اسکای نیوز: ترکیه در پی ایجاد پایگاه نظامی در شمال عراق است

اسکای نیوز: ترکیه در پی ایجاد پایگاه نظامی در شمال عراق است
پنج‌شنبه 2 فروردين 1397 - 18:24

یک شبکه خبری گزارش داد که ترکیه قصد دارد در منطقه «هاکورک» واقع در منطقه کردستان عراق پایگاه نظامی ایجاد کند.

العالم - عراق

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری «اسکای نیوز» امروز پنجشنبه گزارش داد که ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد پایگاه نظامی در شمال عراق است.

این شبکه گزارش داد که چنین نقشه هایی  پوششی برای چشم طمع ترکیه به عراق است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چند روز پیش اعلام کرده بود که تأمین امنیت کشورش مستلزم تسلط بر مناطقی از عراق و سوریه است.

به گزارش اسکای به نقل از رسانه های ترکیه، آنکارا در تلاش است که «به صورت موقت» در منطقه «هاکورک» واقع در منطقه کردستان عراق پایگاه نظامی ایجاد کند.

این منطقه کوهستانی که همجوار مرزهای ترکیه است، شامل پایگاههای متعلق به حزب «کارگران کردستان» (پ.ک.ک) است که ترکیه آن را یک گروه تروریستی می‌داند.

بنا بر این گزارش، با توجه به سوابق ترکیه در عراق، مسئولان و مردم این کشور بیم آن دارند که حضور نظامی موقت ترکیه، به حضور دائمی بدل شود.

جنگنده های نظامی ترکیه امروز روستاهای مرزی کردستان عراق را بمباران کردند که در پی آن چهار غیر نظامی کشته شدند که به به گفته اسکای،  نخستین جرقه آغاز جنگ میان ترکیه و عراق پس از تنش دیپلماتیک میان دو کشور است.

ترکیه چندی پیش گفته بود که در تلاش است عملیات نظامی را در شمال عراق کلید بزند تا این منطقه را «از عناصر مسلح کُرد پاکسازی کند». در پی همین مسئله بود که تنش میان بغداد و آنکارا بالا گرفت.

«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق هم در واکنش به این اقدامات آنکارا به «احمد یلدز» معاون وزیر امور خارجه ترکیه گفت که بغداد هر گونه عملیات نظامی از سوی ترکیه در خاک خود را نمی‌پذیرد.

بنا بر این گزارش، ترکیه در اردوگاه «بعشیقه» در 25 کیلومتری موصل حضور نظامی دارد و آنکارا علت این مسئله را جنگ با داعش عنوان کرده است.

جنگنده‌های ترکیه از جولای 2015 و درپی لغو توافق آتش‌بس موقت بین آنکارا و پ.ک.ک، مواضع این گروه در شمال منطقه کردستان عراق و کوهستان قندیل را به تناوب بمباران می‌کنند.

همزمان با این اقدامات در عراق، ترکیه از 20 ژانویه به همراه تروریستهای ارتش آزاد، عملیات شاخه زیتون را در شمال سوریه کلید زده و مدعی مبارزه با شبه نظامیان کُرد است.

آنکارا چند روز پیش بر شهر عفرین در استان حلب سوریه مسلط شد و ادعا می‌کند که این شهر را به «صاحبان واقعی» آن تحویل خواهد داد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها