آیا دیدار سیسی البشیر بحران نیل را حل می کند؟+فیلم

سه شنبه 29 اسفند 1396 - 13:46

منابع سودانی گفتند عمر البشیر، رئیس جمهور این کشور در چارچوب تعامل خارطوم با پیشنهاد مصر برای حل اختلافات مرزی در منطقه مثلث حلایب از طریق مدیریت مشترک این منطقه، به مصر سفر کرد.

العالم - مصر

به گزارش خبرنگار العالم نه رئیس جمهور مصر و نه همتای سودانی وی هیچ یک به این موضوع اشاره نکرده اند بلکه هر یک انتظار خود از دیگری را مطرح نمود.

از نظر مصر مهمترین چالش، حل مسأله سد النهضه اتیوپی است که ممکن است سهم مصر از رودخانه نیل را کاهش دهد؛ حل این بحران منوط به حفظ آرامش و همکاری با سودان است.

عبد الفتاح السیسی در کنفرانس مشترک خبری با عمر البشیر گفته بود: از آنجا که رود نیل شریان حیاتی مصر است ما عزم خود را برای همکاری با برادران خود در اتیوپی برای رسیدن به شراکت در رود نیل و تأمین منافع همه طرف ها جزم کرده ایم. من برای اجرای نتایج کنفرانس سران مصر و سودان و اتیوپی درباره سد النهضه تلاش می کنم".

البشیر نیز به نوبه خود خواستار حل همه مسائل مورد اختلاف بین دو کشور شده و حمایت خود را از سیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد.

البشیر گفت: اراده سیاسی قدرتمندی برای همکاری بین دو کشور و حل اختلاف های موجود وجود دارد و دیدارهای دو جانبه ما خواه دیدارهای مستقیم که در خارطوم و قاهره انجام شده اند یا دیدارهایی که در حاشیه مناسبت های منطقه ای و بین المللی انجام شده اند همگی مثبت بوده اند.

البشیر پیش از این در دیدار با عباس کامل، مدیر سازمان جاسوسی مصر – که به خارطوم سفر کرده بود - مواضع قطعی خود را در قبال حل توافقی منازعه بر سر منطقه مثلث حلایب اعلام کرده و آن را به مذاکره یا داوری بین المللی منوط کرده بود.

گفتنی است عبد المحمود عبد الحلیم، سفیر سودان در مصر از دو هفته پیش به قاهره برگشته است. دولت سودان وی را به دلیل اختلاف با قاهره فرا خوانده بود.

208

پربیننده ترین خبرها