محمد در نجد و متعب در حجاز حکومت مي‌کنند

تقسيم عربستان به دو اميرنشين

تقسيم عربستان به دو اميرنشين
سه شنبه 13 تير 1391 - 03:20

منابع آگاه مي‌گويند عربستان سعودي عملاً به دو قسمت بزرگ تقسيم شده است و فرزندان پادشاه و وليعهد درگذشته هر کدام قسمتي از کشور را در اختيار گرفته و حکمراني ‌مي‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی العالم، متعب بن عبدالله که خبر موثقي از پدر بيمارش در دست نيست، با کنترل پايتخت ييلاقي حکام کشور در جده و همچنين تسلط بر شهرهاي مهم حجاز مانند مدينه، مکه، طائف و ابها که نيمي از جمعيت کشور را در خود دارند و همچنين از نظر ديني مهم هستند، خود را براي رقابت در روزهاي پس از مرگ پدر آماده مي‌کند.

اما در سوي ديگر، محمد بن نايف قرار دارد که در زمان پدرش فرد قدرتمند وزارت کشور بود و در دوره وليعهدي وي نيز اسب مراد بر عربستان مي‌راند. او که در رياض بود، علاوه بر کنترل پايتخت، چشم به سواحل شرقي کشور به خصوص مناطق نفت خيز داشته و مي‌خواهد در سهم‌خواهي قدرت نقشي تعيين کننده داشته باشد.

به گفته اين منابع آگاه در حالي که تلاش مي‌شد تا اختلافات خانوادگي در عربستان براي رسيدن به قدرت چندان بروز نکند، اما نسل دوم خاندان آل‌سعود نمي‌خواهند صف مانده و از هم‌اکنون تلاش مي‌کنند بعد از مرگ عبدالله شوک جدي به جامعه وارد کنند و در اين زمينه گوي رقابت را هم ربوده‌اند.

متعب که بيش از سه دهه است پدرش همه‌کاره مملکت بوده و فرماندهي گارد ملي را هم بر عهده دارد خود يک نظامي تحصيل کرده است و بين امراي ارتش نيز نفوذ ويژه‌اي دارد. اينکه او چرا در منطقه حجاز مشغول فعاليت بيشتر به خاطر خانواده مادري‌اش که از قبيله شمر است باز مي‌گردد.

اما محمد بن نايف که حدود چهار دهه است امنيتي‌ترين پرونده‌ها را در کشور در دست مطالعه و پيگيري‌ داشته آن اندازه از عموزادگانش سند و مدرک دارد که آنها را سر جاي خود نشانده و با خود همراه کند. گفته مي‌شود جدي‌ترين فردي که اکنون سر جاي خود نشسته، بندر بن سلطان است که در حال حاضر پرونده سوريه را در دست دارد و گمان مي‌رود به دليل سو‌ء مديريت و حيف و ميل ميلياردها دلار از ثروت ممکلت، توبيخ شود.

اما موضوع مهمتر، نقش وليعهد فعلي است که وزارت دفاع را هم در دست دارد، سلمان که به سرطان مبتلا است و سکته نصف و نيمه‌اي هم زده است، مانند ديگر برادرانش مدام با هواپيماي خصوصي مجلل خود در مسير نيويورک است تا معالجه گردد. به گفته منابع داخل حکومت عربستان، حال و روز سلمان آن اندازه خراب است که فرصت رسيدگي به هيچ مساله‌اي جز بيماري خود را ندارد.

گفته مي‌شود تقسيم قدرت به صورت جدي ميان نوادگان آل‌سعود در جريان است و حتي به علماي اين کشور هم رسيده است به گونه‌اي که ستادهاي امر به معروف و نهي از منکر که از سوي جريان وهابي حمايت مي‌شود پشت سر محمد ايستاده‌اند و علماي سلفي که تفکر وهابي ندارند و بيشتر در مکه و مدينه حضور دارند، از متعب حمايت مي‌کنند.

خارج شدن عبدالله شاه سعودي از انظار نيز به شايعات در مورد احتمال کودتا در عربستان دامن زده است و برخي از منابع مي‌گويند مسايل به گونه‌اي بغرنج و پيچيده شده است که در صورت بروز کوچک‌ترين جرقه‌اي ممکن است همه چيز را بر باد دهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها