اعلام سفر ولیعهد سعودی به عراق؛ اشتباه ریاض یا افکارسنجی

اعلام سفر ولیعهد سعودی به عراق؛ اشتباه ریاض یا افکارسنجی
جمعه 3 فروردين 1397 - 10:00

ادامه مخالفت های شدید عراقی ها با سفر احتمالی بن سلمان و نیز سیاست های گذشته و حال ریاض در قبال کشورشان برغم عقب نشینی ولیعهد سعودی، این سوال را به ذهن متبادر می کند که برنامه این سفر چرا در شرایط کنونی مطرح و سپس لغو شد؟

العالم ـ گزارش

موج گسترده مخالفت با سفر بن سلمان به عراق که بر اساس اعلام کمیسیون دوستی عراق و سعودی قرار بود در روزهای آتی برگزار شود، حتی پس از اعلام لغو یا تعویق این سفر نیز فروکش نکرده است و این نشانگر اهمیت این موضوع نزد افکار عمومی عراق است. 
تداوم مخالفت ها با سفر بن سلمان

درحالی که مسوولان همین کمیسیون روز سه شنبه اعلام کردند که مقامات سعودی دیدارهای برنامه ریزی شده خود به عراق را به بعد از انتخابات پارلمانی عراق (22 اردیبهشت) موکول کرده اند و دولت عراق نیز تلویحا وجود هر گونه برنامه برای سفر بن سلمان را تکذیب کرد، مخالفت ها با این سفر احتمالی و بویژه سیاست های خصمانه عربستان همچنان در فضای عمومی و مجازی عراق با شعار معروف 'لاهلا و لامرحبا' (خوش نیامدی) ادامه یافته است. 
برخی مناطق عراق همچنان شاهد نصب بنرهایی در مخالفت با رویکرد، عملکرد و سیاست های سال های اخیر ریاض در قبال عراق است. 
در یکی از بنرها از سوی عشائر و شخصیت های استان نجف اشرف با درج تصویری از بن سلمان که روی آن علامت ضربدر قرمز رنگ به نشانه ابطال خورده است، آمده است ما نزد خدا و تاریخ از کسانی که در قبال آل سعود کوتاه بیایند برائت می جوییم، آل سعود سالیان طولانی است که دستشان به خون ملت عراق آغشته است. 
در پارچه نوشته دیگری از سوی عشائر البوالجیاشی آمده است: مردم اصیل نجف که در برابر اذناب آل سعود وهابی (داعش) ایستادند و مانع آلوده کردن سرزمین متعلق به (امام) علی (ع) شدند در برابر محمدبن سلمان و امثال او نیز تاریخ را تکرار خواهند کرد. 
در بنر دیگری با امضای 'انجمن فرهنگی نجف اشرف' آمده است: ما خواهان بازداشت محمد بن سلمان جنایتکار بخاطر قتل صدها هزار تن از مردم عراق هستیم. 
مخالفت با آل سعود در فضای مجازی 
علاوه بر مخالفت های مردمی در سطح شهرها، رسانه ها و فضای مجازی عراق نیز همچنان شاهد موضعگیری علیه رویکرد خصمانه عربستان علیه عراق است.
کاربران فضای مجازی عراق در دو روز گذشته اظهارات یکی از فعالان سعودی را بازتاب داده اند که عراقی ها را از خطراتی که به گفته او نزدیکی به ریاض برای عراق خواهد داشت بر حذر داشته است. 
'حمزه الحسن' مخالف برجسته عربستان سعودی مقیم لندن گفته است: هدف از روابط اخیر عربستان سعودی با عراق ایجاد دو دستگی میان احزاب شیعه عراق و قرار دادن آنها مقابل ایران می باشد.
وی در مصاحبه با سایت خبری مراه الجزیره گفته است که سیاستمداران عراق جز خرابی و ویرانی چیزی از عربستان سعودی به دست نخواهند آورد. 
به گفته وی ریاض در دوره بعد از صدام از دو چیز نگران بود: برپا شدن دموکراسی در عراق و حاکمیت شیعیان که اکثریت را داشتند و هر دو اتفاق افتاد. ریاض می خواست زمان را به عقب برگرداند و با همین هدف عراق را از نظر رسانه ای، سیاسی و اقتصادی محاصره و تحریم کرد. 
ریاض پس از شکست خوردن در این سیاست و پس از آن که عراق بر داعش پیروز شد و دو ارتش (الحشدالشعبی و ارتش رسمی) را بدست آورد، از انتقام و ارسال مبارزان به خاک عراق ترسید به همین خاطر راه دیگری را برگزید و رئیس ستاد ارتش خود را به بغداد فرستاد و سفارتخانه خود را در عراق باز کرد.
این فعال سعودی تاکید می کند: عربستان دست از نقشه های خود علیه عراق برنداشته است آنچه که امروز انجام می دهد تلاش برای قرار دادن احزاب شیعه مقابل یکدیگر و قرار دادن دوباره ایران و عراق در مقابل یکدیگر (مانند دوران صدام) است. 
وی گفت: ریاض اکنون دنبال آن است که بغداد نسخه ای از همان سیاست های زمان صدام را پیگیری و پیاده کند. 
الحسنی خاطرنشان کرده، فکر نمی کنم ریاض در این باره موفق شود اما می دانم که سیاستمداران عراقی دچار آشفتگی شده اند و فکر می کنند درهای بهشت عربستان بر روی آنها باز شده اما آنها با نگاهی به سیاست های مشخص سعودی درمی یابند که به ریاض اطمینانی نیست و چیزی جز خرابی و ویرانی از آن بدست نخواهد آمد.
موافقان سعودی دو دسته اند!
از دیگر نوشته هایی که در فضای مجازی عراق دست به دست می شود، یادداشتی از 'علی الارنائوطی' نویسنده و تحلیلگر عرب است که گفته است کسانی که با کمال گستاخی به خون شهدا و به قیمت پایمال کردن ارزش های کشور، از سفر آتی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به عراق استقبال می کنند دو دسته هستند: یا غافلند یا فقط به منافع شخصی و گروهی خود فکر می کنند!
بخش اول خیال پردازانی هستند که هنوز ماهیت حقیقی محمد بن سلمان وامریکا وامثال آنها و افکار و رفتار آنها در طول تاریخ تا امروز را درک نکرده اند لذا راه حل مساله از نظر این افراد، آشتی و فراموشی گذشته است و این یک اشتباه بزرگ و کشنده خواهد بود.
چرا ' اشتباه بزرگ و کشنده است' ؟ به خاطر اینکه رژیم هایی همانند امریکا وآل سعود و کسانی که در این مسیر حرکت می کنند، هر وقت ببینند وسایل سخت و نظامی برای سیطره بر منابع خدادادی کشورها و ملت های دیگر کارائی ندارد و با شکست روبرو شده است، آنوقت روش های خود را از حالت سخت به روش نرم تغییر می دهند .
طراحی استکبار جهانی برای غارت ثروت های منطقه از طریق ویران کردن و تجزیه عراق و بقیه کشورهای منطقه از طریق سه نسل تروریسم یعنی (طالبان، القاعده و داعش) تحقق نیافت و با شکست بزرگی روبرو شد و نقشه هایشان نقش بر آب شد.
طبیعی است که آنها پس از شکست در روش های 'سخت' این بار برای تحقق همان هدف ها و اجرای همان نقشه ها به روش های 'نرم' روی بیاورند بنابر این باید گفت این گروه از افراد دچار نوعی توهم نسبت به (نیت واقعی) عربستان شده اند. 
دسته دوم افرادی هستند که هدفشان شهوت رانی و دنیا پرستی و نه چیز دیگر است، این بخش هیچ آرمانی برای حفظ عزت و کرامت کشور و ملت قائل نیستند و فقط به منافع شخصی خود و گرایش های جدایی طلبانه و بیمارگونه خود اهمیت می دهند. 
اشتباه یا افکار سنجی؟ 
به گزارش ایرنا، برخی ناظران روابط دو کشور با در نظر گرفتن واکنش گسترده عراقی ها به برنامه سفر بن سلمان و در نتیجه اعلام لغو یا اساس انکار وجود برنامه ای برای این سفر، این سوال را مطرح می کنند که آیا طراحی این سفر در شرایط کنونی که کمتر از دو ماه به انتخابات پارلمانی این کشور باقی است، یک اشتباه بوده است یا این که آگاهانه و برای افکارسنجی مردم عراق و مطالعه واکنش های آنان انجام شده است. 
هر پاسخی به این سوال می تواند در بازنگری احتمالی عربستان در نقشه راه خود برای نزدیکی به عراق موثر باشد بویژه آنکه به باور این ناظران استقبال یکپارچه عراقی ها از آمدن سعودی ها به بصره و برگزاری مسابقه دوستانه فوتبال، سعودی ها را نسبت به نگاه و رفتار آتی عراقی ها دچار نوعی توهم و خوش خیالی کرده بود. 
بر این اساس به نظر می رسد تجربه اعلام سفر ولیعهد عربستان و پا پس کشیدن از آن را باید یکی دیگر از نقاط عطف در روابط این دو کشور همسایه به حساب آورد و منتظر تحولات مهم پیش رو بود. 

پربیننده ترین خبرها