پوتین: هیچ شواهدی درباره نقش روسیه در پرونده «اسکریپال» وجود ندارد

پوتین: هیچ شواهدی درباره نقش روسیه در پرونده «اسکریپال» وجود ندارد
سه شنبه 29 اسفند 1396 - 09:53

رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود تصریح کرد که هیچ شواهدی در خصوص اتهاماتی مبنی بر نقش روسیه در مسموم کردن جاسوس دوجانبه روس وجود ندارد.

العالم- اروپا

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بعنوان اولین رهبر اروپایی برای تبریک پیروزی «ولادیمیر پوتین» در انتخابات ریاست‌جمهوری 2018 روسیه، با وی تماس تلفنی برقرار کرد.

پوتین موفق شد در انتخابات ریاست‌جمهوری 2018 روسیه، با کسب حدود 77 درصد از آراء انتخاباتی، یک پیروی قاطعانه به دست آورد.

بنا به گزارش خبرگزاری تاس، بخش روابط عمومی کرملین روز دوشنبه بعد از تماس تلفنی پوتین و ماکرون گفت که رئیس‌جمهور روسیه توجه همتای فرانسوی خود را به فقدان هرگونه شواهد درباره نقش روسیه در پرونده «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس جلب کرد.

کرملین در این خصوص گفت: «طرفین در خصوص حادثه سالزبری با یکدیگر گفت‌وگو کردند. طرف روس، توجه ماکرون را به نبود هرگونه شواهد در پشت اتهاماتی علیه روسیه جلب کرد و در ارتباط با انجام تحقیقات مشترک درباره این پرونده ابراز آمادگی کرد».

گزارش‌ها حاکی از آن است که رؤسای جمهور فرانسه و روسیه به طور مفصل در خصوص موضوع حل و فصل بحران سوریه در چارچوب اجرای قطعنامه 2491 شورای امنیت سازمان ملل و بحران اوکراین با در نظرگرفتن اهمیت اجرای توافقات مینسک گفت‌وگو کردند.

در پی مسموم شدن اسکریپال و دخترش در شهر «سالزبری» لندن تنش‌ها در روابط روسیه و انگلیس شدت گرفته است. اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس روسیه را به استفاده غیرقانونی از زور علیه انگلیس متهم کرد و متعاقب آن اعلام کرد که لندن، 23 دیپلمات روس را اخراج می‌کند و تماس‌های دوجانبه در سطح عالی را با روسیه به حالت تعلیق درمی‌آورد.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای هرگونه مداخله در این مسئله را کاملاً رد کرده است و هشدار داده است که به زودی اقدامات متقابلی علیه انگلیس صورت می‌دهد.

روز شنبه هفته جاری، وزیر خارجه روسیه گفت که 23 دیپلمات انگلیسی را اخراج کرده است و ظرف یک هفته باید روسیه را ترک کنند و همچنین اعلام کرد که کنسولگری انگلیس در سنت پترزبورگ تعطیل می‌شود و شورای انگلیس باید فعالیت‌هایش در روسیه را متوقف کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها