کارشناس صهیونیست: ترامپ به برنامه اتمی عربستان کمک می‌کند

کارشناس صهیونیست: ترامپ به برنامه اتمی عربستان کمک می‌کند
پنج‌شنبه 2 فروردين 1397 - 05:22

کارشناس مسائل عربستان در دانشگاه تل آویو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت: اگر لازم باشد ترامپ به نظامی شدن برنامه اتمی عربستان کمک خواهد کرد.

العالم – عربستان سعودی

"ناچوم شیلو" در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: انتظار می رفت که ترامپ و ولیعهد عربستان سعودی درباره همکاری در بخش انرژی اتمی غیرنظامی گفتگو کنند، آیا انتظار می رود که توافقنامه ای بین دو کشور به امضاء برسد، گفت: بدون شک موضوع اتمی در دیدار بین ترامپ و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مطرح می شود. با توجه به اینکه به ضرب الاجل ترامپ در رابطه با توافق اتمی ایران نزدیک می شویم انتظار می رود که آنها نه تنها درباره استفاده غیرنظامی از انرژی اتمی مذاکره کنند، بلکه درباره حیطه نظامی آن هم گفتگو خواهند کرد.

این کارشناس در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: به نظر شما اگر توافق اتمی بین عربستان و آمریکا به وجود آید آنگاه چه بخش هایی از آن در کنگره مطرح خواهد شد، گفت: همانطور که می دانید ولیعهد عربستان چند روز پیش در یک مصاحبه اعلام کرد اگر ایران قابلیت های نظامی اتمی ایجاد کند آنگاه عربستان هم اقدامی مشابه را انجام خواهد داد. موضوع قرار دادن فن آوری اتمی در اختیار عربستان سعودی زمانی در کنگره مطرح خواهد شد که این کشور تصمیم به نظامی کردن برنامه اتمی خود بگیرد. بنابراین نتیجه می گیریم که این موضوع به اقدامات ایران بستگی دارد. آنگاه کنگره در رابطه با عربستان سعودی تصمیم گیری خواهد کرد. باید به این موضوع توجه داشت که عربستان سعودی دوست آمریکا است و دشمن آن نیست.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: آیا شما به اظهارات مقامات سعودی که می گویند خواهان تسلیحات اتمی نیستند، اطمینان دارید، گفت: تعیین این موضوع کار دشواری است زیرا عربستان سعودی مدتهای مدیدی است که به دنبال فن آوری اتمی است. هر گامی که ایران در جهت نظامی سازی برنامه اتمی خود بردارد سبب می شود که عربستان سعودی به خوبی خواست های خود را آشکار کند.

این کارشناس در ادامه در پاسخ به سوال مجری شبکه که پرسید: عربستان سعودی از امضاء کنندگان پیمان ان پی تی اتی است، اگر ایران به تسلیحات اتمی برسد و عربستان بخواهد سلاح اتمی بسازد آیا آمریکا به آنها کمک خواهد کرد، گفت: اگر درست به خاطر بیاورم رئیس جمهور ترامپ در جایی اعلام کرده است که خواهان نظامی شدن برنامه اتمی عربستان نیست اما اگر این موضوع ضروری باشد با آن مخالفت نخواهد کرد. هرگونه تصمیم ترامپ به این بستگی دارد که در ایران چه روی دهد.

پربیننده ترین خبرها