطه شرقی محاصره شده اند و از خروج آنان و پناه گرفتن در منطقه امن دیگری جلوگیری می شود.

درگیری های موجود در غوطه شرقی تا حد زیادی باعث شده است سازمان های بشردوستانه نیز نتوانند وارد این منطقه شوند تا کمک های انسانی در اختیار آوارگان و افراد آسیب دیده از جنگ قرار دهند. همانطور که می دانید کمیته بین المللی صلیب سرخ به همراه هلال احمر سوریه و سازمان ملل متحد در ارسال کمک های بشردوستانه به داخل منطقه غوطه شرقی که به تازگی رخ داد موفق بود. البته این کمک ها برای جبران خسارت ها و پر کردن خلا موجود بین نیاز شدید و حجم زیاد آن از یک سو و ظرفیت و توان سازمان صلیب سرخ و دیگر سازمان ها برای کمک به ساکنان غوطه شرقی کافی نبود.

مهم این است که طرف های درگیر وارد مذاکره شوند و به شهروندان غیر نظامی اجازه دهند از منطقه غوطه شرقی و رهایی از شرایط بسیار سخت و دشوار موجود خارج شوند.

العالم: دولت سوریه و روسیه پیشنهادی درباره ایجاد گذرگاه انسانی با هدف ورود و خروج غیرنظامیان از  غوطه شرقی و برقراری آتش بس روزانه به مدت چند ساعت مطرح کردند، گروه های مسلح با وجود اینکه در ابتدا با این پیشنهاد موافقت کردند، اما همچنان از خروج غیرنظامیان از طریق بمباران مناطق آنان جلوگیری می کنند.مسئولیت این امر به عهده چه کسی است و راه حل آن چیست و برای نجات آوارگان و غیرنظامیان محاصره شده از سوی گروه های مسلح چه باید کرد؟

ما به عنوان یک سازمان بشردوستانه به مسئولیت ها نگاه نمی کنیم بلکه برای دستیابی به راه حلی که خروج امن شهروندان غیر نظامی از غوطه شرقی تلاش می کنیم. علاوه بر آن تلاش می کنیم تا به سازمان های بشردوستانه برای دستیابی به گذرگاه و کانالی برای ورود به منطقه اجازه داده شود. آن چه که در این لحظه مهم است حمایت از شهروندان غیر نظامی است. باید در جستجوی پیشنهادهای جدیدی باشیم که مورد وثوق شهروندان غیر نظامی باشد و امنیت آنان را تامین کند. بنابراین باید برای دستیابی به راهکارهایی برای حل این مشکل مذاکرات بیشتری برگزار شود.

اجازه بدهید اعلام کنم مسئولیت نخست و اصلی بر دوش طرف های درگیر در سوریه برای دستیابی به راه حلی است که خروج غیر نظامیان را از منطقه درگیری و جنگ تامین کند. کمیته بین المللی صلیب سرخ از آمادگی دایمی برای تسهیل در برگزاری چنین مذاکره ای با هدف دستیابی به توافقی مورد قبول همه طرف های درگیر برخوردار است و توافقی که مورد وثوق و اعتماد شهروندان سوری نیز قرار بگیرد. ما در همین حال کمک های خود را ظرف چند روز و چند هفته گذشته با هدف فراهم کردن کمک های بشردوستانه و ارسال آن برای شهروندان غیر نظامی در منطقه غوطه شرقی تقویت و تشدید کردیم.

العالم: طرح های کمیته بین المللی صلیب سرخ درباره آوارگان در دیگر مناطق سوریه چیست، مادامی که درگیری هایی در شمال سوریه درمنطقه عفرین نیز وجود دارد، و ترکیه این مناطق را مورد حمله قرار می دهد.آیا همکاری میان دولت و گروه های معارض با صلیب سرخ دراین زمینه صورت می گیرد؟


ما برای ارسال کمک به شهروندان غیر نظامی در شمال سوریه نیز با مشکلات و سختی های زیادی دست به گریبان بودیم و هستیم. دو هفته پیش موفق شدیم که با همکاری و مساعدت هلال احمر سوریه یک کامیون بزرگ حاوی مقادیری کمک های بشردوستانه به منطقه عفرین ارسال کنیم.

ما در هر منطقه ای در سوریه تلاش می کنیم کمک های بشردوستانه را به دست شهروندان غیر نظامی نیازمند برسانیم. ما همچنین تلاش می کنیم کمک های بشردوستانه را به مناطقی که در پشت خط مقدم درگیری ها قرار دارند برسانیم. علاوه بر آن ما فعالیت ها و روابط ما با دولت سوریه در چند سال گذشته به منظور اقدامات بشردوستانه در سرتاسر این کشور را ادامه داده ایم.

متاسفانه ما نمی توانیم همه مناطق سوریه را تحت پوشش قرار بدهیم. مناطقی وجود دارد که سازمان های بشردوستانه به علت نبود امنیت و فقدان تضمین امنیتی از سوی گروه های حاضر در درگیری های جاری در سوریه نمی توانند در آنجا حضور یابند. از سوی دیگر هیچ تسهیلاتی به کمیته بین المللی سلیب سرخ عطا نمی کنند ولی ما تلاش زیادی کرده ایم و سوریه امروز شاهد عملیات امداد رسانی و کمک رسانی گسترده است. این گواهی بر این ادعاست که ما همواره برای ایجاد ارسال کمک های بشردوستانه برای شهروندان غیر نظامی در شمال , جنوب , مرکز و مناطق بسیاری از سوریه تلاش می کنیم. مناطقی که دسترسی به آن ها بسیار سخت است.

العالم: چه مناظقی در سوریه هستند که کمک های انسانی به آن جا نمی رسد، و گروه های مسلح اجازه رسیدن کمک ها به آن جا را نمی دهند.

مناطق زیادی در سوریه وجود دارد که دسترسی به آنها بسیار دشوار است. البته مناطقی نیز وجود دارد که ورود به آن ها به سادگی و راحتی صورت می گیرد. حقیقت این است که در 18 ماه گذشته کمک هایی را برای مناطق تحت سیطره گروه های مسلح و همچنین مناطق تحت سیطره نیروهای دولتی سوریه و مناطق درگیری مانند غوطه شرقی و شمال سوریه ارسال کردیم و البته هنوز رساندن کمک به برخی مناطق بسیار سخت و دشوار است.

العالم: آیا هر جایی که دولت سوریه حضور پیدا می کند، عملیات امدادرسانی از سوی سازمان صلیب سرخ به آسانی انجام می گیرد؟

موضوع به این سادگی نیست. سوریه در شرایط پیچیده ای قرار دارد . در مناطق  دیگر نیز شرایطی مشابهی وجود دارد. من شخصا معتقدم که وضع روشن و مشخصی وجود ندارد. تناقض و تفاوت زیادی بین نیازهای مردم و توان سازمان های بشردوستانه برای هماهنگی و پاسخگویی به این نیازها  وجود دارد و همین تناقض امروز نیز نتیجه مبهم بودن اوضاع است.

العالم: ارزیابی شما از وضعیت کمک رسانی به مناطق تحت سلطه دولت سوریه درسایه پایبند نبودن گروه های درگیر به عملیات امدادرسانی به آوارگان چیست؟

اجازه بدهید شفاف تر صحبت کنم. اوضاع در سوریه اکنون که عامل درد و رنج واقعی شهروند غیر نظامی شده نتیجه نقض قانون بین المللی در خصوص ارسال کمک های بشردوستانه است. هیچ یک از گروه های درگیر در سوریه هیچ احترامی برای عملیات ارسال کمک برای آوارگان و نیازمندان قائل نمی شوند. بدون تردید اگر گروه های درگیر در سوریه به قانون ارسال و توزیع کمک میان آوارگان و شهروندان غیر نظامی پایبند بودند نیازها امروز بسیار کمتر بود . کمیته بین المللی صلیب سرخ همواره در مذاکرات و گفتگو با گروه های مختلف سوری بر احترام قائل شدن به قانون کمک های بشردوستانه تاکید دارد و این که به سازمان های انسانی اجازه دهند کمک ها را به دست شهروندان غیر نظامی برسانند. این وظیفه روزانه ما در چنین مواردی از تنش است. شرایط بسیار سخت است و ما نمی خواهیم این طرف یا آن گروه را متهم کنیم. سوریه امروز به معنای واقعی کلمه در شرایط پیچیده ای قرار دارد. همه بازیگران در بحران سوریه از جمله بازیگران بین الملل در خصوص اوضاع سخت و دشوار کنونی در سوریه مسئول هستند.

العالم: از موضوع سوریه به موضوع میانمار منتقل می شویم، سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد که طرح نابود کردن مسلمانان روهینگا در میانمار همچنان ادامه دارد، طرح سازمان صلیب سرخ برای کمک به مسلمانان دراین کشور چیست؟

ما طرح هایی برای کمک به این افراد نداریم، بلکه فعالیت های بسیار مهمی را درنظر داریم. میانمار از جمله عملیات مهم و بزرگ برای سازمان صلیب سرخ به شمار می رود. ما از سال 2003 کمک های زیادی را برای مقابله با مرحله اول خشونت در استان راخین ارائه کردیم، ما از سال 2013 دراین کشور حضور داریم و حضور ما در میانمار از آن زمان، از یک سو، موجب افزایش میزان کمک ها به اهالی آواره و از سوی دیگر موجب ارائه کمک به کسانی شده است که در این کشور مانده اند.

به طور خلاصه، می توان گفت که میزان کمک های ما به اهالی درچند ماه گذشته به طور قابل ملاحظه افزایش یافته است.

العالم: صدها هزار تن از مسلمانان میانمار به بنگلادش رفته اند و از فقر و مشکلات اقتصادی رنج می برند، آیا به بنگلادش برای مقابله با وضعیت آوارگان ناشی از مسلمانان روهینگیا کمک می کنید؟

بخش عمده فعالیت ها و کمک های ما درمنطقه دراراضی میانمار است، ما با همکاری خوب دولت میانمار برای رساندن کمک ها به اهالی خسارت دیده روبرو بودیم . ما اعتراف می کنیم که نتوانسته ایم کمک های کافی به آوارگان داشته باشیم.
متاسفانه ، همان طور که همه می دانند، صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا، میانمار را ترک کرده اند و در بنگلادش به کمک های فوری انسانی نیازمندند، همچنین به انواع کمک های دیگر نیاز دارند.

ما همکاری خوبی با بنگلادش داریم، برخی از کشورهای اسلامی نیز از بنگلادش حمایت و به این کشور کمک می کنند. عملیات امدادرسانی به طور گسترده دراین کشور اجرا می شود. سازمان صلیب سرخ ، در حال حاضر به کمک رسانی در مناطقی از این کشور که دیگر نهادها درآن جا غیرفعال هستند، به ویژه در مناطق مرزی مجاور میانمار مشغول امدادرسانی است.

درحال حاضر، بخش عمده فعالیت ما، کمک به افرادی است که درمیانمار مانده اند و علتش این است که تعداد کمی از سازمان های بین المللی فرصت ورود به میانمار را پیدا کرده اند، درحالیکه ما حضوری فعال دراین کشور داریم، بر این اساس، ما بخش عمده کمک های خود را به  میانمار اختصاص داده ایم، ولی همچنین به سازمان های محلی مانند جمعیت هلال احمر در بنگلادش و دولت این کشور برای مقابله با بحران آوارگان کمک می کنیم.


العالم: شما به عنوان یک سازمان انسان دوستانه که در آن جا حضور دارید و به زوایای مسائل آگاه هستید، آیا فکر می کنید که فشارهای بین المللی ، کمک رسانی را ساده تر نمی کند؟

به نظر من، این مساله مهم است که بازیگران سیاسی به دنبال راه کار سیاسی برای مشکل میانمار باشند. این مساله قطعاً به دولت میانمار و دیگر دولت های منطقه که دارای نفوذ هستند، بازمی گردد.

این بازیگران که درحال به آوارگان کمک های انسانی می کنند، باید وارد مرحله گفت و گو شوند تا فرصت ورود به مناطقی که غیرنظامیان نیازمند به کمک درآن جا هستند، برایشان فراهم شود و نیز مطمئن شوند که همه طرف ها به قانون احترام می گذارند.

اما بازیگرانی که کمک های انسانی را ارائه می کنند، نمی توانند که ماموریت خود را با ماموریت سیاسی جایگزین کنند، زیرا این ماموریت، از وظایف دولت میانمار و بازیگران بین المللی است نه از ماموریت سازمان صلیب سرخ بین المللی، بلکه وظیفه ما این است که نیازهای فوری آوارگان را برطرف کنیم.

العالم : موضع سازمان بین المللی صلیب سرخ در زمینه تلاش برای یافتن راه کار سیاسی برای حل مشکلات چیست؟

این سوال را باید از فعالان سیاسی پرسید، زیرا آن ها هستند که استراتژی های داخلی و بین المللی را تهیه می کنند، به اعتقاد من، سازمان بین المللی صلیب سرخ، درموضع خود آشکار بوده است، ما به صراحت بر لزوم جستجو برای راه کار سیاسی تاکید کرده ایم و با پیشنهادهایی که کمیته کوفی عنان ارائه کرده، موافقت کرده ایم و آن ها را پیشنهادهایی مثبت تلقی کرده ام که می تواند مورد قبول بازیگران سیاسی قرار گیرد. همچنانکه گفته ایم که این پیشنهادها دارای بخش های مرتبط با کمک های انسانی است و سازمان بین المللی صلیب سرخ، آماده ارائه کمک در زمینه موفقیت پیشنهادهای انسانی طرح کوفی عنان است.

این پیشنهادها در طرح کمیته کوفی عنان ودیگر طرح های سیاستمداران موجود است، باید گفت و گو را درپیش گیریم ، آن ها مسئول استراتژی خود در اعمال فشار درکنار درپیش گرفتن دیپلماسی نرم هستند، این من نیستم که باید این مسائل را به آن ها اطلاع دهم و من نباید به آن ها بگویم که چگونه باید این استراتژی ها را تهیه کنند.

العالم: آیا عربستان و گروه انصارالله با صلیب سرخ برای رساندن کمک ها به دست مردم یمن همکاری می کنند؟

ما بار دیگر ، طرح های بسیاری در یمن داریم ، سازمان صلیب سرخ بین الملل ، چهارمین عملیات بزرگ در یمن را دارد، ما از تاثیر منفی جنگ بر غیرنظامیان بسیار نگران هستیم. در شش ماه گذشته، فعالیت خود را در یمن بسیار افزایش دادیم .یمن امروزه جایی برای عملیات گسترده ما به شمارمی رود و ما ادامه این عملیات را ضروری می دانیم  و درعین حال، امیدواریم که کالاهای بیشتری وارد یمن شود تا اقتصاد این کشور از این وضعیت نابسامان خارج شود و محاصره این کشور کاهش یابد تا مردم بتوانند به خدمات اصلی در زمینه بهداشت و فاضلاب و آنچه به آن نیاز دارند، دست پیدا کنند.

ما به عنوان یک سازمان فعال درزمینه ارائه خدمات و کمک های انسان دوستانه، نباید از کمک هایی که به دست ما می رسد، راضی باشیم ، زیرا این کمک ها، همواره محدود بوده ودیر به دست ما می رسد. یمن هم دراین زمینه استثنا نیست، علیرغم ارتباط خوبی که با انصارالله و نیروهای ائتلاف داریم، در یمن با پاسخ مثبت کافی از طرف آن ها روبرو نشده ایم.

پربیننده ترین خبرها