کارت های اعتباری در زمان هخامنشیان

 کارت های اعتباری در زمان هخامنشیان
سه شنبه 29 اسفند 1396 - 12:13

دانشگاه خاورشناسی شیکاگو مقادیر زیادی از کتیبه‌های باستانی ایرانی را از سازمان میراث فرهنگی قرض گرفته بود تا روی آن‌ها مطالعاتی انجام دهد.  طی بررسی‌های آن‌ها، به نظر می‌رسد که کارت‌های اعتباری در ایران از زمان هخامنشیان وجود داشته و ایرانیان باستان از آنها استفاده‌های زیادی می‌کردند!

العالم - ایران 

جنس این کتیبه‌ از خاک رس بوده و روی آنها با خطوط میخی حکاکی‌های شده است.  مقامات در آن مناطق این کتیبه‌ها را به پایتخت می‌فرستادند تا میزان پرداختی‌شان به کارگران را در آنها ثبت کنند.

حتی بر روی این کتیبه‌ها جزئیاتی از قلمرو و پایتخت ایران هم که در حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بوده و مقدار جیره کارگران هم وجود دارد.

چارلز جونز پژوهشگر و کتابدار در موسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو می‌گوید «عملکرد این لوح‌ها به‌نوعی شبیه به قبض یا  کارت‌های اعتباری هستند و اطلاعات کامل و جامعی است که از طریق این کتیبه‌ها در آن زمان بین مقامات و مأموران منتقل می‌شده است».

بر اساس  این کتیبه‌ها جیره غذایی یک کارگر مرد بالغ حدود ۱٫۵ کیلوگرم جو و ۰٫۵ لیتر نوشیدنی بود که البته بسیاری مقادیر بیشتری دریافت می‌کردند و کسانی که از موقعیت اجتماعی بالاتری برخوردار بودند هم جیره بیشتری داشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها