ادعای رسانه ترک:

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علیه ترکیه متحد شده اند

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علیه ترکیه متحد شده اند
پنج‌شنبه 2 فروردين 1397 - 14:29

روزنامه استار ترکیه در گزارشی مدعی شد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای شکستن قدرت نفوذ ترکیه در منطقه خاورمیانه باهم متحد شده اند.

العالم - ترکیه

روزنامه استار با انتشار گزارشی تحت عنوان 'ائتلافی کثیف علیه ترکیه در دریای سرخ' نوشت: بعضی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات متحده عربی به طور مداوم مجری فرامین غرب بوده و پروژه های آمریکایی ـ اسراییلی را به پیش می برند و در این راستا بیشترین تلاش را برای ممانعت از گسترش نفوذ ترکیه در خاورمیانه می کنند.

روزنامه استار مدعی شد: اخبار منتشر شده از محافل سیاسی و مطبوعاتی انگلیس حاکی است که جرج نادر سرمایه دار امارات متحده عربی با تبار لبنانی و ساکن آمریکا، سران با نفوذ پنج کشور عربی حوزه خلیج فارس از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات را دور هم جمع کرده و مذاکراتی مخفیانه، داخل قایقی در میان آب های دریای سرخ با محوریت منع گسترش نفوذ ترکیه در خاورمیانه صورت گرفته است.

به نوشته این رسانه، مذاکرات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات، عبدالفتاح السیسی رهبر مصر، سلمان بن حامد آل خلیفه ولیعهد بحرین، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه جرج نادر در دریای سرخ موضوعاتی مبنی بر اعمال سیاست های جدید در شورای همکاری خلیج فارس، اتخاذ یک سیاست واحد منطقه ای و مقابله با ایران را نیز در برگزفته است.

به گزارش ایرنا، اواخر سال گذشته میلادی چند کشور عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات متحده عربی، کشور قطر را به اتهام حمایت از گروه های تروریستی تحریم کردند ولی ترکیه به حمایت از قطر پرداخت و نخستین پایگاه نظامی خارج از کشور خود را در دوحه قطر فعال کرد.

در همین ایام، دولت امارات متحده عربی در اقدامی کم سابقه، کشورهای عربی را به تشکیل اتحادی با هدف مقابله با سیاست‌های ترکیه در خاورمیانه و نفوذ ترکیه در منطقه فرا خواند.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی با تکرار اتهامات همیشگی بعضی کشورهای عربی علیه ایران، این بار ات0هاماتی را نیز علیه ترکیه وارد و اعلام کرد: جهان عرب نیازمند اتحاد و انسجام همه کشورها با هدف مقابله با سیاست‌های 'آنکارا' در خاورمیانه است.

وی تاکید کرد: نظام عربی در تنگناست و راه‌حل آن نیز انسجام، اتحاد و همکاری در برابر زیاده‌خواهی‌های منطقه‌ای طرف‌های مختلف در آن است و جهان عرب را هرگز تهران و آنکارا رهبری نخواهند کرد، بلکه پایتخت‌های عربی به صورت جمعی آن را هدایت خواهند کرد.

ترکیه در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، تنها با کویت و قطر روابط حسنه و متعادلی را دارد.

پربیننده ترین خبرها