کارشناس سوری: سوریه تأسیسات هسته‌ای نداشته است

کارشناس سوری: سوریه تأسیسات هسته‌ای نداشته است
پنج‌شنبه 2 فروردين 1397 - 07:02

کارشناس امور راهبردی سوری در واکنش به ادعای صهیونیستها مبنی بر هدف قرار دادن تاسیسات هسته ای سوریه در سال 2007 تاکید کرد، سوریه تاسیسات هسته ای نداشته است.

العالم - سوریه

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، ترکی حسن در گفتگو با این شبکه از پاریس درباره ادعای رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن رئاکتور اتمی دیرالزور سوریه در سال 2007 و در پاسخ به این پرسش که سوریه تایید نکرده بود که در این منطقه تاسیسات هسته ای دارد،  در آن زمان همکاری های کره شمالی و سوریه مطرح شده بود، ارزیابی شما از مواضع جدید اسرائیل چیست، گفت: ادعای اسرائیل مسئله جدیدی نیست. همه ما در سوریه از سال 2007 می دانیم، اسرائیل در حمله به مرکز الخبر دست دارد. اگر قبل از این ابهاماتی درباره دست داشتن این رژیم در این حمله وجود داشت با اعتراف امروز اسرائیل این ابهام از بین رفته و موضع دولت سوریه تایید شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که شما نمی توانید این مسئله را رد کنید که سوری ها در راهبرد رسانه ای خود همه موضوعات این حادثه را بیان نکرده اند، گفت: قرار نیست همه موضوعات را بیان کنیم. اسرائیل به یک مرکز نظامی حمله کرد و در این منطقه رئاکتور هسته ای وجود نداشت و فعالیت هایی که در این منطقه وجود داشت بر اساس برنامه تحقیقات نظامی بود. امروز اسرائیل ادعا می کند یک رئاکتور هسته ای را هدف قرار داده است. این مرکز در حال ساخت بود و هیچ تجیهزاتی در آن مستقر نشده بود. در آن زمان بحث و جدل هایی درباره حمله آمریکا یا اسرائیل به این مرکز صورت گرفته بود و در نهایت اسرائیل تصمیم گرفت این مرکز را هدف قرار دهد چرا که آمریکا در عراق حضور داشت و نمی خواست وارد این مسئله شود. جنگنده های اسرائیلی از حریم هوایی ترکیه وارد دیرالزور شدند و این مرکز را هدف قرار دادند.

وی در پاسخ به این پرسش که وزیر جنگ اسرائیل گفته است باید همه در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) از این حادثه درس بگیرند،  وی تاکید کرد اگر ما حمله نمی کردیم با سوریه هسته ای روبرو می شدیم،  اظهارات وی نشان می دهد که این مرکز برای برنامه هسته ای اختصاص داده شده بود،  آیا اظهارات این مقام اسرائیلی همکاری های نظامی ایران و سوریه را هدف قرار داده است، گفت: تاسیسات و مراکز هسته ای در ایران وجود دارد. اسرائیل مدعی است که می تواند تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار دهد. چرا اسرائیل دست به این عملیات نمی زند و به دنبال پیام دادن به کشورهای منطقه است. در سوریه و کشورهای عربی هیچ تاسیسات هسته ای وجود ندارد. تنها تاسیسات هسته ای در کشورهای عربی که نزدیک بود افتتاح شود در دوره صدام حسین در عراق بود.

پربیننده ترین خبرها