نشست محرمانه در قایق برای تشکیل محور ضدایرانی با وساطت تاجر لبنانی

نشست محرمانه در قایق برای تشکیل محور ضدایرانی با وساطت تاجر لبنانی
سه شنبه 29 اسفند 1396 - 15:26

یک پایگاه خبری-تحلیلی در گزارشی از نشستی محرمانه میان سران پنج کشور عربی در یک قایق تفریحی در دریای سرخ در اواخر سال 2015 و اهداف ایران‌ستیزانه آن پرده برداشته است. 

العالم - لبنان

این جلسه با وساطت «جورج نادر»، تاجر لبنانی-آمریکایی تشکیل شده است. قبلاً گزارش‌هایی از نفوذ «نادر» به نیابت از ولیعهد ابوظبی در سیاست‌های دونالد ترامپ وجود دارد و به همین دلیل پرونده او یکی از مسائل مورد تحقیق «رابرت مولر»، دادستان ویژه آمریکایی است. 

به نوشته میدل‌ایست‌آی، نادر به سران کشورهایی که در این قایق تفریحی گرد هم آمده بودند پیشنهاد تشکیل یک گروه منتخب منطقه‌ای داده و خواستار آن شده که این گروه، متشکل از نمایندگان شش کشور جایگزین شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب شوند. 

مطابق این گزارش، دو منبع مطلع از مسائل مطرح‌شده در این نشست می‌گویند نادر در آن جلسه در قایق تفریحی گفته این گروه منطقه‌ای می‌تواند به نیرویی تبدیل شود که دولت آمریکا می‌تواند برای مقابله با نفوذ ایران و ترکیه روی آن حساب کند.

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در نشست مورد نظر، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، عبد الفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، شاهزاده سلمان، ولیعهد بحرین و ملک عبدالله، پادشاه اردن بوده‌اند. 

این کشورها، به علاوه لیبی که نماینده‌اش در این نشست در اواخر سال 2015 غایب بوده قرار بوده هسته اصلی گروه کشورهای حامی آمریکا و اسرائیل در منطقه را تشکیل دهند. 

طبق گفته دو منبع آگاه، نادر به حاضران در نشست گفته است: «اگر با این موضوع موافقت کنید، من بر سر آن در واشنگتن لابی خواهم کرد.» گفته می‌شود حاضران ایده‌های مطرح‌شده توسط تاجر لبنانی-آمریکایی را پسندیده‌اند. 

این نشست، در نزدیکی‌های یک سالگی رسیدن ملک سلمان به پادشاهی عربستان برگزار شده است. بن سلمان در آن زمان جانشین ولیعهد عربستان بود و محمد بن نایف سمت ولیعهدی را در اختیار داشت.

پربیننده ترین خبرها